AKUT HJÄLP TILL MALAWI !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • March 2004
    • 103

    AKUT HJÄLP TILL MALAWI !!!

    Hjälp mina malawi ser ut att dö snart. De står helt plötsligt uppe
    vid ytan och hämtar luft. Vet inte vad som hänt. Alla värden
    har hittils varit bra. Jag har ett Juwel Rio 180 liters.
    I detta har jag 5 golden samt 5 st rödzebror.
    Är det syrebrist i karet. Jag tyckte mig se ett skimmer också i vattnet så jag tog och bytte ut säkert 75% av volymen för att få fart på dem. Tar det ett tag? De står fortfarande vid ytan.

    Tacksam för hjälp/tips
  • zekke
    Användare
    • March 2004
    • 103

    #2
    Skall jag byta allt vatten och köra storrengöring?
    Körde nitrittest, ser en liten förhöjning till nitrit, men skall dock inte vara nån fara.

    Kommentar

    • andmob
      Användare
      • November 2003
      • 72

      #3
      Hej! Har haft samma problem med mitt rio400.. tror det inbyggda filtret ger lite för dåligt flås, så jag har satt i ett filter till och har sluppit det nu. Jag är absolut ingen expert, men skulle tro att det är syrebrist.. vid nitrit står fiskarna mer vid botten som jag förstått det?
      Tycker nog inte du ska byta mer vatten, utan försök istället få ytan att röra på sig.. rikta utblåset mot ytan, och släng ev. in en pump till om du har.

      Kommentar

      • Anne E
        Användare
        • April 2002
        • 117

        #4
        Hej Zekke!
        Det är bra att du har gjort ett vattenbyte men undvik att göra alltför stora byten på en gång. Om du inte har gjort något mer byte av vattnet så kan du göra ett delvattenbyte igen. Öka cirkulationen och mata inte. Rengör ev filtret. Är karet nystartat? Har du ändrat/tillsatt något som kan vara av vikt för dina malawin? Vad har du för inredning- shiffer? Hoppas att dessa åtgärder kan hjälpa dig lite.
        @nne

        Kommentar

        • zekke
          Användare
          • March 2004
          • 103

          #5
          Hej igen, jag har haft det igång dryg ett år nu. Jag har bytt ut ordinare pump som är på 600l/h mot en på 1000 liter i timmen.
          Jag bytte allt vatten, samt gjorde en ordentlig rengöring med hävert.
          Sedan slängde jag ut lite växter som hade rötter i gruset.
          Jag har hört att det är bättre att fästa dem med fiskelina runt stenar, dessa sparade jag som jag gjort så med.

          Kommentar

          • Anne E
            Användare
            • April 2002
            • 117

            #6
            Hej!
            Personligen tycker jag att det är ett för stort vattenbyte på en gång. Hellre delvattenbyten. Har du nyligen bytt pump? Behöll du isåfall det "gamla" filtermaterialet? Ibland tillsätter jag även lite salt efter ett vattenbyte. Det där med at fästa växter på stenar och dyl är en smaksak. Varför inte bådadera beroende på växt? Du har verkligen hamnat i en jobbig situation men ge inte upp. Det verkar som om du gjort vad du kunnat.
            @nne

            Kommentar

            • zekke
              Användare
              • March 2004
              • 103

              #7
              Grejjen är ju att jag inte gjort något.
              Det har bara hänt liksom. Det var som att det inte fanns nåt syre i karet. Alla stod o chippade efter luft vid ytan

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av andmob

                men skulle tro att det är syrebrist.. vid nitrit står fiskarna mer vid botten som jag förstått det?
                Nej, nitritförgiftning har samma symtom som syrebrist och fiskarna står vid ytan och kippar. Detta beror på att nitriten hämmar blodets (hemoglobinets) syreupptagningsförmåga och fiskarna kan därför lida av syrebrist trots att det finns relativt gott om syre i vattnet.

                Det man kan göra akut är, precis som andra redan skrivit, vattenbyte (men nitrithalten stiger ofta sanbbt igen) samt se till att vattnets syrehalt blir så hög som möjligt genom att ha så stor rörelse på vattenytan som möjligt. (Kanske ev även ta bort täckglas för bästa syreutbyte? Vad tror ni, skulle det kunna göra skillnad?)

                Salt kan motverka nitritförgiftningssymtomen genom att göra så att nitriten inte kan binda upp och hämma hemoglobinet i blodet. Vid tätpackade fisktransporter har lite salt i vattnet visat sig minska dödligheten mycket.

                För mer info se mina inlägg och länkarna i den här tråden:
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

                  #9
                  Förresten, det enklaste sättet att akut motverka nitritförgiftningssymtom i en krissituation har jag funnit vara först vattenbyte och sedan låta en kraftig pumps utlopp vara ovanför vattenytan så att det blir ordentlig ytrörelse i akvariet. Eventuellt kan man sänka vattennivån i akvariet för att få pumputloppet att ligga ovanför vattenytan.

                  Så har jag gjort många gånger i tätt packade försäljningsakvarium med Malawiciklider i, där nitritsymtom relativt ofta uppstod pga att belastningen i akvarierna varierade mycket. Ibland var det nästan ingen fisk i akvarierna för att efter en sänding vara fulla av fisk - då är inte de nitritnedbrytande bakteriekulturerna beredda på den höga belastningen och nitritsymtom uppstod lätt.

                  När det rör sig om malmawiciklider hade jag inte heller tvekat att dosera salt i akvariet.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • zekke
                    Användare
                    • March 2004
                    • 103

                    #10
                    Ja, nu blir jag alldeles ställd igen. Vi får se hur det hela artar sig, de verkar lugna nu iallafall. De är inte vid ytan som de höllpå igår ikväll. Då såg det katastrofalt ut.
                    De har tom grävt såsom de brukar göra runt alla stenar.
                    Kanske faran är över för denna gång?

                    Kommentar

                    • McNuz

                      #11
                      Zekke, jag vet inte om du fortfarande läser denna tråd, det var ju länge sedan du hade ditt nämnda problem. Du nämnde att det hela hände väldigt fort ("helt plötsligt").

                      Ammonium är ju ett ämne som finns i varierande mängd i alla akvarium och är förhållandevis ofarligt (i rimliga mängder). Som du nog känner till är ammoniak däremot en riktig rusare då det är mycket giftigt för fiskarna.
                      Utan att du kanske gjort några stora avanserade insatser i akvariet kan man snabbt få väldigt höga halter av ammoniak. Det beror på att det sker en kemiska omvandlingar när pH-värdet passerar 7 (neutralvärdet):

                      pH stiger förbi 7: Ammonium blir Ammoniak
                      pH sjunket förbi 7: Ammoniak blir Ammonium

                      Nu vill vi ju ha högt pH för att Malawisarna skall trivas. Det är ju ändå så att många inte höjer pH-värdet på något sätt utan "kör" med kranvattnet som det är.
                      Låt säga att du har ett pH på 6,7 i kranen och detta vatten i akvariet sakta rör sig uppåt. När ammonium övergår till ammoiak kommer plötsligt dina fiskar stå och flämta vid ytan som om de saknade syre men det är ammoniakförgiftning.

                      Man bör alltid kolla sina fiskar efter ett vattenbyte för att se om denna situation inträffar. Omvandling ammonium till ammoniak sker mycker hastigt och då måste man snabbt ingripa och göra ett nytt vattenbyte för att få bort ammoni-umen/-aken ut akvariet. Om man har andra sorters fisk kan man i sådana situationer filtrera över t.ex. torv för att sänka pH-värdet och på så sätt åter få ammonium som inte på långa vägar är lika farligt.

                      Jag TROR dessutom att ammoniak har ett högre pH än ammonium vilket ger en kemisk cirkel när man går över det kritiska pH-värdet; typ:
                      pH stiger > ammonium blir ammoniak > pH stiger ännu mer > mer ammonium blir ammoniak fortare o.s.v. tills allt blivit giftig ammoniak.

                      Jag vet inte om det var så i ditt fall men kanske.

                      Detta är ju också anledningen till att man alltid skall göra ett rejält delvattenbyte innan man slår i bikarbonat för att höja pH. Har man lågt pH och bara löser upp bikarbonat i ett glas vatten och häller i så kan i värsta fall fiskarna "börja simma ryggsim".

                      Lycka till framöver...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...