stor skillnad på 180 resp. 240 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • January 2005
    • 20

    stor skillnad på 180 resp. 240 liter?

    Hej hej!

    Jag står nu inför ett viktigt beslut, eftersom jag ska köpa ett nytt akvarium. Jag har bestämt mig för ett juwel rio och lyckats skrapa ihop några tusenlappar för att finansiera detta.

    Jag väljer mellan att köpa ett på 180 liter (2000:-)eller ett på 240 liter (3000:-)

    För mig är en tusenlapp ganska mycket pengar, så min fråga är: Gör det tillräckligt stor skillnad för vad jag kan ha för mbunas (sorter och antal) för att motivera prisskillnaden? Det skijer ju 60 liter, men inte speciellt mycket i bottenyta... enda skillnaden där är att det på 240 liter är 20 cm längre... Jag vill hemskt gärna ha rödzebra, Lab. trewavasae och Lab. sp. "hongi".

    måttet på 180-litarn är: 101 x 50 x 41

    och på 240-litarn: 121 x 55 x 41

    jättetacksam för tips!
    Hillevi
  • Boffe
    Användare
    • February 2003
    • 102

    #2
    Köp det stora annars kommer du bara ångra dig
    Jag vet har ett 450 liters nu, tycker det är aldeles för litet
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • April 2004
      • 313

      #3
      Jag köpte 540 i söndags, men ville gärna haft större..
      Underligt det där, om man blir biten dvs, och bara vill ha större.

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • January 2003
        • 513

        #4
        köp det som är större...

        Kommentar

        • hillevi
          Användare
          • January 2005
          • 20

          #5
          tack för svaren...

          dock skulle jag uppskatta en motivering till att köpa det stora! Får jag plats med fler fiskar/fler arter... är det avgörande för om jag kan ha de arter jag helst vill ha osv...
          Hillevi

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

            #6
            för att det blir lite lättare med inredningen, mer vatten ju bättre i nästan alla fall, du kan säkert få in mer fisk det är ju 60L ändå.

            Kommentar

            • reecord
              Användare
              • February 2004
              • 341

              #7
              i det här fallat skulle jag köpa 180L karet men när man kommer upp lite i volym så skulle jag sattsa på ett större Har nu ett 425L som jag tycker är på tok för litet.
              Sydamerika

              Kommentar

              • Ironic
                Användare
                • August 2004
                • 122

                #8
                PWSS har ett 375L för 2000kr! kanske något att tänka på?
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #9
                  Nol´s ciklidhobby har 375 för 1475.-, men det är inget Juwel, och där är haken, ett Juwel möbelkar är ungefär 1000 ggr snyggare om man skall ha det som möbel i vardagsrummet och inte i en odlingslokal.
                  Köp det större karet, annars kommer du ångra dig när du köpt en grupp, och sedan vill komplettera den, eller ha ytterligare en art.
                  Dessutom är ett större kar lättare att sköta!
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 628

                    #10
                    Håller med ovanstående...

                    mvh ville
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #11
                      Varför köpa ett möbel kar när du hkan köpa ett större ram akvarium till samma pris? jag skulle köpa ett begagnat stort kar för 3000 istället för ett dyrt möbelkar!
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • jullen
                        Användare
                        • March 2005
                        • 628

                        #12
                        Det klart, nyllet du har rätt!
                        Fast alla tycker väl inte att ramakvarie är lika fint som möbelkar.Fast personligen tycker jag att ramakvarium är finast.

                        mvh ville
                        mvh ville.

                        375 L Malawi
                        585 L Malawi
                        54 L Johanniyngel
                        25 L OB rödzebrayngel

                        Kommentar

                        • mek
                          Användare
                          • January 2005
                          • 540

                          #13
                          Hillevi..... att välja akvarium är inte lätt. Ta reda på så mycket fakta du kan (vilka firrar du skulle vilja ha), vilka ytterligare alternativ som kan finnas på marknaden. Själv bytte jag till mig ett 160literskar. Tyckte detta var helt ok. När jag kände att jag ville ha Malawi, fick jag dock rådet att ha minst 200 literskar.

                          Idag har jag 240, och med vuxna Mbunas blir det helt ok. Tänk på att firrarna skall kunna trivas och bli fullvuxna.

                          Kommentar

                          • Alexander Wiberg
                            Användare
                            • February 2005
                            • 445

                            #14
                            Kan berätta min väg till ett 912-liters:
                            Min flickvän föreslog att köpa en skål och ha slöstjärtar. Naturligtvis är detta alldeles för litet, så jag köpte ett 40-liters aquael. Efter några veckor ville jag ha större kar med malawi (mbunas), och i min okunskap införskaffade jag ett 112-liters med BTN (mycket vackert, dock alldeles för litet för vuxna mbunas). Efter en månad hade rösterna inom mig talat ånyo; ett större kar var ett måste. Var nära att köpa ett 375, men fick höra talas om ett 912-liters med en stilren möbel samt BTN-Amazonas 200 cm. Har nu köpt detta och det är precis nystartat, och jag är överväldigande nöjd och glad att jag gick upp i storlek med en gång.

                            Budskapet är detta: Ett större kar är mer tillfredsställande och i längden billigare. De flesta sa till mig att jag från första början skulle köpa ett stort kar, men ignorant som jag var lyssnade jag ej. Till dig vill jag säga att ett 240-liters Juwel är väldigt vackert, men ett 375 minst är att rekommendera, då det ger dig fler valmöjligheter. Om du nu ska välja mellan de två i din rubrik skall du absolut välja 240-literskaret. 120 cm istället för hundra ger dig fler möjligheter till revir, arter och antal. Fisken trivs bättre helt enkelt. Men köp ett stort, minst 2000 liter hehe!

                            mvh Alexander
                            A.Wiberg (alex83)

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                            Kommentar

                            • fiend
                              Användare
                              • September 2003
                              • 272

                              #15
                              Mina erfarenheter: Köpte ett 160L snyggt möbelkar. Tyckte det var stort då. Sedan såg jag större kar och sålde mitt. Efter ett tag köpte jag sen ett 720L och tycker nu att det börjar vara litet.
                              Har ett 420L också och upplever det som ett pyttekar och fick med ett 220L som jag ska ha som "yngelkar".

                              I dagsläget skulle jag (om jag inte haft nåt kar) aldrig köpt något under 720L.

                              Mvh Fredrik
                              http://www.fiend.nu - min egen sida
                              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                              Kommentar

                              Arbetssätt...