Vilken jaktinstinkt på levandefoder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #16
    På morgonen föredrar jag ett glas juice-helst kylt.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #17
      citat:Om det nu ska tillåtas att man skriver "dagboksliknande" trådar, ska inte alla få göra det då?
      Japp, och så är fallet också.

      citat:Tänk om fler börjar använda detta? Ska det då börjar spärras?
      Om det växer sig till ett problem måste man givetvis ändra reglerna.

      citat:Varför ska i så fall bara vissa få starta sådana trådar? Och vilka blir det som får förtur i så fall? De som först startade dem?
      Alla får starta såna trådar.

      citatersonlig åsikt:
      Ta bort/avsluta alla dagbokstrådar och lägg dem i nån dagbok istället. Forum har jag för att diskutera, analysera, fråga, läsa intressanta saker kring frågeställningar.
      Vill jag veta hur Pelles guppys mår på torsdag så letar jag åt sådant.
      Scenariot blir att om "många" nu börjar använda detta med dagbokstrådar är att andra trådar hamnar i skymundan. T.ex på framsidan.
      Min personliga åsikt: Varje gång du klagar i en dagbokstråd så hoppar den upp först bland aktiva trådar och ökar risken för att de andra trådarna försvinner. Om ingen svarar på dem så kansker det inte blir något problem.

      Jag har tagit upp detta med att folks attityder och normerna i forumet inte stödjs av reglerna innan. Det är alltid samma problem när regler inte stödjer normer. Du får helt enkelt ta reda på vad som krävs för att få till ändringar i reglerna, det är dem vi lyder under och inte dina personliga åsikter, som tur är
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #18
        citat:Grodyngel är mycket riktigt fridlysta och därmed förbjudna att fånga, både som mat och som husdjur.
        Enligt länsstyrelsen i f-län (jönköping) är det ok att fånga in grodyngel i studiesyfte, förutsett att man återutsätter de färdiga grodorna där man tog dem.
        Detta enligt en bekant som frågade för en skolas räkning.
        citat:Varje gång du klagar i en dagbokstråd så hoppar den upp först bland aktiva trådar och ökar risken för att de andra trådarna försvinner. Om ingen svarar på dem så kansker det inte blir något problem.
        TOUCHÉ Magnus
        Precis som på TV, om ett program irriterar dig - Stäng av!
        Personligen väljer jag att inte läsa de trådar jag inte vill läsa, detta kan bero på flera olika orsaker. Om det var så att en inläggsförfattare av ngn anledning irriterade mig skulle jag definitivt inte läsa dennes inlägg.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • fiend
          Användare
          • September 2003
          • 272

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
          Min personliga åsikt: Varje gång du klagar i en dagbokstråd så hoppar den upp först bland aktiva trådar och ökar risken för att de andra trådarna försvinner. Om ingen svarar på dem så kansker det inte blir något problem.

          Jag har tagit upp detta med att folks attityder och normerna i forumet inte stödjs av reglerna innan. Det är alltid samma problem när regler inte stödjer normer. Du får helt enkelt ta reda på vad som krävs för att få till ändringar i reglerna, det är dem vi lyder under och inte dina personliga åsikter, som tur är
          MVH
          Magnus
          Hej.
          Jag skrev i denna tråd för att jag sökte svar på de frågor som jag ställde ovan. Hade jag bara sagt "Ge er nu, jag vill inte läsa detta! Sluta med detta" så hade jag ju inte tillfört debatten något annat än min åsikt att jag inte vill läsa detta.

          Nu skulle jag aldrig sitta och svara på alla dagbokstrådar och säga att jag inte vill den ska finnas där. Det inlägg jag gjorde var som sagt för att få svar på mina frågor och lägga min åsikt till den debatt som råder.

          Har aldrig personligen klagat på en specifik tråd (som denna), utan detta gällde alltså "fenomenet" i sig. Och det var även här som den debatten föddes (enligt de trådar jag läst hittills) och då ansåg jag det lämpligt att skriva här.

          Självklart så är det så att svarar ingen på de dagbokstrådar som skapas så kommer de automatiskt att åka nedåt i listan, tills personen uppdaterar sin dagbok och den kommer överst igen. Låt säga 20 personer har 20 trådar och dessa uppdateras varannan dag. Då blir det rätt så fort att trådarna "bumpas" och hamnar på framsidan och trycker bort andra trådar, som kanske är mer intressanta för den större mängden personer som vistas här.

          Nu har jag aldrig heller sagt att det är min åsikt som någon/några ska lyda efter, utan jag försökte komma med vettiga frågor kring ämnet och ge min åsikt till det. Punkt.

          Till bilbo:
          Ciklid.se är inget som jag vill stänga av. Problemet är att om t.ex nyheterna beblandas med reklam och helt plötsligt börjar visa tecknad film så blir det svårt att informera sig om det man ska göra. Inte så lätt stänga av tvn då och slå på den då nyheterna kommer tillbaka igen.
          Kan säga att det inte fungerar på samma sätt helt enkelt.

          ....

          Så vitt som jag har förstått det hela så är ett forum och en dagbok helt skilda funktioner och skall på så vis då också vara två olika funktioner.

          Jag har inget emot trådar där personer berättar om sina erfarenheter kring t.ex uppfödningen av malawifiskar. Börjar det däremot bli som så att den personen uppdaterar den tråden med inlägg som "Nu matade jag mina fiskar igen" och nästa timme skriva "nu har jag gett dem räkmix också"... för att sedan posta ett inlägg i tråden som "de tyckte att det var gott".. så vill jag hellre att det placeras där man inte får det "i ansiktet" var och varannan minut.
          Posta då hellre ett inlägg i ett forum och hänvisa till dagboken då det finns något att skapa debatt om.

          På zoopet.com har jag för mig de hade/har en funktion separat för dagböcker. Låt det vara så.

          Mvh Fredrik
          http://www.fiend.nu - min egen sida
          http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #20
            "Hej!
            Var ute idag och fångade svartamygglarver,kom så hem tog en lite håv fångade upp ett gäng i håven,ni skulle se både Altum och diskus,vilken jakt i akvariet,fiskarna blev son tokiga efter fodret,inte en mygglarv hann undan.Vi åker till smultronstället för foder på Söndag igen.Vilken fröjd och se.Mvh Ann-Mari"
            ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
            Vilket pådrag...(som vanligt) Ann-Marie! Jag skulle verkligen vilja beskåda dina underverk inom akvariestiken.....Lite bilder kanske?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Jag tycker faktiskt att det här var kul att läsa ifrån annmari. Ibland förstår jag inte kritiken som riktas då det verkar vara fel att visa en entusiasm inför sin hobby som kanske inte alltid ser "professionellt rätt" ut. Jag gillar verkligen trådar där det är glada amatörer (inte direkt riktat till annmari utan generellt menat) som skriver om sina erfarenheter om allt möjligt. Forumet har fullt av trådar som är professionellt inriktade och fyllda med diverse djupa diskussioner, tekniska lösningar och så vidare...

              En lättsam berättelse om hur t ex fiskar beter sig vid introduktion av svarta mygglarver som det är i detta fallet kan vi väl alla ta till oss på det sätt som det är menat. Att sedan ifrågasätta någons kompetens inom akvaristiken tycker jag känns lågt...vad gör dig bättre? Vad gör mig bättre?

              Nej låt folk vara som dom vill...och ha en lite mer lättsam och accepterande inställning till ämnen, personer och diskussioner så fixar sig det mesta...oftast med ett leende på läpparna.

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #22
                "Jag tycker faktiskt att det här var kul att läsa ifrån annmari."
                Kul att du tycker det Tricella ,men jag är inte anspråkslös...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Det är inte jag heller...men det finns trådar som fyller dina krav, och mina övriga krav, här på forumet Mr.Fish. Det är bara bra med en spridning.

                  Kommentar

                  • fiend
                    Användare
                    • September 2003
                    • 272

                    #24
                    Jag håller med om att det kan behövas trådar som är "lättare" och som ger lite stämning annat än komplicerade och invecklade saker.
                    Däremot så ser jag inte mening att skriva sina "dagböcker" här på ett forum och berätta saker som inte tillför något nytt.

                    Nog för att jag tror att detta inlägg kanske kan vara ett extremfall och något som inte dyker upp så ofta, men jag måste betona de frågor som jag tidigare nämnde om detta skulle bli en vanlighet.

                    Då kan jag skapa massa trådar och uppdatera dem 1 gång i timmen och lägga till "sitter och kollar på mina fiskar.. OJ, en kröp bakom en sten då den såg mig" på var och varannan tråd.. eller andra intressanta saker att läsa.

                    Tror säkert personer här på ciklid.se också skulle varmt välkomna mina 100 intressanta inlägg om mina egna erfarenheter då jag kikar på mina malawi (uppdelat på 20 trådar självklart).

                    Mvh Fredrik
                    http://www.fiend.nu - min egen sida
                    http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      citatäremot så ser jag inte mening att skriva sina "dagböcker" här på ett forum och berätta saker som inte tillför något nytt.
                      Nej det är inte bra med "dagböcker" i för stor utsträckning...men jag ser inte den tendensen att det skulle eskalera i någon dagboksström...

                      Alla ämnen, avancerade ämnen såsom de lättsamma med nybörjarklang, tillför något. Allt är beroende på den egna erfarenheten och kunskapen inom hobbyn...
                      Jag har inget emot att ibland få en nostalgi-tripp i hur det var när jag själv började, den entusiasm och det enorma intresse man visade då...den glädje över nyinskaffad fisk...nylekta ciklider osv...

                      Just detta ämne har kanske inte "nybörjarstuket" i sig...iallafall inte för mig då jag knappast kastade mig ut i naturen och jagade mygglarver. Det är av den anledningen som jag tycker detta ämne är intessant. Jag har aldrig fixat mat till firrarna på det sättet, men det skulle vara roligt att prova någon gång.

                      citat:Tror säkert personer här på ciklid.se också skulle varmt välkomna mina 100 intressanta inlägg om mina egna erfarenheter då jag kikar på mina malawi (uppdelat på 20 trådar självklart).
                      Absolut! Jag skulle följa dom iallafall...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...