tetra general tonic/fenproblem/nitrit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • April 2005
    • 68

tetra general tonic/fenproblem/nitrit

Hej

Har haft i tetra general tonic mot fenproblem i ett akvarium (+salt). Klantade mig och hade fått nitrit i det efter rengöring av akvarium. I anvisningen står det ingen som helst varning om att det ska döda de nyttiga bakterierna så att det kan bli rejäla nitritproblem igen.

Min undran är om det kan vara så skumt att de nyttiga bakterierna klarar av medicinen? (mest metylenblått som verksam substans)

Jag byter just nu vatten morgon och kväll för att vara på säkra sidan, om någon vet besked skulle det vara tacksamt!

mvh/Peter

Jag kanske ska skippa matning också? (fast alla äter med god aptit trots sina sorgsna fenor)
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

"""Min undran är om det kan vara så skumt att de nyttiga bakterierna inte klarar av medicinen? (mest metylenblått som verksam substans)""""
    Det är troligtvis så att det är en blandning av olika verksamma substanser,som typ,t.ex "sterazin". Metylenblått använder man främst för att reducera svampangrepp i vattnet.
    (Man kombinerar ex. svampdödande med bakteriedödande med parasitdödande. Det finns massor av kombinations mediciner en klassisk är en:FMC-blandning.)
    Ja,något i medicinen har ihjäl nitrifikationsbakterierna.Om det
    beror på syrebrist eller annat låter jag vara osagt.För båda alt.
    är resultatet -indirekt-att fisken dör.
    Nitrit förekommer normalt inte i naturen.Det oxideras omedelbart
    efter bildning ,av mikroorganismerna, till nitrat.Förhöjda halter av nitrit tyder bl.a på att det finns för mycket nedbrytbart organiskt-material (t.ex foder)i vattnet under dålig syrgastillgång.
    Alltså : mata inte under behandlingen ,samt genomlufta ordentligt.
    Hälsn. Mr.Fish

Kommentar

Arbetssätt...