Jäst Metoden?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Jäst Metoden?

Jag tänkte testa det i 122liters burken där jag har lite växter. Om jag har förstått det rätt så behövar man alltså bara ta en 2 liters colaflaska, ha i vatten jäst och socker och sedan bara dra en slang från korken direkt ner i karet utan omvägar? Hur länge står det och puttrar innan man måste börja om ifall jag tar 5dl vatten/1/2 paket jäst/ 1dl socker? Kan jag ha mer eller jäser det över?

Mvh
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

När jag använde mig av jästmetoden så använde jag 1 liter vatten ett halvt paket jäst och två dl socker. Dessutom lät jag det passera genom mitt filter genom att borra ett litet hål i botten på det då fick jag mycket bra upplösning. Du får räkna med att byta blandningen efter en vecka.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Ok! Men blandningen växer väl vartefter det jäser? Och det är väl "ångorna" från jäsningen som ska ner inget utav blandningen får hamna i karet va? Det var därför jag tänkte att man kanske inte ska ha så mkt i flaskan?

Dumma frågor kanske =)

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

kör dubbla 1½ litersflaskor.

En med jästblandningen i, dra slang till flaska #två, dra en till slang från flaska #2 till karet. Så hamnar all eventuell överjäsning från flaska #1 i flaska #2
        fish r friend

Kommentar

• Fildur
          Användare
          • April 2005
          • 68

Jag kör så här i mina 2 akvarier och det fungerar utmärkt.

1.5 liters flaska slang ner i akvariet och en syresten längst ut.
          i med 1 tsk röd torrjäst, 4 dl socker, sen 45 gradigt vatten upp till flaskan börjar smalna av (ca 1.3l). Obs om inte torrjäst utan vanligt ska du ha som start rumstempererat vatten.

Fördelen med röd jäst är att den tål alkoholen som bildas bättre, för mig blir det en skillnad på byte varannan vecka mot varje. (om noga ca 9 dagar mot 13-14).

Jag har längst upp en uppskuren botten av en petflaska också som en klocka som samlar upp den koldioxid som kommer upp till ytan, ger lite extra effekt.

En enda sådan här anordning drar ner mitt pH från 7 till 6.5 så det fungerar perfekt för mina diskusar tycker jag (akvarierna är på 220l/st).

Viktiga är att vara noga och täta allt, mitt fungerade inte först pga jag hade slarvat med det.

lycka till! klart bra fixa en vettig anordning för ett fåtal kr/månaden och noll i inköp när det ger sådan positiv skillnad på växterna. (kom bara ihåg att ljus och näring också måste ökas så inte något av det blir bromskloss, då märks inte ngn större skillnad)

/Peter
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Det finns en lång tråd på zoopet om just mäskmetoden. Det visar sig att inga som börjat med metoden fortsätter efter ett år. De som diskuterar mäskmetoden är alla nybörjare och det är nybörjares erfarenheter som diskuteras. Tråden i fråga kom fram till att ingen lyckats med ett godkännt resultat. Detta beror främst på den ojämna co2 halten som både dödar fiskar och gynnar algerna mer än växterna men även på att olyckor är vanliga och att det är kladdigt och bökigt. De som lyckas bäst har någon form av bindningsmedel i blandningen och två flaskor som byts med jämna mellanrum.

Själv har jag aldrig försökt, jag insåg bekymmerna redan på idéstadiet och köpte mig riktiga grejor.

Vill man ändå ha en lowbudget co2 tillsats så tycker jag att man skall snegla lite på denerles flytande co2 tillsats, jag har glömt vad den heter. Även om den kanske inte ger tillräckliga mängder så håller det iallafall jämna nivåer. Som alltid inom akvaristiken så är jämna värden vilktigare än rätta värden. jästmetoden kan inte ge något av det.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Intressanta svar.... Jag har nu satt igång grejerna med en 2liters med blandning i, slang ner i nästa som är halvfylld med vatten, slang ner precis framför utblåset på pumpen.... Så ni menar att det är farligt för fiskarna? Det går 2 st Golden Nugget i det karet så det låter inte så kul, fast å andra sidan fungerar det ju för Fildur så man kanske inte ska oroa sig...

hursomhelst! Jag har som sagt satt igång med det pch det bubblar inte särskilt bra... det kom några stora bubblor precis när det drog igång men nu verkar det gå på sparlåga redan efter 10 min... tar det ett tag för att att riktigt komma igång eller?

Jag körde på: 1liter vatten, ett halvt paket vanlig jäst och 2 dl socker... Kommentarer?

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Har du någon länk till tråden topfrog?

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

En till fråga: Om man som jag har, har "vattenrening" i en separat flaska så borde väl det vattnet iaf reducera stora ph-svängningar? Eller handlar det om alldeles för lite vatten med 2 liter kanske?

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Koldioxid ar giftigt sa det ar vanligt att folk dodar fisk med det. Du bor se till att vattnet ar ordentligt syresatt. Koldioxidens giftverkan ar att fisken far svart att ta upp syrgas ur vattnet. Inte nog med det. Denna giftverkan [u]forvarras av lag syrgashalt samtidigt som ju lag syrgashalt inte gor det hela battre. Toklagt KH ar gissningsvis illa eftersom att fiskarna kompenserar relativt fort genom att ta upp karbonater. Sedan ar det helt meningslost med CO2 pa natten sa plocka garna ur det da.

Jag kanner en person som kor med jastmetoden for jamnan. Han har lost nattbekymret genom att kora in en tunn slang fran flaskan in i gummiblasan i en luftpump. Luftpuimpen ar satt pa timer och pumpar bara i CO2 pa natten. Vet inte hur han lost overdoseringsrisken pa dagen, men en gissning ar att han inte kor jast med dyr fisk.

Har ar en liten lank ang. koldioxidens giftighet. OBS, ta siffrorna med en nypa salt. De galler garanterat for lax och akvariefirrar klarar tydligen mycket hogre doser. http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/co2.htm
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• powerm84
                      Användare
                      • April 2005
                      • 67

jag kör med mesk med då har jag en tsk röd torrjäst en tsk bakpulver(gör så de gäser bättre och saktare....2 dl socker vatten upp till flaskan börjar smalna 1.5 l flaska.....häller i sockret i 2 dl kokhät vatten först så de löses upp sen fyller jag med iskallt och häller i resten.....detta står och bublar i 2 veckor när de blir röd färg på mesken är de dags att bytta för de bubblar även om man inte ser bubblorna så de betyder inte att de är slut....
                      www.nogg.se/powerm84

Kommentar

• powerm84
                        Användare
                        • April 2005
                        • 67

ps: ha en bakventill på slangen så slipper du ha flaskan på rampen
                        www.nogg.se/powerm84

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

powerm: Hur länge har du kört så?
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• powerm84
                            Användare
                            • April 2005
                            • 67

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

powerm: Hur länge har du kört så?
                            MVH
                            Magnus
                            i sirka ett halvår tror jag de funkar jätte bra och minna fiskar mår primma så de är inga problem
                            www.nogg.se/powerm84

Kommentar

• ixxe
                              Användare
                              • February 2005
                              • 234

Det handlar väl kanske om o hitta en medelväg när man inte har råd med dyra co2 utrustningar, jag kör en 1,5 liters flaska till mitt 540 akvarium, det lär inte vara tillräckligt på långa vägar, men det ger för mig en önskvärd effekt.
                              (nån som testat sachem exel föresten?)
                              Snabbväxande växter växer faktiskt snabbare .
                              Sen har jag märkt att dom växer mot co2 källan, trodde växter bara drog sig mot ljuset?

Alger? Ja tack så länge dom är gröna

Problemet med alla tillsatser som jag ser det är att det blir fruktansvärt dyrt när man kommer upp i karstorlek, byter man dessutom mycke vatten så går det snart hål i plånboken
                              http://ixxe.se

Kommentar

Arbetssätt...