Vem hämtar barnen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    Vem hämtar barnen?

    Jag skulle vilja höra era teorier ang. vad som styr om det är hanen, honan eller båda föräldrarna som tar hand om avkomman hos en art. Jag tänker inte enbart på fisk, men dessa kan givetvis och lämpligtvis användas som exempel. Varför är något som fungerar för en art inte aktuellt för en annan?

    www.akvarielagret.se/akvarieboken
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    "Jag skulle vilja höra era teorier ang. vad som styr om det är hanen, honan eller båda föräldrarna som tar hand om avkomman hos en art. Jag tänker inte enbart på fisk, men dessa kan givetvis och lämpligtvis användas som exempel. Varför är något som fungerar för en art inte aktuellt för en annan?"
    Först: Välkommen till forumet Gabbi[]
    Det var ingen lätt fråga att besvara för oss vanliga ciklidister[:0]
    Jag undrar om det finns någon,som har studerat alla varianterna för Ciklider. Och kan förklara varför de gör på olika sätt med ynelvården : 1/Honan tar hand om yngelvården 2/ Hanen tar hand om avkomman 3/ Paret hjälps åt att ta hand om avkomman 4/ Föräldrarna turas om med (byter)att ta hand om avkomman.
    Nu svarade jag givetvis inte på din fråga,men-som sagt-jag tror inte att det finns ett Vetenskapligt svar till en fullständig/tillfredställande förklaring.
    Hälsn. Patrik

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

      #3
      Kan bara hålla med Mr Fish. En mycket knepig fråga. Det är känns inte ens som grundläggande evolutionsteori hjälper en på traven.

      Olika arter har olika nedärvda beteenden därför att just det beteendet, bland flera hos en art vid en given tidpunkt, har varit den mest framgångsrika i den biotop som de befann sig i när evolutionstrycket skapade det urval som vi nu ser resultatet av. Ingen population av en art är helt homogen med homogena egenskaper och beteenden. Den framgångsrikaste egenskapen tar över och framgång i detta fall är att föra arvsmassan vidare på ett framgångsrikt sätt.

      Att olika arter har utvecklat olika föräldrabeteenden kanske till en del beror på födotillgång och på hur många arter av predatorer som finns i en biotop. Är det inte så att i glesbefolkade biotoper räcker det med få avkommor och att en av föräldrarna eller ingen vaktar. I en anna biotop gäller det motsatta.

      Men den där sörjan skingrar inte dimman. Vi får hoppas att nån kunnig räddar oss ur okunskapen.


      Anders

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Jävligt intressant fråga! Jag sitter just och vrålglor på mina jullar och funderar över om dom är helt genusneutrala när det gäller t ex den frågan. Själv är man ju pappa ordentligt oxå; en nyss utflugen(igår), och en fyraåring, så man har ju lite referenser till både känsla och förnuft. Men jag vet inte. Blir gärna biologist och förenklar ner till föda och fortplantning men känner att det är högre strategier som styr. Vad tror du själv? Tycker du nånting eller bara undrar du?

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Bra titel Gabbi! Bra titlar borde trigga debatt.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Bara lite roliga kringfakta: hos fåglarna är det vanligt att honan värper och sedan drar (storspov, kustsnäppa m fl) eftersom ungarna fångar egen mat från dag ett. Farsan grejar höken. Alltså, hanen är viktigast för barnen.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              Vart är Ola när man behöver honom
              fish r friend

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Jag "vet" svaret men hinner tyvarr inte svara utforligt nu. Keenleyside pysslade en del med det dar. Hanen stannar om man har yngelatare eller om det inte finns fler honor. Hos fisk ar det snarare vanligare att hanen ensam tar hand om avkomman sa ciklider ar lite speciella. Jag har skrivit nagra rader om det i den senaste rapporten fran ISBE. Borde finnas i 3/04.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #9
                  Nagot markligt ar det hos Gymnogeophagus gymnogenys; det har hant en del ganger (i naturen) att vi fangade hanar med "barnen" i munnen....(??).
                  Det vanliga ar ju annars att honor gor det.
                  Detta har bara hant hos gymnogenys och aldrig (an sa lange) hos andra inon samma grupp (labiatus,australis,etc).

                  Felipe
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Hej

                    Jag menade inte att döda diskussionen, bara att det har tänkts en hel del runt detta och att om ni skriver något så kan jag kommentera hur man tänker (vilket förstås inte behöver vara rätt).

                    Filipe, jag läste en gång om en tuppkamshane som ruvade när honan dog. Hur mycket "koll" på honan har hanen? Skiljer sig det från andra arter?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      #11
                      Hos Malawicikliderna har vi ju ett typiskt praktexemplar på mansgrisar, de leker med honan i några timmar och sen vill hanen inte veta av henne förräns hon jagat bort ynglen och är redo för lek igen. Däremot så finns det bland flera tanganyikaciklider det underbara beteendet biparental munruvning, dvs både hannen och honan ruvar. T.e.x. så är det vanligt bland hästnosar (alla utom en art) och bland vissa Xenotilapia arter.

                      tar vi exemplet hästnosar så har vi en ansvarsfull pappa, de kör på 50% föräldraledighet per firre. Första två veckorna ruvar honan äggen och sen bytar de och hannen får simma rundor och vara barnvakt i yttterligare en och en halv eller två veckor. Det är vad jag kallar föräldrar som tar ansvar för sina barn!
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • DreamB
                        Användare
                        • May 2005
                        • 53

                        #12
                        jag kan inget om ämnet men tycker att titel är skit bra

                        Kommentar

                        Arbetssätt...