röda och vita mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #16
    Håller med Torsten där,
    Testa olika märken på rödamygg, fick själv problem och tetstade runt. Nu har jag inga problem mer.

    Kommentar

    • Lucas_magi
      Användare
      • April 2005
      • 63

      #17
      Men vilket märke är bäst o köpa då?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Det ar hemoglobinet i de roda mygglarverna som ar extremt allergiframkallande men aven trypomyocin (sa forstar jag det hela). Det galler aven sjalva myggan. Omraden med mycket fjadermygger (eller var det toffsmyggor?) har problem med astma. Det otrevliga med rodamygglarvsallergi ar att man samtidigt blir allergisk mot en massa annat. Sjalv skulle jag aldrig fa for mig att anvanda dem forutom till matvagrande fisk.

        AnnMari, var har du hort att det finns ett enzym i svartamygglarver som triggar lek? Jag vet att de triggar lek men har bara hort spekulationer om att det sammanfaller med lektid i naturen. Sager inte att du har fel utan vill bara veta mer.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Jag förstår inte varför man skulle utsätta sig för dels risken att utveckla allergier och DESSUTOM riskera att bli smittad av salmonella genom att använda röda mygg när det finns så otroligt mycket riskfri och bra fiskmat på marknaden.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            I en undersokning jag laste om sa hittade man salmonella i allt frysfoder, men det var ingen salmonellasort som kunde smitta manniskor. Det blev rubriker i kvallspressen av typen "Salmonella i vanlig fiskmat". Har for mig att de lyckades smaska in ordet barn nagonstans ocksa.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Tagit från en tråd på zoopet.se där kjell f skriver om ämnet:

              "En jämförelse skall naturligtvis utgå ifrån hur många som exponeras.
              Tyvärr finns det väldigt lite vetenskaplig forskning om allergirisken för röda mygglarver. Den enda jag på rak arm kommer ihåg är en tysk undersökning som presenterades i DATZ (tysk akvarietidskrift) i början av 90-talet. Den visade att ca 1/3 av de som exponerades för röda mygg fick allergiska symptom. Frystorkade visade sig vara farligare än frysta (pga att det dammar).
              Det riktigt allvarliga var dock att många faktiskt utvecklade allergier även mot andra saker efter att ha exponerats för Röda Mygglarver. För dessa hjälper det alltså inte att sluta med röda mygg."

              och

              "Det finns också andra "trevligheter" med röda mygg. Jag har en god vän i Holland som slutade med att importera Röda Mygg efter att han tvingades förstöra 3 sändningar med Asienimporterade röda mygg efter varandra pga att de var salmonellasmittade.
              Detta är åtskilliga år sedan nu och idag testar inte myndigheterna vare sig i Holland eller något annat europeiskt land om röda mygg innehåller salmonella."

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Kjell har fel. Det har gjorts valdigt mycket forskning pa roda mygg och det ar valdigt allergiframkallande (antar att traden ar ratt gammal eftersom att jag vet att Kjell vet att det gjorts en massa forskning).

                Ett axplock från en databas:

                Jeong KY, Yum HY, Lee IY, et al.
                Molecular cloning and characterization of tropomyosin, a major allergen of Chironomus kiiensis, a dominant species of nonbiting midges in Korea
                CLINICAL AND DIAGNOSTIC LABORATORY IMMUNOLOGY 11 (2): 320-324 MAR 2004

                Brown HM, Merrett J, Merrett TG
                Fish food allergy
                ALLERGY 55 (9): 901-902 SEP 2000

                Galindo PA, Lombardero N, Mur P, et al.
                Patterns of immunoglobulin E sensitization to chironomids in exposed and unexposed subjects
                JOURNAL OF INVESTIGATIONAL ALLERGOLOGY & CLINICAL IMMUNOLOGY 9 (2): 117-122 MAR-APR 1999

                Galindo PA, Feo F, Gomez E, et al.
                Hypersensitivity to chironomid larvae
                JOURNAL OF INVESTIGATIONAL ALLERGOLOGY & CLINICAL IMMUNOLOGY 8 (4): 219-225 JUL-AUG 1998

                Hirabayashi K, Kubo K, Yamaguchi S, et al.
                Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan
                ALLERGY 52 (2): 188-195 FEB 1997

                Komase Y, Sakata M, Azuma T, et al.
                IgE antibodies against midge and moth found in Japanese asthmatic subjects and comparison of allergenicity between these insects
                ALLERGY 52 (1): 75-81 JAN 1997

                Kipp B, Schlaak M, Becker WM
                Cloning and expression of a murine Fab fragment recognizing a defined linear epitope of Chironomus thummi thummi major allergen Chi t 1-9
                INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 110 (4): 348-353 AUG 1996

                Kawai K, Tagoh H, Yoshizaki K, et al.
                Purification and characterization of an allergenic monomeric hemoglobin from a chironomid distributed worldwide, Polypedium nubifer
                INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 110 (3): 288-297 JUL 1996

                TERANISHI H, KAWAI K, MURAKAMI G, et al.
                OCCUPATIONAL ALLERGY TO ADULT CHIRONOMID MIDGES AMONG ENVIRONMENTAL RESEARCHERS
                INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 106 (3): 271-277 MAR 1995

                TAUTZ C, RIHS HP, THIELE A, et al.
                ASSOCIATION OF CLASS-II SEQUENCES ENCODING DR1 AND DQ5 SPECIFICITIES WITH HYPERSENSITIVITY TO CHIRONOMID ALLERGEN CHI-T-I
                JOURNAL OF ALLERGY AND CLINICAL IMMUNOLOGY 93 (5): 918-925 MAY 1994

                VANKAMPEN V, LIEBERS V, CZUPPON A, et al.
                CHIRONOMIDAE HEMOGLOBIN ALLERGY IN JAPANESE, SWEDISH, AND GERMAN POPULATIONS
                ALLERGY 49 (1): 9-12 JAN 1994

                STEURICH F
                ALLERGY TO MIDGES (CHIRONOMIDS) AND BLOODWORMS
                ALLERGOLOGIE 16 (9): 374-378 SEP 1993

                NAGANO T, OHTA N, OKANO M, et al.
                ANALYSIS OF ANTIGENIC DETERMINANTS SHARED BY 2 DIFFERENT ALLERGENS RECOGNIZED BY HUMAN T-CELLS - HOUSE DUST MITE (DERMATOPHAGOIDES-PTERONYSSINUS) AND CHIRONOMID MIDGE (CHIRONOMUS-YOSHIMATSUI)
                ALLERGY 47 (5): 554-559 OCT 1992

                BAUR X, LIEBERS V
                INSECT HEMOGLOBINS (CHITI) OF THE DIPTERA FAMILY CHIRONOMIDAE ARE RELEVANT ENVIRONMENTAL, OCCUPATIONAL, AND HOBBY-RELATED ALLERGENS
                INTERNATIONAL ARCHIVES OF OCCUPATIONAL AND ENVIRONMENTAL HEALTH 64 (3): 185-188 SEP 1992

                BRASCH J, BRUNING H, PAULKE E
                ALLERGIC CONTACT-DERMATITIS FROM CHIRONOMIDS
                CONTACT DERMATITIS 26 (5): 317-320 MAY 1992

                RAYMOND F, BREUIL K
                ALLERGY TO CHIRONOMIDS
                REVUE FRANCAISE D ALLERGOLOGIE ET D IMMUNOLOGIE CLINIQUE 31 (1): 52-55 JAN-MAR 1991

                KINO T, CHIHARA J, FUKUDA K, et al.
                ALLERGY TO INSECTS IN JAPAN .3. HIGH-FREQUENCY OF IGE ANTIBODY-RESPONSES TO INSECTS (MOTH, BUTTERFLY, CADDIS FLY, AND CHIRONOMID) IN PATIENTS WITH BRONCHIAL-ASTHMA AND IMMUNOCHEMICAL QUANTITATION OF THE INSECT-RELATED AIRBORNE PARTICLES SMALLER THAN 10 MU-M IN DIAMETER
                JOURNAL OF ALLERGY AND CLINICAL IMMUNOLOGY 79 (6): 857-866 JUN 1987
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  yes den är från 2002. http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=salmonella

                  Jag tror personligen ett granulat eller flingor som fisken gillar massor!! och har extremt bra näringsinnehåll men riskerar ge användaren sjukdomar och allergier hade fått svårt på marknaden idag, varför ge röda annan behandling.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ser att jag varit inne och skrivit i den traden och den gangen kom jag ihag att jag last det i DN och Metro.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...