röda och vita mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • powerm84
    Användare
    • April 2005
    • 67

    röda och vita mygglarver

    jag har ett 310 l akvarie med ett stim kardinaltetre princessor skalarer och matar de med flingfoder och ibland röda mygglarver....

    har funderat på att köpa vitta mygglarver då jag läste någon stans att de framhäver fiskarnas färger men sen på andra sidan jag läste står de att det inte e bra med mygglarver.

    är de någon som vet något om desa larver om de är bra för fiskar eller bara är ett sorts godis till dom typ?
    www.nogg.se/powerm84
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Man bör väl inte mata dagligdags med röda mygglarver.Någon gång i veckan,svarta mygglarver innehåller ett enzym som stimulerar till lek,måttligt med mygglarver tror jag är bäst speciellt dom röda. Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Vita mygglarver framhäver inte predatorernas färger. Godis finns inte för fiskar på samma sätt som för människor.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Och då ska jag kanske för tydlighets skull förklara att för en marknadsförare representerar godis känslan tröst (en belöning med lite loserfeeling).

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Svarta mygglarver är gott! Godis?

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Näe jag har aldrig käkat mygglarver. Men faktum är att jag brukar sluka några mysisräkor då och då från ungarnas håvar på sommarbryggan som ett litet partytrix.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Fan man kan ju hålla igång en tråd alldeles själv. Kom inte in och bråka nu här utan öppna en egen tråd om du har något att säga. Det här är min!

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • October 2004
                • 531

                #8
                Hej!
                Du är rolig du Claes,Lycka till med jakt i universitetskärret.Mvh Ann-Mari
                bryggan

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  76 personer inne en onsdag kväll, dan innan långhelg, är lite skralt. Jag tycker mig ha märkt en minskad aktivitet på forumet på sistone. Försommaruppladdning? Efter Filipstadpustauteffekt? Personligen tycker jag att det är viktigare med en aktiv organisation än en stor dito, apropå debatten nu kring vad man kan göra för att öka föreningsmedlemsantalet. I Stockholm har vi en debatt kring kvantitet vs kvalitet där vi inte helt självklart finner att rekrytering är en prioriterad aktivitet.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    citat:Ursprungligt skickát av annmari
                    Du är rolig du Claes,...
                    Kul. Kommer du ihåg att det var just den här formuleringen som fick dig att kontakta mig...

                    Kommentar

                    • powerm84
                      Användare
                      • April 2005
                      • 67

                      #11
                      ha ha ja du värkar vara bra på att holla igån ett samtal själv.....

                      de med godis var la ta i men jag menar att de inte ger någe......ger röda mygglarver en gång i veckan redan och flingfoder tetra prov och tetra rubin som jag blandat ihop.....men jag har hört de ej är bra med röda så jag tänkte övergå till vita...jag märker la annars om de e bra
                      www.nogg.se/powerm84

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        Röda är säkert bra: snyggt, gott och nyttigt. Ett problem är att vissa människor "överreagerar" på något ämne (hemoglobin?) i det djuret. Ganska många.

                        Kommentar

                        • Fenrisulven

                          #13
                          Hej!
                          Tvivlar på att det är hemoglobinet som är orsaken utan troligtvis något som heter tropomyosin. Orsaken till att jag tror det är att det inte är helt ovanligt (såvitt jag vet) med korsallergier mellan mygglarver, kvalster och skaldjur. I dessa fall tror man att det är tropomyosin som är problemet. Mao skadar det inte att vara extra försiktig om man lider av den typen av allergier.

                          Mvh Magnus

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

                            #14
                            Jag kör ganska mycket med Rödamygg till mina "Asiater". Dom blir som tokiga och jag känner inte av ngra problem alls..

                            Snacket om just Rödamygg, att det e skit och odlas i äckelbassänger känns förlegat. Kolla runt bland dom olika fabrikaten, prova ALLA, så märker man att det finns stoor skillnad på innehållet.

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • September 2003
                              • 660

                              #15
                              och vilket fabrikat tycker du är bäst då Torsten?
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...