Flytta yngel inom harem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    Användare
    • July 2003
    • 59

    Flytta yngel inom harem ?

    Igår hände något helkonstigt i mitt akvarium, i alla fall så har jag inte sett något liknande. För er som inte redan läst historiens tidigare skeden i guldsöm tråden så drar jag en snabb repris först.

    Jag har två guldsömhonor som delar på samma hane, det är helt klart någon typ av harem beteende för de har lekt två gånger med samma hane så beteendet är repeterbart. Det som har hänt senast är att ena honan lekte först längst till höger i akvariet, låt oss kalla henne hona1, hon har nu yngel som varit frisimmande i ca en och en halv vecka. För ca en vecka sedan lekte den andra honan tillsammans med samma hane, låt oss kalla henne hona2. Hanen har simmat mellan de båda honorna och välkomnats när han kommit och hälsat på dem båda, honorna har däremot relativt aggressivt motat bort alla andra inkräktare. Enligt beräkningarna så borde hona2's yngel ha blivit frisimmande ungefär idag.

    Nu till det som är mysko, igår kväll när jag tittade in i akvariet så verkade inte hona2 längre vakta något, hon lät andra fiskar komma i närheten där ynglena har varit tidigare. Jag har i och för sig inte själv sätt ynglen då hon gömt dem under en sten men det har helt klart varit yngel där eftersom hon aggressivt har kört bort alla som kommit i närheten. Första tanken var att ynglena måste ha blivit uppätna av någon eller att hon helt enkelt har ätit upp dem själv.

    Sen så tittade jag till hona1 som håller till i motsatta sidan av akvariet, först såg jag inget konstigt utan hennes yngel som är ca 1.5 veckor gamla simmade omkring som vanligt. Efter lite noggrannare studerande så upptäckte jag att det låg mindre yngel och sprattlade i gruset hos henne. Första tanken var att det var yngel som blivit missbildade eller växt dåligt som jag bara inte noterat tidigare. Men efter lite noggrannare studerande började jag konstatera att det var yngel som hade gulesäcken kvar och därför inte kunde simma. Idag när jag kom hem så hade de sprattlande ynglerna blivit frisimmande och simmar nu omkring som vanligt bland de större ynglena.

    Jag vet helt klart att hon kan inte ha lagt ägg två gånger i tät följd för äggen är jag helt säker på att jag skulle ha sett i sådana fall. Det enda jag kan komma på är att någon måste ha flyttat yngel från hona2 längst till vänster i akvariet till hona1 längst till höger i akvariet. Eftersom honorna varit aggressiva mot allt som närmar sig så är jag tveksam till att någon av dem åkt till andra sidan akvariet och stulit yngelna från den andra honan, det skulle aldrig den andra honan ha tillåtit. Min teori är att hanen som tillåts vara hos båda honorna måste ha bestämt sig för att flytta ynglena från hona2 till hona1.

    Är det någon annan som varit med om att harembildande fiskar flyttar yngel mellan de olika honorna ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Jag gissar pa att honan stulit ynglen, ett beteende som inte ar helt ovanligt. Oftast beskrivs det pa frisimmande yngel och helst ska ynglen som stjals vara yngre an de egna. Jag har sett det hos sebraciklid, men en gang stal mina NEolamprologus pulcher "daffodil" alla sprattelyngel fran ett par Neolamprologus leleupi.

    Samtidigt sa kan forstas hanen ha gjort det, dvs. snott ynglen och placerat dem dar han sjalv tankt att vara. Hona 1 far samma fordel som om hon stjal (utspadning, risken att de egna blir uppatna ar mindre). Kannibalism (foraldra eller syskon/styvsyskon) av de minsta minskas ocksa pa de egna.

    Valdigt intressant iaktagelse hursomhelst. Mer sant har!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • erland
      Användare
      • July 2003
      • 59

      #3
      Anledningen att jag misstänker hanen är att det finns en del andra fiskar i karet också och honorna brukar inte vilja lämna sina enga yngel obevakade mer än enstaka sekunder. De båda honorna håller till på motsatta sidor av akvariet så det är just över 1 meters avstånd mellan dem. Dessutom håller ett lekande eldbuk par till mitt emellan dem.

      Så det är inte direkt fri väg så någon av dem snabbt kan simma över till den andra honans plats, övermanna den andra honan och snappa åt sig några yngel och snabbt simma tillbaka. Hanen däremot får simma relativt fritt mellan honorna utan att han jagas bort av någon av dem. Eldbukarna puttar bara på honom lite grann så länge han ser till att passera dem på lagomt avstånd.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det later som att hanen tagit det sakra fore det osakra alltsa! Hona 1 behover inte ogilla att bli fostermamma.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • erland
          Användare
          • July 2003
          • 59

          #5
          Alltså detta är riktigt intressant, nu har det hänt igen. Även denna gång har jag ingen aning om det är guldsömhanen som är yngeltjuven, denna gång har han i alla fall flyttat yngel åt motsatt håll.

          Det som hänt sedan mitt förra inlägg är att hona1 lekte 8/5 och hona2 lekte 13/5. Hona1 fick i morse frisimmande yngel medan hona2 fortfarande vaktar sina ägg. I morse såg allt bra ut, hona1 och hanen vaktade sin hittills största yngelskock. Döm min förvåning när jag tittade in i akvariet ikväll för att se om äggen hos hona2 hade kläcks och det simmar en massa frisimmande yngel hos henne plus att äggen fortfarande är okläckta. Det som har hänt under dagen är att någon har flyttat ynglena från hona1 till hona2, som vanligt är hanen starkt misstänkt eftersom han är den ende som är välkommen att hälsa på hos båda honorna. Det skall bli intressant att se vad som händer imorgon när äggen borde kläckas. Det är i alla fall lite intressant att ynglena har flyttats åt andra hållet denna gång och de har dessutom flyttats till en hona som vaktade ägg och inte hade några egna yngel.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Då verkar det solklart. Men tydligen en ännu roligare iakttagelse eftersom Ola säger att ynglena som tjuvas helst ska vara yngre. Men det kanske är när honorna är tjuvarna.

            Kommentar

            • erland
              Användare
              • July 2003
              • 59

              #7
              Hona2's ägg har nu kläckts så nu har hon de frisimmande ynglena som kommer från hona1's kull plus att hon har sina egna nykläckta sprattlande yngel i gruset.

              Hona1 hade idag när jag kom hem inga yngel kvar, jag vet dock inte om de har blivit flyttade till hona2 eller om de helt enkelt har blivit uppätna av någon.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

              Kommentar

              Arbetssätt...