Cellplast (frigolit) under sanden?........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Cellplast (frigolit) under sanden?........

    .....behövs det(om/utifall firrarna gräver och underminerar grottorna)?Hur höga grottor ska/bör firrarna ha?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av small

    .....behövs det(om/utifall firrarna gräver och underminerar grottorna)?Hur höga grottor ska/bör firrarna ha?
    Ja, kör med frigolit.
    Vilka firrar pratar vi om?
    Hursomhelst är väl inte höjden det viktiga för firrarna.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Man kan väl säga att om det inte har behövts har det varit onödigt att ha det i karet, men om det hade behövts hade det varit bra att ha det i karet
      Har man grävande fiskar och stenar travade på varandra, eller att man har större stenar i karet är det en god idé att ha frigolit eller liggunderlag (smulas inte lika lätt och mer "diskret" färg) under sanden/gruset.
      Detta som skydd mot fallande stenar och punktbelastning.

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Ibland blir jag för ivrig!!!Har ju siliconat stenarna till grottformationer.Bottendiametern på grottorna är ca.20-25cm och höjden
        ca.15-20cm.Stenarna är ca.10cm i 4-kant.Har svårt att se att något skulle kunna gå snett.Var inne på liggunderlag för att få det hela diskretare.Får man inte åsar där sanden inte ligger kvar.Och blir inte frigoliten synlig när firrarna gräver.Hur tjockt lager sand behöver firrarna?Jag har ju bra kört "sydamerika" förut och då haft ett lagom tjockt "planteringlager" av grus.Tanken var att göra sandbotten tjockare och på så sätt dämpa ev. stenras.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        Arbetssätt...