va trist att alla rekommenderar att inte göra det själv! skulle vara kul med nån som sa typ-Visst de är bara gasa å köra! man har väl sett Äntligen Hemma!
problem att koppla el
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Det kanske skulle vara kul för dig att prova men å andra sidan så vore lite dumt om du förvandlats till en elektrisk ål nästa gång du skriver i forumet. [:p]
/Jens
------------------------Kommentar
-
Tycker du!? va fint me kollektiv kärlek bland oss ciklidister..Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kan inte förstå att pumpar.värmare och ramper tillverkas OJORDADE.
Har 35 ramper varav en var jordad från tillverkaren!!!!
Har numera jordat alla ramper!LandgrenKommentar
-
Umm.. Med all respekt för alla varningar - Det är nog inte så svårt och låter som en seriös armatur med jordning dessutom. Tjacka en jordfelsbrytare på classe bara - varianten som klipper snabbt och är till för att skydda människoliv, inte förhindra brand. Placera denna mellan stickkontakt och grenutag som du fipplat ihop med armaturen och du kan ledigt doppa skiten i akvariet utan att ens firrarna tar skada...Kommentar
-
Om en elprodukt ej är jordad och kontakten är platt = FI märkt
det betyder att den är extra skyddad, om du nu jordar dom så tar du bort godkännandet på elprodukten vilket betyder att den är olaglig.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ska väl tillägga att ramperna har några år på nacken och hade vanliga "runda"kontakter.Har GIVETVIS gjort detta med hjälp av elektriker.Tycker inte man ska "dona" själv med stöm, och då speciellt i samband med vatten.
Men en ramp kan väl knappast vara "Skyddad"
Kan förstå detta arg.med t.e.x ett innerfilter som är helkapslat.LandgrenKommentar
-
Ja är elektriker och avråder alla att "testa" själva.
Känner en kille här på forumet som skulle koppla lite själv å helt plötsligt hade han 380 utan nolla lr jord på lysramp och alla andra delar till akvariet. Mitt råd är att fråga den lokaka elektrikern om hjälp det brukar aldrig vara några problem är det bara en lampa det gäller så tror ja knappt dom tar nått betalt kanske för kabeln isåfall,rockNROLLKommentar
-
Nödig kännedom betyder att du får göra en del mycket enkla elarbeten själv,
Dvs om du gör rätt betyder det att du fick göra det
men om du gjorde fel betyder det att du inte fick göra det,
visst är det en underbar lag.
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret
Nödig kännedom betyder att du får göra en del mycket enkla elarbeten själv,
Dvs om du gör rätt betyder det att du fick göra det
men om du gjorde fel betyder det att du inte fick göra det,
visst är det en underbar lag.
Christer
Mycket praktisk rättskipning!
/Mikael MayerSkriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.
- Lars FalkKommentar
-
Vare inte så att häxor var gjorda av trä? Så de kastades i vattnet utan något fastbundet å sjönk de så var de oskyldiga (men inga kunde simma på den tiden så det betydde drunkningsdöden) å flöt de var de gjorda av trä och alltså häxor och brändes sedan på bål?
(jävligt off topic men häxprocesser e ju intresant. kanske att fiskar åt de oskyldiga häxornas lik ....)fish r friendKommentar
-
-
[]
Daniell har helt rätt, jag hade för mig att det var något åt det hållet men latheten gjorde att jag inte kollade först utan skrev det som först dök upp i huvudet...[]
Fast praktiskt är det hur som helst
/Mikae MayerSkriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.
- Lars FalkKommentar
Kommentar