komplett kylnings anordning till sommaren?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

komplett kylnings anordning till sommaren?

ja tänkte på om det skulle gå att kyla akvariet till sommaren med data teknik?

hade tänkt följande:

1. Denna som ska leda bort värmen från vattnet:

tillsammans med en 1 x 120mm fläkt.
    Anordningen kan placeras om du har nära till fönster, i din redan kylda dator, eller bara i rummet.

2. med 2 slangar IN respektive UT i akvariet med en pump som är placerad i akvariet.
    Vill man ha en sammkopplad anordning med datorn så kan man köra på denna pump som drivs av datorn:

Det finns och Köra dyrt och det finns att köra billigt....

Ni ska komma med kommentarer om det skulle funka eller ej? och det ska gå och utvekla lite?
    Är det nån som kör med detta system??
    skulle det gå åt andra hållet också om förhållandena är omvända? att akvairet är kallt och datorn varm??
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

kan nog mycke väl funka. men den svenska sommaren är väl inte så varm att det behövs?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • January 2003
      • 513

Har ju iallafall 30-35 grader i luften här på övervåningen i mitt rumm med 7st akvarier, dator, ljudsystem och TV m.m

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Nyllet, med all respekt, men nu får du väl ge dig. Självklart är det inget konstigt med skenande temperaturer under sommaren, även om det är en normal skräpsommar.

Själv har haft problem med samtliga akvarier som vart uppe i huset då inne-temperaturen legat på runt 26-27 grader de dagar då solen legat på. Jag har då haft ljuset släckt dygnet runt och bytt vatten vid behov. Ibland upp till 3ggr per vecka för att hålla temperaturen under 30 grader som verkar vara den kritiska gränsen för malawiciklider. Att använda ytterfilter under de varmaste månaderna borde ju göra sitt till att hålla tempen nere i vattnet.

Som bästa alternativ finns ju kylningsanläggningarna som salt-snubbarna använder, men de kostar ju en rackarns massa pengar.

Tony Englund

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Jag har haft akvarium i 25 år men jag har alldrig haft ett enda problem någon sommar överhuvudtaget, att fisken (malawi) skulle dö vi 30g har jag inte vart med om, jag haft 31g en del sommrar utan några som helst problem, se till att ha riktigt bra syresättning bara, det är ju trots allt tropiska fiskar.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...