Nu blir det sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Nu blir det sydamerika!

    Hej på er!

    Jag har nu smygstartat med mitt lilla 122liters med ett par fjärilsciklider och ett stim neontetror och jag undrar lite grundläggande saker:

    Rötter och pH?
    Akvariet är som sagt på 122 liter och jag har 5 rötter utspridda, finkornig sand och växter. Jag vet att mitt kranvatten är på runt 7.5. Räcker det med mina rötter för att hålla pH:t på plats? Om inte vad gör jag då?

    Vattenbyten?
    hur mkt ska jag byta? I malawikaret byter jag upp till 50% i veckan. Ska man byta lika mkt till detta kar eller?

    Filtrering?
    Hur stark cirkulation kan man ha i karet? Och är filterstorleken lika viktigt som för malawi/tanganyika?

    Sällskap`?
    Vad tycker ni mer skulle passa med neontetrorna och fjärilscikliderna? De ska flytta till ett 222l snart så då blir det lite glest =)

    Många frågor

    Mvh
    /Andreas

  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Rötterna sönker nog inte PH ordentligt med det sköter nog dina fiskar själva. Ditt vatten får nog ett bra PH efter ett tag. Byt bara 30% så behåller du ganska mycke av det gamla vattnent och PH håller sig lägre
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      pH och filtrering - Köp torvgranulat och lägg det i en bit nylonstruma. Knyt och lägg i filtret. Sänker pH för mig från ca 8 till 6,5.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Johan: Okej! Ska fixa det...

        Just nu börjar jag bli lite orolig då en neontetra börjat simma lite skumt och Fjärilcikliderna är inte lika aktiva... Några förslag någon?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Rötter, torv och annat gör ingen större inverkan om vattnet är för hårt. Kolla upp vilken kh du har. Själv har jag över 16 och måste blanda ut med reverse osmosvatten till 3-4 för att granulat skall börja ge effekt. Det kan tilläggas att jag har slutat med det då mina kar är för stora, men mina Sydamerikaner verkar trivas ändå.

          25-33% per vecka räcker bra tycker jag. Filterstorleken skall vara stor men flåset bör vara lite mer dämpat.
          Anders L

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

            #6
            Hej!
            Ska du odla på fjärilsciklider bör du hålla ett pH under 7,annars koagulerar rommen,själv har jag fjärilar och scalarer i ett 220 lit akvarium,KH 5-6 samt 6,8 pH,värme 28.Fungerar bra.Lycka till Mvh Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

              #7
              Hej igen!
              Jo,förresten Välkommen i Sydamerikagänget!Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                #8
                Tack... Att rommen koagulerar spelar mig inte så stor roll än så länge... Jag vill bara att föräldrarna ska må bra vilket de verkar göra nu. En annan sak: Har ni några grundläggande tips på att få växterna att växa bra? Mina svärdplantor är lite fula i spetsarna och kanterna och verkar inte trivas så bra? Det kanske är kopplat till det höga pHvärdet? Hur planterar man dom "korrekt"?

                Kommentar

                Arbetssätt...