Filterfack + lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxluffarn

    Filterfack + lysrör

    Har tänkt bygga ett filterfack i mitt kar med hjälp av en glasskiva och filtermatta och där inne ha en powerhead och doppvärmaren. Vilken tjocklek på filtermatta ska jag välja om jag kör med en aquaclear 5000, 10cm eller 5cm? Tänkte att 5:an kanske blir för tunn när man har den pumpen.Någon som har erfarenhet av detta? Vilken filtervolym är lagom att ha till ett 540l?
    Köpte karet begagnat och till dubbelrampen fick jag med lysrör med beteckningarna F36W/29 respektive Sylvania aquastar. Vad är detta för typ av rör?

    Tacksam för svar
    Christian Almqvist

  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Det handlar väl inte så mycket om tjockleken,utan
    den sammanlagda volymen. ( kubik-cm.)
    Du skrev inget om storleken på insuget på filterfacket.
    (Längd-cm x höjd-cm).
    Lycka till
    /Hank


    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

      #3
      Du kan säkerligen satsa på den tjockare mattan, se till att välja en matta med stora porer (10 ppi). Storleken har ju betydelse och principen är - Ju större desto bättre. Men man skulle kunna tänka sig att du kör en matta med bredden 20 cm och höjden som motsvarar knappt akvariets höjd (55 cm).

      Lysröret du anger är ett dagsljusrör med ett högt Kelvintal, i senaste numret av Ciklidbladet fanns det med en "nybörjar"-artikel om belysning.

      David
      David

      Kommentar

      • Niclas Lundin
        Användare
        • April 2002
        • 128

        #4
        Hej Christian.

        Vad gäller lysrören så är F36W/29 beteckningen på ett "vanligt" rör medan Sylvania Aquastar är ett rör som ger mer i det blåa spectrat.
        Aquastar är alltså ett bra rör till blåa fiskar, om det inte är gamalt och slut förstås...
        Efter på vilka fiskar du skall hålla så väljer du det andra röret.
        Jag föredrar Sylvania Daylightstar men om du tänker hålla röda fiskar skulle ett eller två Sylvania Grolux vara rätt bra....


        // Niclas Lundin
        // Niclas Lundin

        Kommentar

        Arbetssätt...