Det finns en vetenskapligt lagd Mr.Fish också!(när han inte är otrevlig på nätet!)
Jag tänker att jag kan dela med mej av mina kunskaper,som plåster på såren...
Jag tänker börja med att prata om Osmos och kommer ,då och då,komma med nåt nytt.
Osmos-vatten anvvänder man för att minska på mineralinehållet i akv.vattnet. Detta kan ge lek
(få dina firrar att leka)om de kommer från-nästan- varsom helst i tropikerna-utom "Rift Valley" i Afrk.Vad är då Osmos?
I naturen eftersträvar molekyler att "finna" sin plats.Man kan säga att de vill utjämna sig
själva,finna en bra plats att vara på.Om du släpper ned grus i akv.,så faller det till bottnen,eller?
Alltså... Vi pratar om en"kollidial"lösning(ungf.som salt i vatten).Om du tar en tesked salt
i-tex. en liter vatten,så kommer saltet att ,typ "simma runt i vattnet" Man kallar detta
fenomen för DIFFUSION inom vetenskapen.Alltså läran om att molekylerna vill utjämna/blanda sig själva!
Tillbaka till Osmosen..Molekylerna vill alltså finna sig en egen tillvaro i vätskan ,de blivit platserade i.
På 20-30talet kom man fram till att man -genom att använda ett semipermiabelt material
-kunde hindra denna "naturliga" vilja att "beblanda sig".Man kom på att "sellofan-folie"
hindrar alla större molekyler än H2O(vatten molekyl)att vilja diffussionera sig med sin omgivning.
Nu kunde -plötsligt -"rent vatten" blanda sig själv (tryckutjämna)=OSMOS med andra kollodiala vätskor!
Hur som haver...,kom man också på att man kunde reversera denna prosess genom att "ge tryck på vätskan
,som vatten molekylerna ,igentligen ville gå in i.Nu är vi nästan framme..Reversed OSMOS..
Cellofanet är sedan länge utbytt men principen är gammal! Ill be back! Om du inte förstog allt jag skrev,
så är det bara att höra av sig! Fisken Hälsar!
Kommentar