FREDAGSTRÅD!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

JO jag har tittat på det där! Det ser ut som det är stora kostnader att installera en sådan, men det kanske det inte är?

Sen vet jag inte hur illa det egentligen är! Vi skall ner och sopa bort all sand från plasten, för det föstår jag att det inte skall vara. Fukten stannar i sanden om jag fattar det hela rätt. Annars så känns det inte speciellt fuktigt därnere.

Men någon sorts påväxt är det på en del skivor. Vi får ta bort det också och utvärdera.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• CyberFish62
      Användare
      • July 2005
      • 22

Jag hade ett Modulenthus från 1982 med krypgrund. Det hade sand på plasten, den är till för att hålla plasten på plats och skydda den från slitage om man kryper/går därnere. Det är viktigt att plasten täcker hela ytan så att inte vattenånga från underliggande mark tränger upp och kondenserar. Under plasten skall det ligga ett kapillärbrytande skikt tex tvättad bergkross så att vatten inte suges upp till plasten.
      Under vinter/vår/sommar är uteluften (kallare och torr) än grunden så luft kommer in, värmes upp och blir på så sätt torrare och tar med sig fukt ut ur grunden. Under hösten är uteluften varm och mättad av fukt. Denna luft kommer in i torpargrunden och kyles av den kallare marken, och kan kondensera fukt på sanden. Det har jag sett i min grund.
      Således en bra torpargrund skall ha rätt ventilation och behöver en liten mängd spillvärme från huset.
      Jag har sett i broschyrer på nya hus att de har små ventilationshål och istället en avfuktare. Billigaste lösningen har nog Harald Nyborg, avfuktare från ca 1200 kr. Den jag kör i tvättstugan kostar ca 3000 kr. Munters lösning är nog bättre och mer anpassad till en krypgrund men kostar ca 13 000 kr : http://www.munters.se/krypgrund
      Här länk till lite priser: http://www.hemmabutikerna.com/

Lycka till!

Kommentar

• Jens Netteberg
        Användare
        • March 2005
        • 67

Prayerman:

Om inte golvet håller för stora kar och grunden redan är fuktig så tycker jag att du ska hugga upp hela j-la golvet och göra ett enormt delvis nedsänkt kar.

...eller kanske inte?!
        /Jens
        ------------------------

Kommentar

• Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

Hehe, golvet tål rätt mycket, men något monsterkar över 1000 liter vet jag inte om jag vill ställa in.

Hjältevad var och fixade grunden hos en granne och då tog de bort sanden från plasten. Men det är klart att det är viktigt att se till att plasten inte rullar upp sig. Men den sanden som är under grunden är väldigt finkorning. Kanske bättre att lägga några stenar i kanterna eller grus.

En avfuktare vore ju gött. Men jag vet inte om jag vill skaffa en sådan nu innan jag vet om det kommer fortsätta.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

Det blir bio ikväll.Någon som kan kommentera "Carambole" med Sven Wolter i huvudrollen?Sevärd eller inte?
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

min sista fredag i barcelona!
              fish r friend

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

small, i vanlig ordning kan man väl förutsätta att den är kass eftersom den är svensk?
                Tony Englund

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Ursprungligen skickat av Tony

small, i vanlig ordning kan man väl förutsätta att den är kass eftersom den är svensk?
                  Jag tycker att "Det sjunde inseglet" ar en kanonfilm!
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

E det som att säga att ngn e dum för att dom e från Västkusten??

Kommentar

• Peter_F
                      Användare
                      • January 2004
                      • 172

Håller med...
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Inge film här inte..jäsa och äta hemmagjorda pizzor...aaaaaahhh
                        Mvh Alex

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

hmmm....jag fick precis ett gäng skivor...nu ska de lyssnas.

detta dök upp i lådan:
                          Savage Circus - dreamland manor
                          Bästa skivan i år?

Stratovarius - Stratovarius
                          Bra låtar men kanske jag har förväntat mig för mycket

Edguy - superheroes ep
                          vilken ep, nu är det bara att vänta in fullängdaren.

och detta dök upp på ticnet:
                          Helloween + Primal fear 2 december...*måste köpa biljetter*
                          Stratovarius + hammerfall i Stockholm. Jag vill dit men vafan, kan inte lägga ut 1500spänn på en enda konsert (resa + biljett)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • October 2004
                            • 531

Hej!
                            Jag har köpt min nya tyska cello nu,den är något äldre än Kjell Fohrman.Den är 100 år gammal.Ett fantastiskt instrument.Mvh Ann-Mari PSessutom hade jag solokonsert i Huddinge i tisdags,fullsatt!
                            bryggan

Kommentar

• Micke Lövberg
                              Användare
                              • February 2004
                              • 349

Nåja,nu är jag ju inte från Västkusten, men dum nog för att ge den en chans i alla fall

I och för sig har jag inget emot svenska filmer,så jag går dit med öppna sinnen.

Passar på att gratulera till både cello och utsåld konsert, annmari!
                              375L Malawi
                              112L Tanganyika
                              90L Tanganyikayngel
                              45L Tanganyika

Kommentar

• MickeA
                                Användare
                                • June 2003
                                • 456

Klart du ska på Helloween! Den andra dyngan kan du kasta/skippa. :-)

iofs, edguys senaste har jag inte hört och Tobias Sammet är ju ett geni så det är säkert hur bra som helst, men jag börjar växa ifrån den musiken.

Nu tänker jag hur som helst poppa popcorn och sätta mig för att se någon gammal film.. Tips emottages tacksamt.

Kommentar

Arbetssätt...