Vad kan vi göra för akvariehobbyn i Sverige?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

Vad kan vi göra för akvariehobbyn i Sverige?

Hej!
    Var på möte i Spånga AF igår och vi diskuterade b.l.a.om hur man kan få upp medlemsantalet i föreningarna,mellan varven sjunker antalet medlemmar i dom lokala föreningarna,vi fick i uppdrag av SARF att lägga ett ex av Sarfaktuellt på bibliotek runt om i Stockholm.Jag tog 3 ex för Hallunda bibliotek,samt Södertälje och Tumba.Uppenbarligen så minskar medlemsantalet och då gäller det att få upp det.En ide är att NCS om det nu går ger ett ex av ciklidbladet till varje medlem och dom i sin tur lägger tidningen i det lokala bibliotekets tidskrifthylla.Jag vet inte om detta är genomförbart men så jobbar iallafall dom lokala föreningarna,och jag tror själv på denna typ av insats.På så vis höjer man förhoppningsvis antalet medlemmar i varje förening.Nåväl vi får se om antalet medlemmar höjs i Spånga AF.Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

det låter som en bra ide! Men då får nog SARF ge NCS ett bidrag så att föreningen har råd att trycka fler ex av CB!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

I viss mån är det en utmärkt idé. Att ge alla en tidning kanske är lite overkill, men att utse eldsjälar inom föreningen och skapa någon slags marknadsföringsgrupp är inte alls en tokig idé! Problemet är att det inte är så många som vill ta sig tiden och det är svårt att hitta de riktiga eldsjälarna...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

citat:det låter som en bra ide! Men då får nog SARF ge NCS ett bidrag så att föreningen har råd att trycka fler ex av CB!
        NCS har bra mycket storre ekonomi an SARF, sa om de har rad sa har NCS rad och iden ar ju att det ska generera pengar i slutanden och ses som en investering. Fast du har ju helt ratt i att allt kostar pengar och att en sadan har investering maste tankas igenom sa att pengarna anvands pa ett bra satt. Det ar en hel del bibliotek som har Ciklidbladet, men det borde forstas bli fler. Man skulle ju kunna skanka ref ex till affarer (som da ska ligga pa disken och som inte ska ges bort). Vet inte hur mycket likartat som redan sker.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

Du kan också gå till ditt bibliotek och fråga om dom kan ta hem ciklidbladet. Det gjorde jag här i Växjö och det var inga problem.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• endymion

Låter väl som en rätt bra idé men varför inte ringa upp biblioteken och kolla om dom är intresserade. Går ju utse nån i varje län som ringer runt bland biblioteken och sedan sammanställer.
            Men en annan idé jag har, är att duktiga och kunniga ciklidister med imponerande fiskar skulle kunna ta hem lokaltidningar och visa upp sitt intresse i husdjursbilagor o. dyl. Har sett i princip alla olika djur utom just fiskar i dessa bilagor. Sedan berätta för folk att ciklider inte är några blodtörstiga monster som äter allt annat och som bara förstör. Den informationen är faktiskt ruskigt dålig, utan att ge nån skulden för det. Men det borde ju gå att förändra denna bild. Visst vet vi alla att sån fisk excisterar (men det är ju vissa som gillar =) ).
            Och också förklara för folk att ett 50 liters kräver mer skötsel än ett 500 liters. Och gärna berätta för folk om NCS och detta forum och berätta att vad man än har för problem finns det någon här som kan hjälpa till med råd och synpunkter.

Kommentar

• Challe
              Användare
              • December 2003
              • 111

Jönköpings stadsbibliotek har Ciklidbladet i sin tidskriftsavdelning, det var så jag kom i kontakt med tidningen och som fick mig att bli medlem i NCS, så det är nog en ganska bra ide. En annan sak som jag har funderat lite på är om man inte kunde ha lokala träffar för NCS folk någon gång om året, visserligen är vi väl en 4-5 st NCSare i jönköpings akvarieförening men det skulle vara trevligt att träffa fler. Annars har vi haft en del diskussioner i Jönköpings akvarieförening om just det här om att höja medlemstalen, jag bollar gärna ideer om just detta med dig Annmari...

Kommentar

• endymion

Jag har funderat på jkpg akvarieförening, fast jag bor några mil därifrån ..... har du nån webadress lr nån annan kontakt

Kommentar

• Adamanteus

Jönköpings Akvarieförenings hemsida http://och.nu/jaf/ där hittar du även kontakt information.

Kommentar

• Bos
                    Användare
                    • April 2005
                    • 47

Att få biblioteken att visa akvarietidskrifter är inte fel, men det gäller också att få folk att läsa dem. Annars hänger intresset mycket på hur aktiva akvarieföreningarna är. Det gäller att visa att man har intressanta program på mötena och på det sättet locka folk. Det är också viktigt att visa sig i olika sammanhang, att jobba ihop med akvarieaffärerna o.s.v. Det är ju ganska många i vårt land som har ett akvarium hemma och det gäller ju att nå dem.
                    Diskfisk

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2004
                      • 531

Hej!
                      Det äer sant vad Bosse säger det är många som har akvarier det gäller bara att nå dom.det är ju bra att Ciklidbladet konmmer ut på bibliotek det är till gagn för hobbyn.Jag kommer att arbeta med spridning av både CB och SARF till bibliotek. Mvh Ann-Mari
                      bryggan

Kommentar

• anfall
                        Användare
                        • November 2004
                        • 139

Jag har varit in i åtskilliga akvarieaffärer genom åren, men jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett någon profilannonsering av NCS. Alltså en sån där som man minns länge om ni förstår vad jag menar. Det borde få alla med akvarium att reagera utom de som inte är det minsta intresserade av ciklider.

Kanske har jag missat nåt, men om inte det är prövat kanske det ger effekt. Akvariebutikerna borde inte misstycka. Föreningen vill ju stimulera intresset för akvaristik och det gynnar affärerna.

Anders

Kommentar

• Nyllet90
                          Användare
                          • October 2004
                          • 1133

JA! Det va en bra idé! Informera om ciklider hos akvarister! Det finns ju många som akvarister som inte har en aning om ciklider eller ciklid föreningar! jag till exempel! jag har haft akvarium i ca 6 år och har bara vetat om cikliders existens under det senaste året! och jag hittade det inte via min akvarieaffär, utan via internet när jag sökte på akvariuym på google. NCS borde utforma ett informations blad som man sedan kan skicka ut till massa akvarie och djur affärer! finns det någon lista på alla akvarieaffärer?
                          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• endymion

Sitter sådana skyltar både i Nol och Torpa Zoo i jkpg...... om jag inte missminner mig

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

citat:Ursprungligen skickat av anfall

Jag har varit in i åtskilliga akvarieaffärer genom åren, men jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett någon profilannonsering av NCS. Alltså en sån där som man minns länge om ni förstår vad jag menar. Det borde få alla med akvarium att reagera utom de som inte är det minsta intresserade av ciklider.

Kanske har jag missat nåt, men om inte det är prövat kanske det ger effekt. Akvariebutikerna borde inte misstycka. Föreningen vill ju stimulera intresset för akvaristik och det gynnar affärerna.
                              Anders
                              Håller nog med dig Anders Tror det finns större möjlighet att hitta potensiella medlemmar i zoo butikerna än på biblioteken. Sedan är jag lite förundrad när vi drog igång Hallandsakvaristerna för något år sedan var min tanke om vi kunde få ihop bilar som kunde köra alla unga utan körkort. Men nu efter att vi varit igång något år så har knappt ingen under 25 aviserat sitt intresse utan mest gamla återfallsakvarister.
                              Jag besöker också möten med Maf, Gbg ciklidgrupp o lite andra Men var är återväxten??? Har nog aldrig sett en -20 år på något möte!!!
                              Men de finns på zpet, zoonen o akvarieguiden. Fick zoonens nyhetbrev igår de växer enormt. Det är där återväxten finns, men dessa sidor ratas oftast i bl.a detta forum. Men det måste ju vara lättast att värva där eller???????
                              Som ex. Åkte med Kjelle P (halmstad zoologiska/simonstorp), till o från stämman i Filipstad. När vi åkte hem berättade han att det fanns tre tolvåringar i Halmstad som var otroligt ambitiösa o som nu fått en egen lokal.
                              De hade också praktiserat i hans odlingsanläggning o var mycket kunniga för sin ålder. Kjelle som knappt vet hur en dator ser ut hade ingen aning om att det fanns en tråd om detta på Ncs forum.

Tycker det är skamligt hur dessa friskisar bemöts o ifrågasätts av vissa.
                              Sen tror jag också det är dax för de ettablerade att tänka i nya banorSpeciellt då de gamla rävarna. Går man in o kollar Sarfs hemsida o då Sarfaktuellt kommer nr 4 2003 upp. Inte bra va!!!
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...