Alger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filifjonkan

Alger?

Hur får man bort alger när de väl fått fäste, kan man ha i algmedel utan att skada fiskarna? Någon som har nått bra tips?

/ Filla
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

ancistrus är det ästa mot alger, alg-medel är nog inte helt hälsosamt för bakteriefloran i akvariet. Eller kanske lite mindre ljus i akvariet?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ta reda på varför du får alger, inte hur du skall ta bort dem temporärt. De kommer komma tillbaka ändå och du kan inte hålla på med algmedel hela tiden...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• endymion

Min erfarenhet är att gibbicebsar är bättre än ancistrusar. HAde ett akvarie med grönalger i som inte ville försvinna det var också enda akvariet där jag hade ancistrus. Så jag släppte i en gibbiceps och på två dagar var algerna borta och har inte synts till sedan dess.

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1842

Vilka algätare som är effektivast beror väldigt mycket på vilka alger man har. Olika algätare tycker om olika alger helt enkelt. Problemet är att om du har en sorts alg och lyckas pricka en algätare som äter upp alla så har du fortfarande förutsättningarna för algtillväxt kvar. Dessa förutsättningar kommer förståss andra alger att mumsa på. Att då satsa på algätare som äter de snyggaste algen (grönalgen) tycker jag inte är någon bra idé.
          MVH
          Magnus

Kommentar

Arbetssätt...