Snälla Snabbt!!! Blått ljus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filifjonkan

    Snälla Snabbt!!! Blått ljus!

    Jag vill ha blått ljus i mitt akvarium, färgerna kommer fram så fint, har fått 10 st olika bud nu tror jag......
    Vad ska jag ha?
    Har plats för 2 st lysrör, ska jag ha ett sånt med blått ljus och ett "vanligt" eller vad ska jag ha för att få det fina blåa ljuset?

    / Filla
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    Filifjonkan: Det är väl ingen panik angnde det blåa ljuset? Det är väl knappast någon öppen akvarieaffär såhär sent?

    Åk ner till lokala akvarieaffären och be dem visa dig de lika rören och hur de lyser, de kanske kan vara så snälla att de drar igång dem i en av deras egna ramper?

    Som andra rör till sånadär marine-blue rör knske ett philips aquarelle vara ett bra rör? Jag har inga blåa marine-rör så jag vet inte riktigt.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Interpet´s "Triton" och/eller Hagen´s "Power Glo" ger ett starkt ljus med blå ton. Tillsammans med Philips Aquarelle så blir det riktigt fint...

      Annars kan du kolla in rör som heter typ "Marine blue"...

      Kommentar

      • Filifjonkan

        #4
        Tack! Nej det är ingen affär öppen nu, men jag sitter nämligen på jobbet och vill beställa rör via nätet.
        Min dator har havererat och jag har inget bredband. Min lokala affär ligger 15 mil bort och de hade inte några sådana lysrör jag vill ha rören så snabbt som möjligt därför vill jag beställa dom så fort det bara går.
        Tack igen!

        / Filla

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Filifjonkan: En ämnesrubrik behöver inte innehålla massa utropstecken eller uppmaningar till att folk skall svara. Du får svar ändå. Håll dig till ämnet i din rubrik!

          Sen kan man fundera på varför det skulle vara så värst bråttom att få svar om blått ljus kl 23:18 på kvällen? Du lär knappasr få dem tidigare för det.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Filifjonkan

            #6
            Ursäkta, hemskt ledsen om någon tog illa upp för min utropstecken och att jag inte höll mig till ämnet, det var inte min mening att någon skulle göra.
            Angående att jag ville ha svar snabbt var att jag inte har tillgång till någon dator på nästan 2 veckor nu och vill få iväg min beställning när jag satt på jobbet.
            Sorry!

            / Filla

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • August 2002
              • 8599

              #7
              Hej

              Jag har ett Marine Blue och ett Marine White. Tycker att de fungerar bra med nigripinnis och ventralis.

              Glada Wappen!
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                Filifjonkan: En ämnesrubrik behöver inte innehålla massa utropstecken eller uppmaningar till att folk skall svara. Du får svar ändå. Håll dig till ämnet i din rubrik!

                Sen kan man fundera på varför det skulle vara så värst bråttom att få svar om blått ljus kl 23:18 på kvällen? Du lär knappasr få dem tidigare för det.
                Kanske något att lägga in i regelverket... inga onödiga tecken i rubriker? Sist men inte minst låt inte ivern ta över utan vänta tills butikerna öppnat med alla typer av frågor som är beroende av öppettider.

                ironi? vem vet men det känns skönt att veta att sådant inte slipper igenom utan en tillrättavisning =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Enligt god forumssed så håller man rubriken konkret och till ämnet utan att stressa fram svar. Det är ingen regel utan en rekommendation. Vi har påpekat detta vid ett flertal tillfällen, bland annat här:



                  Detsamma gäller svordomar, även om jag själv har svårt att hålla tillbaka ibland. Det står även i reglerna. Allt detta gör vi för att skapa ett forum med högre nivå. Om ett ämne börjar luddigt spårar det lätt ur och svordomar sänker helt klart kvaliteten.

                  Få är nog dem som inte håller med.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Till OP:
                    Ta en titt här: http://saurama.aqua-web.org/

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #11
                      Marine-Glo ger ett väldigt blått ljus, kombinera det med ett Power-Glo som ger ett vitt och mycket starkt ljus så får du en skön kombination.
                      En bild från sidan Mike_Noren länkade till.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • July 2004
                        • 306

                        #12
                        Som sagt ! ?



                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...