Sjuk demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • October 2004
    • 76

    Sjuk demasoni

    Har problem med någon slags sjukdom i mitt 400 liters malawiakvarium. För ett tag sen så dog en av mina demasoni. Den låg på botten och flämtade och såg välldigt sjuk ut. Tillslut andades den knappt och jag bestämde mig för att avliva den. Ingen annan fisk verkade drabbad så jag avaktade. Gick rätt lång tid och jag pustade ut och trodde att det bara var en engångshändelse. Men igår la jag märke till en annan demasoni som såg allt annat än frisk ut. Den låg på botten och flämtade. Precis som den förra. Jag bestämde mig att avakta eftersom klockan var rätt mycket. Idag upptäckte jag att den var död. Nu ser jag att en annan har liknande symptom. Den håller sig nära botten (ibland ligger den på den) och rör sig inte särskilt mycket. Den har även blivit mycket mager och när jag matar dom så far den upp som dom andra, men den äter ingenting. Den har insjunken mage och dess avföring är trådaktig och genomskinlig. Är inte säker men det kan vara fler fiskar som är sjuka. Fast inte lika alvarligt ännu. En intressant grej är att det bara är demasoni som drabbats än. Dom andra är hur friska som hellst.

    Invånarna är:

    7 golden
    2 Protomelas Stevani "taiwan reef"
    7 Socolofi
    2 ancistrus
    Och numera 12 demasoni

    Någon som vet vad det är för sjukdom och vad man ska göra åt den? Vill verkligen inte att dom ska dö!

    //MVH Christian
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Demasoni är väldigt känslig mot bukvattensot... Någon annan får svara för hur du ska medicinera men det låter definitivt som soten.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Om den är mager tycker jag inte det låter som bukvattensot, då brukar de nämligen svälla upp, om nu inte den är i ett tidigt stadium... Hostar den till då och då eller flämtar den bara? Flämtar den bara skall du kolla om du har nitrit.

      Vad det är är inte lätt att svara på, det är nästan så man får chansa på någon medicin och hoppas på det bästa. Pseudotropheus demasoni är luriga och de har en tendens att tyna bort för många. Exakt vad det beror på vet nog ingen.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • bluetalk
        Användare
        • December 2002
        • 15

        #4
        Det låter som bukvattensot. Den bästa medicineringen är att köpa räkmix med antibiotika, för att de som fortfarande äter inte ska bli drabbade, annars kan fisken stryka med en efter en under någon månads tid. Det är viktigt att man matar mycket när man ger antibiotika i fodret så att alla verkligen får i sig ordentligt.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Vad får er att tro att det är bukvattensot? Speciellt om inte fisken hostar? Jag är ganska övertygad om att det verkar vara något annat.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • December 2002
            • 254

            #6
            Jag håller med Victor jag tror inte att det är buken, demasoni är luriga och har en tendens att magra av och sedan dör dom. jag har haft Demasoni från början när jag köpte dom som vilda när dom kom in första gången,just nu så kör jag 2st baljor med demasoni,ett 160 liters med ca 40st, och ett 300liters med ca 60stmvh Janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Kan tänka mig att det kan va "nån form av den sk soten" ,tror Demasonin dör innan (inte alltid förstås) de fått svullen buk.Hört att lekmogna honor som inte blir avlekta är känsligare än andra mbunas ,att de "förstoppas" lättare pga det också.
              Soten el inte,Jag hade kört en kur med Metronidazole i tre dar.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • St.Anger
                Användare
                • October 2004
                • 76

                #8
                Nitrit är det inte. Har kollat det. Det verkar bara vara demsoni som är drabbad. Tror jag.
                Men jag har inte lagt märke till några hostningar. Dom enda symptomen är egentligen avmagring och att fisken är mer stilla och lägger sig på botten. Men är bukvattensot en möjlighet? Hur ska jag göra för att bli av med det? Går det ens att få insjuknade fiskar friska eller är det bara att avliva? Och hur ska jag förhindra att det sprider sig? Har läst nånstans att det bara sprider sig genom att fiskarna äter andra fiskar som dött av sjukdomen. När jag hittade liket igår så var ungefär hälften uppäten. Känns ju inte allt för bra...

                Jag ska försöka få tag på Metronidazole. Får hoppas att det är vanligt i butikerna.

                Men angående antibiotika i räkmixen. Hur mycket bör man ha i? Just nu matar jag inte med räkmix utan pellets och flingfoder. MEn jag har tänkt börja med räkmix.

                Usch. Nu känns det inget roligt längre med akvaristik.

                Kommentar

                • St.Anger
                  Användare
                  • October 2004
                  • 76

                  #9
                  Var iväg till djuraffären för att skaffa Metronidazole, men tyvärr hade dom det inte. Däremot tipsade dom om JBL's Fungol som tydligen ska hjälpa mot bukvattensot. Lika bra att testa allt tänkte jag och köpte ett paket. Får hoppas detta hjälper.

                  Kommentar

                  • dempa
                    Användare
                    • April 2005
                    • 35

                    #10
                    Det låter precis som hur en av våra demasoni betedde sig. Insjunken mage, genomskinlig trådig avföring, och höll sig ensam nere mot botten. När vi matade åkte den upp mot ytan men åt inget. Åt den, så spottade den ganska fort ut det.

                    Gick till den lokala akvariehandeln och experten där rekommenderade Octozin, så vi köpte ett "rör" med tabletter. Det hjälpte. Demasonin överlevde och mår nu hur bra som helst!

                    Kommentar

                    • St.Anger
                      Användare
                      • October 2004
                      • 76

                      #11
                      Efter att ha läst zoopets sjukdomsbeskrivningar så verkar det nästan solklart att det är bukvattensot. Det enda som inte stämmer är att jag inte sett några hostningar. Men allt annat är på pricken. Där rekomenderade dom också Octozin och Metronidazole. Så planen är att jag försöker få tag på dessa och hoppas på att det löser det hela.

                      Kommentar

                      • St.Anger
                        Användare
                        • October 2004
                        • 76

                        #12
                        Asså, hur får man egentligen tag på medicin mot bukvattensot? Har kollat hos den lokala akvarieaffären här, men dom hade inte octozin. Har även kollat med en vetrinär om metronidazol men hon hade det inte. Vad är det egentlige för medicin jag ska skaffa och hur får man tag på den?

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #13
                          Be dom ta hem octozin så fort det bara går eller åk någon annanstans och köp. När fiskarna börjat svullna upp så är de så gott som dödsdömda så hoppas du får tag på medecin tills dess. Tråden har ju varit igång en liten stund nu.

                          Kommentar

                          • Midas_Tom
                            Användare
                            • March 2005
                            • 809

                            #14
                            konstigt att din lokala handlare inte har inne de medecinerna..

                            //tom
                            //tom

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                            Kommentar

                            • janne
                              Användare
                              • April 2002
                              • 20

                              #15
                              Demasoni har väldigt lång tarmkanal, kan därför inte äta lättsmälta pellets eller flingor. Här gäller räkmix. Får man problem med bukvattensot blandar man i lite metronidazole i räkmixen (finns på akvarielagret bl a)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...