kompatibilitet mellan oscar och andra ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenger
    Användare
    • February 2003
    • 233

    #46
    Jäklar vilket häftigt akvarium, det hade man kunnat stå länge framför och dregglat

    Kommentar

    • paddmannen
      Användare
      • October 2002
      • 16

      #47
      Min arowana matvägrar sedan 5 dagar. Detta är unikt efetrsom den normalt äter mest hela tiden. Den ser inte sjuk ut, rör sig som vanligt, har ej tappat färgen, men är inte intreserad av att äta.
      Normalt är den allltid först på plats för att ta för sig, men nu visar den inget intresse.

      Normalt får fiskarna räkor och fiskfilé.

      Vad göra? nån som har en idé??

      Kommentar

      • Aqua_Max
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 108

        #48
        > Min arowana matvägrar sedan 5 dagar...

        Du kan testa att mata med stora levande syrsor. Flera av dina andra stora fiskar kommer nog att gilla syrsor de med.

        Saknas det någon mindre fisk i akvariet? I så fall kanske det finns en chans att matvägran beror på att arowanan fösöker smälta maten.

        Fint akvarium, det passar bra in i rummet.
        Senast redigerad av Aqua_Max; 15 May 2009, 02:15.
        ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          #49
          Ursprungligen postat av paddmannen
          Min arowana matvägrar sedan 5 dagar. Detta är unikt efetrsom den normalt äter mest hela tiden. Den ser inte sjuk ut, rör sig som vanligt, har ej tappat färgen, men är inte intreserad av att äta.
          Normalt är den allltid först på plats för att ta för sig, men nu visar den inget intresse.

          Normalt får fiskarna räkor och fiskfilé.

          Vad göra? nån som har en idé??
          Min arowana drog också ner på maten när den kom upp i storlek (63 cm). Tillväxten avtog antagligen. Om den inte ser sjuk ut är det nog inget att oroa sig för. Kan också ha något med deras naturliga livscykel att göra som t.ex. att ätandet kanske varierar beroende på årstidsskiftningar.

          Kommentar

          • paddmannen
            Användare
            • October 2002
            • 16

            #50
            Just arowanan är lite svår att mäta, men den lär vara i ung den storleken.
            Grejen är att den gått från att äta allt hela tiden till inget de senaste fem dagarna. Om det hade med livscykeln att göra borde det rimligtvis vara en gradvis minskande aptit.

            Kanske är det så att den helt enkelt är trött på sin diet?
            Var får man tag på syrsor?
            Finns det kanske ngt annat jag kan pröva?

            Så vitt jag kan se saknas det ingen mindre fisk i akvariet heller. De minsta är två scalarer som hängt med sen år 2000, de är således stora för att vara scalarer men det är ju inte mycket kött på dem ändå (jämfört med vad arowanan normalt sätter i sig)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #51
              Ursprungligen postat av paddmannen
              Var får man tag på syrsor?
              Finns det kanske ngt annat jag kan pröva?
              Syrsor kan man köpa i affärer som säljer reptiler.

              Du kan testa med de flesta flygfän som du lyckas fånga. Gräshoppor, spyflugor, bromsar, fjärilar... Undvik skalbaggar, testjärtar, bärfisar osv. som smakar illa och till och med kan förpesta hela huset.

              Läste en kul grej om Chales Darwin som samlade på skalbaggar. När han var ung hade han vid ett tillfälle fångat två skalbaggar, en i varje hand. Då såg han en tredje och stoppade en skabagge i munnen. Denna sprutade sån där stinkande vätska som inte går tvätta bort i munnen på stackars Charles som inte fick en enda skalbagge.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Aqua_Max
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 108

                #52
                > Var får man tag på syrsor?
                > Finns det kanske ngt annat jag kan pröva?

                Syrsor och diverse andra lämpliga levande insekter och insektslarver finner du i zoobutiker som säljer levandefoder till terrariedjur.

                Diverse spindlar, insekter (flugor, gråsuggor, gräshoppor osv) och insektslarver som du kan fånga själv utomhus eller i källare eller växthus (utan besprutning) går att prova, men undvik sorter som är olämpliga p.g.a försvar i form av att de smakar illa eller har gadd etc.

                Det kan även vara värt att testa levande daggmaskar och/eller lövmaskar. För att inte smutsa ned i onödan i akvariet i samband med matning med mask kan man låta maskarna gå i en behållare med fuktigt tidningspapper ett par dagar så att de inte har kvar jord etc i sig och skölj av maskarna i lite vatten före utfodringen så de inte har slem på sig. Vet inte säkert om arowanor gillar mask, men de flesta stora fiskar gör det, så dina andra stora fiskar kommer att gilla dem. Mask finns att gräva upp i komposter, trädgård osv och finns även att köpa i sportfiskebutiker.

                Känner till att det fanns folk som förr i tiden matade med grodyngel och grodor, men eftersom dessa och flera andra groddjur och kräldjur nu är fridlysta i Sverige innebär det att det inte är tillåtet, så undvik dessa.
                Senast redigerad av Aqua_Max; 15 May 2009, 14:06.
                ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                Kommentar

                • paddmannen
                  Användare
                  • October 2002
                  • 16

                  #53
                  Råkade gräva upp en daggmask i trädgården av misstag förra veckan och höll på och spy bara av att titta på den...
                  Att spara en mask i flera dagar i tidningspapper och sedan skölja av slemmet. Jag tror inte jag klarar det...

                  Om man kan köpa nån sorts syrsa eller anna oförarglig insekt som inte har massa äckliga vingar och tentakler och skit så kanske det är den bästa lösningen.
                  Eller så får jag be min fru hämta några daggmaskar.

                  Har ni inga tips på vanlig mat som en Arowana kan tänkas gilla.
                  Med "vanlig" menar jag då mat man inte spyr av att hantera.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #54
                    Ursprungligen postat av paddmannen
                    Råkade gräva upp en daggmask i trädgården av misstag förra veckan och höll på och spy bara av att titta på den...
                    Att spara en mask i flera dagar i tidningspapper och sedan skölja av slemmet. Jag tror inte jag klarar det...

                    Om man kan köpa nån sorts syrsa eller anna oförarglig insekt som inte har massa äckliga vingar och tentakler och skit så kanske det är den bästa lösningen.
                    Eller så får jag be min fru hämta några daggmaskar.

                    Har ni inga tips på vanlig mat som en Arowana kan tänkas gilla.
                    Med "vanlig" menar jag då mat man inte spyr av att hantera.
                    Arowana är ju specialicerad på att äta från ytan så daggmask kan du säker låta bli.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • February 2008
                      • 778

                      #55
                      En liten stackars försvarslös mask kan väl inte vara så äcklig? Den är ju mkt mindre än dig
                      Prova mata med musselkött, det har alltid mina fiskar gillat.. Finns ju i frysdisken på dom flesta någorlunda välsorterade livsmedelsbutiker.

                      Lycka till!
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        #56
                        Prova www.exotiskfisk.se de har Arowanor som intresse.

                        Snygga bilder Paddmannen!

                        Kommentar

                        • paddmannen
                          Användare
                          • October 2002
                          • 16

                          #57
                          Ja, nu har jag köpt lite syrsor. De var äckligare än jag trodde så min fru fick hantera dem. Ser ut som kackerlackor med långa jävla ben.
                          Jag (min fru) började med att släppa ned en i akvariet, arowanan tyckte inte det var speciellt intressant och efter en minut åkte insekten in i filtret. Så var det med det. Prövar igen imorgon.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

                            #58
                            Ursprungligen postat av paddmannen
                            Ja, nu har jag köpt lite syrsor. De var äckligare än jag trodde så min fru fick hantera dem. Ser ut som kackerlackor med långa jävla ben.
                            Jag (min fru) började med att släppa ned en i akvariet, arowanan tyckte inte det var speciellt intressant och efter en minut åkte insekten in i filtret. Så var det med det. Prövar igen imorgon.
                            Låt arowanan svälta några dagar. De tåler det, då framför allt hanarna inte äter något på ca en månad under yngelvården.

                            Kommentar

                            • Aqua_Max
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 108

                              #59
                              > Jag (min fru) började med att släppa ned en i akvariet, arowanan tyckte inte det var speciellt intressant och efter en minut åkte insekten in i filtret. Så var det med det. Prövar igen imorgon.

                              Blev inte någon av dina andra fiskar heller det minsta intresserad av syrsan? Sprattlade syrsan ordentligt?

                              Förslagsvis kan du testa att tillfälligt stänga av filtret under tiden för matningen, samt stoppa i flera levande syrsor samtidigt. Förhoppningen är att syrsornas rörelser triggar arowanans jaktinstinkt. Utifall syrsorna varit i kyla, låt dem värma upp sig en stund innan matningen så att de är pigga och aktiva.

                              När jag ändå tänkte på kyla och värme, undrar jag om du kontrollerat temperaturen i akvariet? Är den på normal nivå?
                              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                              Kommentar

                              • Aqua_Max
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 108

                                #60
                                Vilket kön det är på arowanan? Kanske problemet kan vara sexuellt relaterat? Exempelvis funderar jag på om det kan vara äggstockning utifall det är en hona som uppnått könsmognad, men inte blivit triggad att lägga rommen utan istället håller på rommen, eftersom det inte finns någon partner tillgänglig.
                                ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                                Kommentar

                                Arbetssätt...