Canon 350D Tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Canon 350D Tips

Tjo, ja ska snart iväg till barcelonas offentliga akvarium och kommer få låna en Canon 350D för besöket.

Nu kan jag ju inte ett smack om den kameran, så jag skulle vilja ha lite tips om vilka inställningar som kan tänkas ge bra bilder när det skall fotograferas fiskar under ej perfekta förhållanden.

På förhand en massa tack!
    fish r friend
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Om du inte har tid att sätta dig in i alla inställningar tycker jag autoläget fungerar ganska okej. Annars kör jag på "M" (manuellt) och ställer slutartiden på 100-125msek, ISO400-800 och justerar sedan bländaren tills ljusmätaren håller sig i mitten. Förmodligen blir du tvungen att använda blixt om du inte har tur att få kanonbra ljus i akvarierna.

Tony Englund

Kommentar

• Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

Bra tips av Tony där. Jag brukar också se till att slutartiden ligger på 1/100 eller gärna lite kortare för att frysa bilden. Är det snabba firrar som t ex troffar krävs blixt eller 1/500s för att undvika rörelseoskärpa.

350D ger löjligt lite brus i bilderna så kör på ISO 800 om du inte har tillgång till blixt. Annars kan du gå ner på ISO 400 och 1/200 i tid, bländaren bör hamna på runt 5,6. Vilken optik kommer du att ha? Kitoptiken 18-55?

Det är ju hemskt enkelt med en digitalkamera. Ta en bild, se om den blev bra. Nähäpp, lite för mörk. Jamen då pillar vi lite med inställningarna och provar igen.

Kommentar

• Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

öhh. jag fattar ingenting! []
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Här Nyllet, http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary . Bara att plugga.

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

tjo, tack för svaren!

jo de kommer vara kitoptiken, å helst vill man ju inte ha blixt för det speglar sig ju så fruktansvärt i rutorna.

Det är nog rätt enkelt, men jag har aldrig nånsin hållt i en systemkamera så det e lite klurigt ändå hehe. Min polare säger att hon inte lyckas få bort att blixten poppar upp i manuelt läge, hon vill liksom tvinga den att vara avstängd men får de inte å lira.
            fish r friend

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Om du har något av Tv, Av och M inställt borde blixten hålla sig lugn. Man måste trycka på blixtsymbolen i de lägena för att den skall ploppa upp. Sedan måste jag påstå att blixten på EOS-kamerorna inte slår emot glaset i närheten så mycket som kompaktkamerorna gör.
              Tony Englund

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

Sant det om blixt på EOS kameror vs kompaktkameror. Dock fick jag precis reda på att blixt ej är tillåtet på Barcas akvarium så blixten MÅSTE håla sig lugn.
                fish r friend

Kommentar

• Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

Blixten pluppar vad jag vet bara upp av sig själv om du har kameran i farmor-läge, dvs gröna fyrkanten. Undvik!

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Haha, på tal om farmorläge så skäller alltid Zaphi på mig, för varje gång han pillar på min kamera står den i just det läget

Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Tony: Ja du verkar fega ibland...

Odell: Ett tips är att sätta objektivet rakt mot rutan. Då blir det otroligt stabilt. Detta funkar dock inte med billig optik som snurrar fram o tillbaka när den fokuserar.

Ibland måste man acceptera att det finns situationer där det helt enkelt inte går att ta skarpa, bra bilder på grund av mörkret, iallafall inte på ISO lägre än 1600.

Plåta på stranden istället! Där lär du kunna köra sunny 16, dvs ASA100 f/16 1/125, även om jag kanske föredrar ASA50, f5,6 1/500 när man tar "porträtt" i solen. [8D]
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

aha farmorläge

tack ska ni ha grabbs
                        fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...