Salt,vattenberedningsmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Salt,vattenberedningsmedel

    Hur brukar ni göra vid insättning av fisk.
    Har haft mina Malawis i några karantänskar (hos Akvarielagret) medans jag gjort iordning mitt nya 900-literskar. När jag nu ska introducera dessa i det nya så brukar man ju tillsätta lite salt så att fiskarna piggnar till lite eftersom de utsätts för en hel del stress. Hur mycket salt (per liter) brukar ni tillsätta?
    En del använder sig av vattenberedningsmedel (typ Aquatan) istället, vilket är bäst?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Jag tror att de flesta inte använder varken salt eller vattenberedningsmedel. Har man bara komunalt vatten av god svensk kvalité så behövs det absolut inte.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Har hört att de flesta brukar tillsätta lite salt, men inte hur mycket.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        inte hört att nån gör så. vattenberedningsmedel är rätt bra om karet är helt nystartat och salt används antingen hela tiden eller som medicin.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Salta på du, gör väl ingen skada med 5 dl i ditt kar. Har själv haft i en sådan dos ett par gggr. Men jag saltar inte rutinmässigt, fick bara för mig att testa. Vattenberedningsmedel har jag aldrig använt. Men gör väl ingen skada det heller... lite placeboeffekt kan ju göra susen!
          Anders L

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av sikkan

            Har hört att de flesta brukar tillsätta lite salt, men inte hur mycket.
            Vad konstigt, jag har fått intrycket av att det är väldigt få som använder salt nuförtiden. Anledningen till det är att man inte har kunnat bevisa någon positiv effekt av salttillsats till friska fiskar.

            Vid medicinering däremot kan salten hjälpa medicinen att tränga in i fisken, då använder nog många salt.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Salt ar bra till stressad fisk sarskilt vid frakt och vid sjukdomsfall som ar tydligt stressrelaterade. Salt ar bra vid medecinering bl a pga. stressprylen men aven pga. saltbalansen (vilket ar ungefar samma sak). Det gar aven anvanda som medecin.

              Ciklid.se FAQ-en http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

              En mycket bra engelsk sida (University of Florida, battre an FAQ-en): http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...