Chokladciklid frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidmannen
    Användare
    • September 2004
    • 24

    Chokladciklid frågor

    2 av mina choklad ciklider har börjar leka. Paret har fått någon konstig grej vid höger öga. Det ser ut som fettet har trängts ut ur kroppen precis vid ögongloben. där ögat sitter.Det konstiga är att bara lekparet har fått det. Har nämligen 6 st choklader i karet. Har ingen bild
    Vad kan detta vara? Lekvårta?

    En fråga till
    Av alla mina 6 choklader så har bara lekparet knöl på huvudet. Är det inte bara hanar som får det?
    Alla andra i karet har ingen knöl på huvudet så jag antar att jag bara har 1 hanne och 1 hona med knöl


    De har lagt rom 3 gånger nu men romen har möglar varje gång. Varför?



  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    har varit uppe förr det där men så vitt jag vet har ingen haft något bra svar. Har också haft en chokladhona som med gämna mellanrum fick denna finne eller vad man ska kalla det. Fler har beskrivit det.

    Min hona verkade inte påverkas utav den över huvud taget iaf. Har båda fått det hos dig?
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • ciklidmannen
      Användare
      • September 2004
      • 24

      #3
      Yepp båda har fått det

      Kommentar

      • reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

        #4
        en av mina fjärilar har fått det också
        Sydamerika

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          citate har lagt rom 3 gånger nu men romen har möglar varje gång. Varför?
          Jag tror att det beror på att hanen inte är könsmogen alternativt "siktar dåligt".

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

            citate har lagt rom 3 gånger nu men romen har möglar varje gång. Varför?
            Jag tror att det beror på att hanen inte är könsmogen alternativt "siktar dåligt".
            Visst kan det bero på ph värdet också?
            Mvh Alex

            Kommentar

            • ciklidmannen
              Användare
              • September 2004
              • 24

              #7
              Är det risk att det kan vara 2 honor?

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                Så som jag har förstått har vissa fiskar svårt att gå från ägg till larver om inte pH-värdet är lågt. Vad det beror på vet jag inte, men i min amatörvärld är det p g a att romskalet blir förkalkat (säkert fel). Utvecklas inte äggen av den anledningen möglar de till slut.

                Men samtidigt känner jag igen förloppet att de första lekarna misslyckas. Hanen brukar följa strax efter men inte sköta sitt jobb särskilt väl. Ibland käkar han t o m lite kaviar direkt ur äggröret. Efter några gånger brukar han haja läget. Obefruktade ägg som det då blir tala om brukar börja mögla ganska snart och vara en stor mögelhög efter ca 48 timmar.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Två honor ger oxå mögliga ägg, ja.

                  Kommentar

                  • ciklidmannen
                    Användare
                    • September 2004
                    • 24

                    #10
                    Är det någon som vet en säker könsskilnad på chokladcikliderna.
                    Eftersom mitt lekpar har knöl på huvudet båda 2 men inte de andra

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Både hanen och honan får ganska kraftiga pannor, men hanen blir större, och får därmed kraftigare panna. Att det bara är paret som har fått det kan vara för att de är dominanta. Mitt par är halvvuxna, och ingen av dem har kraftig panna. Det kanske utvecklas sent om det inte finns några konkurrerande chokladciklider i karet. Hanen blir större, och får lite längre fenspetsar, men honans fenspetsar är också ganska långa. Hon får med åldern också en ganska kraftig panna, men kanske med något flackare profil än hanen. Honan brukar också vara lite knubbigare i kroppsformen, och inte lika långsträckt som hanen.

                      Här är två bilder på mitt par:



                      MVH Micke

                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Optimal

                        #12
                        Hanen har mycket längre rygg och bukfena, särskilt ryggfenan den är lite längre en stjärtfenan.
                        mvh
                        lena

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #13
                          Honans äggläggningsrör är också tydligt på choklader så det kan va något att studera vid nästa lek. Har aldrig haft två lekande honor men antar att bådas äggläggningsrör skulle komma fram isåfall.

                          Honans ser ut som ett rör, hanens är mycket spetsigare.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • ciklidmannen
                            Användare
                            • September 2004
                            • 24

                            #14
                            Dessa utslag har kommit tebax på min choklad ciklid denna gång har han 2 st.
                            Kan det vara ngt han inte tål? Dessa utslag har kommit fram varje gång jag har matat med tropical pellets.

                            Borde ju inte vara ngn sjukdom då fiskarna leker konstant





                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #15
                              kan vara värt att notera att i mina kar fick aldrig mats chokladciklider några utslag. det var först efter de hamnade hos honom som detta utvecklades. Min teori är att de är känsliga för fel slags mat.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...