If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Den minifrontosa ni pratar om kan man väl inte hålla med andra fiskar? Den är fjällätare om jag inte minns fel och kommer skada andra arter allvarligt. Men det kanske är kul bara ett gäng såna?
Mikael W: cyprichromis och paracyprichromis verkar vara ett perfekt sällskap tilll xenotilapia. En vän till mig har flera akvarier med cyprichromis och xenotilapia tillsammans. Det verkar som om grupperna håller sig till sig själva och inte stör varandra. Det är också väldigt snyggt med ett gäng på sanden och ett gäng i de övre vattenlagren.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Jag har både cypriochromis och Paracypriochromis tillsammans med Callochromis pleurospilus som ju påminner mycket om Xenotilapia i beteendet. De bryr sig helt enkelt inte om varandra alls.
Dom flesta ciklider mumsar väl multis om dom får en chans. Men multisar är väl ganska skygga och håller sej väl vis sina snäckskäl? så dom borde väl vara ganska skyddade. eller?
Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
Multisar har ju vanan att vara mkt aggro när de har yngel och ett revir att försvara. Mina gav sig på mina petrochromis, tom bet sig fast i dem om de kom för nära så de fick flytta till Fredrik Hagblom i stället som nu är fodervärd åt dem.
Den minifrontosa ni pratar om kan man väl inte hålla med andra fiskar? Den är fjällätare om jag inte minns fel och kommer skada andra arter allvarligt. Men det kanske är kul bara ett gäng såna?
Neolamprologus tretocephalus är ingen fjällätare. Plecodus straeleni är däremot det.
tänk på att även jullar kan vara grymt aggressiva, min hästnoshona(7cm) och en av mina småttingjullar (5cm, ca 1cm i diameter) fightades rejält för någon dag sedan, hästnosen hade lätt kunnat klippa den lilla jullen över hela huvudet men jullen vart alldeles för snabb och fortsatte att áttackera. Det blev oavgjort men båda fiskarna vart ganska trötta efter striden.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Kommentar