Akvariet läcker, Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Akvariet läcker, Hjälp

    Tjena, jag köpte ett 150L akvarium i början av veckan och satte upp det igår kväll och idag märkte jag att det läckte. Vilket är det bästa att sätta silicon på det gamla eller slita bort det gamla och göra om det från början? Det är ganska klantigt av mig att inte kolla upp om det läckte men den tidigare ägaren sa att det inte var några problem.

    Vore tacksam för hjälp/ BB
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 511

    #2
    ta bort allt och silicona om...sök på forumet....

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

      #3
      Är det fler som håller med Mattias?

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        Självklart är det väl alltid bäst att göra om det ordentligt. Men jag gissar på att det kanske inte är helt lätt (har aldrig siliconat ett akvarium så har ingen aning)

        Sen beror det ju på var och hur mycket det läcker ibland kanske det räcker med att lägga på mer silicon eller lappa med annat glas om det är en spricka eller liknande.

        Men Mathias råd är nog det absolut säkraste.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • reecord
          Användare
          • February 2004
          • 341

          #5
          jag skulle gjort så om siliconet var gammalt låter lite onödigt annars.
          Sydamerika

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            Jag skulle silicona om det hursomhelst, en smal sak att limma om ett 150 liters med rätt verktyg och lite pust o stön, förutsatt att det är ett ramakvarie det är frågan om. Helglas har jag aldrig limmat och kommer nog aldrig göra heller.

            Siliconade om en 200 l för en månad sen och det tog ungefär 3-4 timmar att skära o skrapa bort allt gammalt, rengöra och slutligen silikona.

            Satsa på det! så är den ju säkrad ett bra tag framöver sedan.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #7
              Jag är kass på att silicona dessutom är det gamla siloconet högst två år. Det låter jobbigt men jag får överväga om det är värt det.

              Tack för hjälpen / BB

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Om det läcker spelar det ingen roll hur nytt silikonet är.
                Det är såpass enkelt att limma om ett kar, så det tycker jag absolut du skall överväga.
                Det enda som egentligen behövs är en rakbladsskrapa, limpistol, aceton och silikon.

                Kommentar

                Arbetssätt...