Grenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

    Jag har plockat diverse lövträdskvistar från en ekhage vid Bornsjön. Det som händer i början är att du får lite svampar eller nå´t som går loss och bildar slembubblor. Det tyckte mina ancistrus var mums-mums.
    Ok..du körde på lite av varje alltså???..barkar du av först eller kör i som dom är??.....Å andra sidan....om nu det inte är någon skillnad på mangroverötter kontra lövträdsgrenar???? så varför krångla till det *L*...ja var bara något jag snappat upp att det skulle vara "bra" nyttigt omtyckt....men kan ju ha fattat fel [].....snittsen var ju att dom skulle "love I't"...och mumsa järnet och växa som f...n.......Moss

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

      #17
      OLA: Du som kan och vet ALLT ..har du några teorier erfarenheter i ämnet?????? Skulle vara kul att veta bara om det är = gällande lövträdsgrenar/mangrove...för/nackdelar..osv......Moss

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Tja, kan ju spekulera lite i fragan

        Mangrove ar hart sa det kan ju vara en nackdel om planen ar att trat ska hamna i fiskmagen

        Barrtrad innehaller vissa amnen (taniner?) som ofta pastas vara skadliga for fiskarna. Sjalv har jag kort gran utan problem, men det finns folk som haft fiskdod.

        Hardare lovtrad ar det som brukar rekomenderas eftersom att det inne ruttnar pa samma satt som mjukare.

        Tradet ska vara dott sa lang tid som mojligt och ska ha legat i vatten sa lang tid som mojligt. Att plocka harda grenar fran sjobotten ar nog det basta, eftersom att allt eventuellt giftigt nog forsvunnit.

        Bark skulle jag ta bort bla for att den snabbt faller bort anda samt att det ar fult. Sedan skulle jag kanske undvika grenar med bark just for att dessa inte varit doda sa lange.

        For sma kvistar behover man inte oroa sig pa samma satt.

        En gang hogg jag ner en gran, gravde upp stubben, barkade av den och lat den ligga ute over vintern. Sedan kokade jag sa mycket som det gick (de inre delarna var forstas omojliga). Jag hade inga problem med fiskdod.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

          #19
          Det sägs att körsbärsträ får många L-malar att växa snabbare, inte bara trädätare som Panaque. Jag har sågat sönder ett träd som legat på tomten ett par år, borrat hål rakt igenom bitarna och kokat dem för att få dem att sjunka. Det går att göra skitsnygga lekrör!
          Och än har inga malar dött...
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

            #20
            Jag har slängt min gamla julgran nu,bara så ni vet, (intresseklubben kan ju anteckna)

            Kommentar

            • skorpio
              Användare
              • October 2004
              • 244

              #21
              ok tackar för det Ola.....kanon......ha en bra helg

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #22
                Orppo: Gammla har lite bra repliker ibland! sådär håller mina kompisar på och säger hela tiden när man berättar någe kul!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...