VF, varför?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

mEN JAG GILAR vf FÖR ATT DET ÄR COOLT MED FISKAR SOM HAR LEVT I SJÄLVA MALAWI. jAG TYCKER ATT DET ÄR RIKTIGT FRÄCKT! mEN DET ÄR JU VÄLIGT DYRT SÅ TYVÄRR HAR JAG INE RÅD MED DET. eN vf GOLDEN KOSTAR JU 900KR MEDANS EN ODLAD KOSTAR 90

Ja du gav ju svaret själv....roligare med 10 än en!!!!
    Dom ännda som sen ser skillnaden i karet är ju verkliga experter....
    och hur ofta har man en sån på 3-kaffe?..Nä som sagt ,går nog under fåfänga/perfektionism!!!!....Moss

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

citat:Ursprungligen skickat av ozric

Själv så betalar jag lätt några hundra mer för att få vuxen fisk som inte är övergödd eller har andra fel. (brukar särskilt gälla mbunas).
      När det gäller troffar har jag helt enkelt inte tålamod att vänta på att yngel ska växa på sig ( så tid ÄR pengar!),och här skiljer sig inte priserna sig så mkt (nu för tin) på vf eller vuxna odlade i bra kvalitet.
      Tror jag talar för fler än mig själv!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Och OM det skulle va prestige/fåfänga,jaha!?
        Det får väl stå för dem som dömmer!! Orka bry sig!?!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

citat:Ursprungligen skickat av ozric

Och OM det skulle va prestige/fåfänga,jaha!?
          Det får väl stå för dem som dömmer!! Orka bry sig!?!
          Har inget med att dömma att göra.....vill du lägga pengar på det so fine whit me....säger som du....Orka bry sig !?!.....Är en sak man tycker olika i bara.....jag har VF jag med så inte det.....ibland får man som du skrev pyttsa upp för att få vuxna djur....så ingen principsak på något vis......Ta en grogg och le grabben ...Moss

Kommentar

• Chicke
            Användare
            • May 2004
            • 497

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

mEN JAG GILAR vf FÖR ATT DET ÄR COOLT MED FISKAR SOM HAR LEVT I SJÄLVA MALAWI. jAG TYCKER ATT DET ÄR RIKTIGT FRÄCKT! mEN DET ÄR JU VÄLIGT DYRT SÅ TYVÄRR HAR JAG INE RÅD MED DET. eN vf GOLDEN KOSTAR JU 900KR MEDANS EN ODLAD KOSTAR 90
            900??????????!??!?!?!?!?

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

VF ska det vara om man håller på med ciklidarter som är så inavlade eller sönderodlade att man inte känner igen några av dess särdrag, inte så ovanligt på en del sorter kanske. I andra fall finns det inte annat än VF att tillgå om man ska ha nån ovanlig eller svårodlad art.

I övrigt är det väl inte så mycket som talar för VF, måste ju vara bättre med F1r eller några generationers odling till i och med att de är ju uppväxta i konstlat akvarievatten och därmed är lättare att ha att göra med om man inte vill optimera sitt vatten efter där dom är fångade.

Status att ha VF , näe det tror jag inte, det är status att välja fisk utifrån sin (eventuella) kunskap och passion för den. Väljer man det för att det är "status" då är det fel, men om man vill ha sin arts absoluta särdrag, dåliga som bra, så kan jag förstå fascinationen i att inte kompromissa och välja VF.

Mvh Jari

Kommentar

• skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

VF ska det vara om man håller på med ciklidarter som är så inavlade eller sönderodlade att man inte känner igen några av dess särdrag, inte så ovanligt på en del sorter kanske. I andra fall finns det inte annat än VF att tillgå om man ska ha nån ovanlig eller svårodlad art.

I övrigt är det väl inte så mycket som talar för VF, måste ju vara bättre med F1r eller några generationers odling till i och med att de är ju uppväxta i konstlat akvarievatten och därmed är lättare att ha att göra med om man inte vill optimera sitt vatten efter där dom är fångade.

Status att ha VF , näe det tror jag inte, det är status att välja fisk utifrån sin (eventuella) kunskap och passion för den. Väljer man det för att det är "status" då är det fel, men om man vill ha sin arts absoluta särdrag, dåliga som bra, så kan jag förstå fascinationen i att inte kompromissa och välja VF.

Mvh Jari
                Ja där slog du huvudet på spiken....sakligt och uttömmande....man kan nästan säga att du punkterade tråden där jarinen......Moss

Kommentar

• Orppo
                  Användare
                  • September 2004
                  • 518

Underhållande Lördagsläsning.
                  Skorpio,he he Du skrev vad jag tänkte.

Kommentar

• Akvarium Ronneby
                    Användare
                    • April 2002
                    • 56

Begriper nox

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jag är ju helt övertygad om att många tycker det är lite statusbetingat att ha VF, varför skulle de annars nämna det stup i kvarten så fort de snackar om sina fiskar och lägga in det i sina forumprofiler??? Samma sak med F1 osv.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

Varför äkta skinn när det är bättre med fejk? varför solitt trä i stället för laminat? - Känslan! Samma gäller fiskarna... Många gånger är ju VF svårare att hålla och de har ibland skavanker som en F1 inte har eftersom den levt skyddad i en glasburk... Men hade jag pengarna skulle jag punga ut det extra för att ha VF i karet. De är mer fascinerande varelser helt enkelt.. Man kan se dom framför sig när de simmar omkring bland klippblocken i sjön =)

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av blackened

Man kan se dom framför sig när de simmar omkring bland klippblocken i sjön =)
                          Det kanske är precis det fiskarna önskar att de gör istället för att simma runt i en pytteliten glasbehållare.
                          De odlade fiskarna är ju lyckligt ovetande, men de vildfångade har ju levt ute i det fria. Trivs de verkligen i akvarium? Finns det inte en risk att de känner sig fängslade hur bra vi än fixar till karet? Visst, det är tryggt och de slipper ju jobba för att hitta föda, men ändå.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Chicke
                            Användare
                            • May 2004
                            • 497

Jo håller med senaste inlägget, vill man se fiskarna simma runt bland klippblocken e nog den bästa känslan å åka till tex. afrika
                            VF e nog bara lite av en "fake-känsla" angående detta tror jag

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Det går inte att dra alla malawi över en kam när det kommer till VF frågan, hos vissa arter spelar det mindre roll pga att dom ser lika ut vare sig dom e vf eller odlade iaf färgmässigt medans vissa odlade har en tendens att se lite klumpiga ut i kroppen medan det hos en del andra arter visar sig bättre. Jag har dragit upp ett gäng Protomeals Virgatus från lite olika VF föräldrar som exempel och ynglen blir inte lika fina som föräldrarna i kroppslinjerna medans tex mina msobo ser precis lika fina ut dvs ingen skillnad på VF eller dom odlade. Kan tänka mig att vissa odlade fiskars klumpiga simsätt kommer från en uppväxt i trånga burkar med för mycket mat medans det säkert blir lite skillnad på en fisk som fått gå i en riktigt stor balja och blivit matad med lite försiktighet.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

VF, när man inte vill ha tjeckienodlade hybrider med diskofärger.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...