Bakgrundsbygge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carola79
    Användare
    • January 2005
    • 22

    Bakgrundsbygge!

    Tänkte bygga en bakgrund till mitt akvarium, tänkte satsa på frigolit och sten.
    Vilket typ av färger kan man sen använda sig av att färgsätta den med?
    Kan man använda spackel, eller är husfix att rekommendera, nåt man ska tänka på som kan vara farligt/giftigt?
    / C.
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    När jag har gjort bakgrunder formade jag frigoliten med värmepistol,och smetade på tvåkomponent betongspackel,den vanligaste.Blir ljusgrå till färgen och blir mer "naturlig" med tiden.Du kan exprimentera med olika färgpulver (pigment) som du rör ned i smeten.Körde en gång med kimrök och fick en mörk grå färg som jag blev nöjd med.Ett tips e att göra den så tunn som möjligt( frigoliten) ,man vill ju inte att det ska stjäla onödigt med plats.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Ett annat tips är att skära ut frigoliten i den form du vill ha den sedan måla med vanliga acrylfärger (konstnärsfärger). Försegla sedan det hela med epotex-lack eller liknande lack.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Om man inte vill ha den glansiga ytan som blir av lack men ändå måla med olika färger för att göra det snyggt vad gör man då? Får man blanda olika nyanser med husfix och sedan måla eller finns det några genvägar?

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

          #5
          Här får du ett bra tips, hoppas du kan läsa/förstå danska bara.
          Tycker det förklarar mycket bra hur det går till UTAN lack.
          Verkar som om danskarna "aldrig" lackar sina bakgrunder..dom kör bara på med husfix.



          Här är en länk till hur Claus, han som har svarat på frågan på forumet själv har gjort sin bakgrund i frigolit m.m.
          Ser inte helt fel ut.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag byggde en bakgrund i friggo för ca 1 år sedan... Jag körde med vattentätande betong. Utan några färger eller lack utan på. Funkar kanon & jag blev ganska nöjd med den, felet är att min konstnärliga ådra tog slut lite tidigt. :-)
            Men den blev helt ok. Har Tanganyika ciklider i & det funkar kanon.
            Funderar på att bli troffe ägare nu när det funkar så bra som det gör. Men vi får se. Lycka till med bygget.

            Kommentar

            Arbetssätt...