Ljusmängd med/utan reflektorer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AmLi
    Användare
    • April 2005
    • 14

    Ljusmängd med/utan reflektorer?

    Den generella rekomendationen verkar vara ca 0,5W/liter i sötvatten m växter. Hur räknar man när man använder reflektorer? Enligt tillverkaren, Arcadia, fördubblar man ljusmängden genom att använda deras reflektorer. Ska man ta hänsyn till detta när man beräknar hur mycket ljus man har i akvariet eller ska man se den ökade ljusmängden som en bonus?

    Har nu ett 260 l som i originalutförande har 2x40 W. Det ger 0,3 W/l och inte riktigt tillräckligt. Har nu skaffat armatur till ytterligare ett 30 watts rör. Det betyder totalt 110 W och drygt 0,4 W/l (+ tre reflektorer). Hoppas att det blir bra och tillräckligt för att även köra med CO2 som kommer nästa vecka.
    Återfallsakvarist
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Det skulle jag oxå vilja veta. När det gäller reflektorer finns det massa oemotsagda effektuppgifter som jag skulle vilja ha upp på bordet. Vad tror ni själva? Har t ex aldrig hört nån som har ersatt en trerörsramp med ett enkelt lysrör och en värstingreflektor. Men så låter det när man får höra om uppräknade strålningsfaktorer och annat tjafs...

    Kommentar

    • AmLi
      Användare
      • April 2005
      • 14

      #3
      Har nu monterat det extra röret och det blev verkligen skillnad. Ska nu ta mig en funderare på om jag även ska försöka få dit ett extra rör i framkanten av rampen. Eftersom jag har ett Juwel-vision med välvd framruta så måste jag av utrymmesskäl välja ett ganska litet rör men det gör väl någon nytta. Det vore dock bra att veta hur man ska förålla sig till reflektorernas påverkan.
      Återfallsakvarist

      Kommentar

      • Fildur
        Användare
        • April 2005
        • 68

        #4
        Jag gör precis som du nämner i inlägget, ser reflektorerna enbart som en ren bonus. Nog för de ökar ljusmängden men personligen är jag lite skeptisk till att de verkligen fördubblar ljusmängden ner i akvariet. Men helt klart intressant om någon kan klargöra hur det ligger till utan massa egenhändiga teorier som min :-)
        Troffar, centralamerika och sydamerika.

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

          #5
          svårt att säga hur mycket en reflektor ger, då alla är olika bra.

          Jag tror man kan räkna med 0.5W/liter + reflektorer i ett växtkar. går säkert ha båfe mer och mindre. själv har jag mindre...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • November 2002
            • 666

            #6
            Ingen som har en ljusmätare till en kamera som kan mäta med och utan reflektorer? Jag satt och funderade på samma sak igår nämligen : )
            /Mikael

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Tycker det är ganska enkelt, tar jag bort reflektorn blir det mörkare. Altså låter jag dom sitta kvar
              Exakta mängden extra ljus behöver man väl inte veta.
              Måste säga att 4 x 30 med akvastabils reflektor gav oväntat mycket ljus i 900... fast alldeles för lite trots det. Bra reflektorer troligen. Juwels är ju lätta och ta bort, vet inte hur effektiva dom är men rejäl skillnad blir det även där.
              Jag själv byter rör när det blir för skumt i karen... ingen koll på när det bör vara dags å så.
              Anders L

              Kommentar

              Arbetssätt...