Hjälp med akvariebilder..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

Hjälp med akvariebilder..

Hej!

Jag undrar om någon skulle hjälpa mig att förklarar lite närmare hur jag ska göra om jag vill få bort "fläckarna" på de bilder som jag får när jag tar kort på fiskarna.

Jag torkar självklart av rutan innan jag tar korten men ändå får jag sån "fläckar".Kanske inte det bästa korten även utan fläckarna men det hade ändå förbättrat kortet en del enligt mig själv.

Tex: http://upl.silentwhisper.net/uplfold...asiliensis.JPG

och samma sak på detta kortet.

och här..

Kanske inte direkt så där akvarieaktigt men ja skulle ändå uppskatta att få några råd.

//Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Ett sätt är att ha kortare skärpedjup och manuellt fokusera på det som är motivet, dvs fisken. Det ser nu ut som om också glasrutan med alla sina skavanker hamnar i fokus. Räcker inte det så kan man klona bort fläckarna i ett bildbehandlingsverktyg typ Photoshop. Det senare kräver lite träning, men det brukar bli skapligt resultat när man behärskar tekniken.

/Hasse

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Använd klonverktyget i photoshop, det funkar bra till sånt. Finns säkert tusen andra sätt att ta bort det också iofs.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• drd
        Användare
        • December 2004
        • 1112

Ge fan i blixten o se till att ha mer ljus på fiskarna uppifrån istället så tror jag att det blir mindre fokus på repor i rutan från kameran.

// Matte
        // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

Hasse_H: Humm ärligt talat är att jag inte alls vet hur jag gör sånt.
          Jag bara tar på ren känsla. Kameran är nog inte världens bästa heller, en minolta dimage s414.

Jag har testat att fixa dem i photoshop men jag får det hela bara att se så onaturligt ut.

ZAphi: Jo så har jag testat med.. Kanske bara jag som måste lära mig att använda photoshop bättre..

Drd: jo men jag vill inte ha mera ljus. Vill ha det lite dunkelt i akvariumet. Fast du menar kanske med blixtar?

Kommentar

• Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

stäng av blixten å släck ljuset så belysningen riktas på fisken via lysrören. har själv problem med ljus även om jag inte kör med blixt.

Kommentar

• Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

Mathias: Jo jag har testat det men oftast är kamera för slö. (det tar för lång tid innan själv bilden tas) om jag inte har blixten på.. Men jag ska ta mig tid och testa.. Akvariumet står i en hall utan ett enda fönster och dörrar som man kan stänga om det.. Så det borde ju vara mörk..

Kommentar

• Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

Dina bilder är jättebra. Mina är mycket smutsigare än så innan dom "shoppats" trots att jag vidtar alla ågärder. Det handlar bara om att lära sig använda kloningsverktyget och inget annat. Att jobba med rätt "brush", både storlek och sort, och rätt "opacity" och "flow" gör underverk. Det viktigaste är dock att nogrannt välja den punkt du lånar yta ifrån.

Du kommer att gilla det när du fått det att funka så det är inte bortslösad tid att öva.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Som Fredrik säger.
                  Ett annat tips är att inte torka rutan med handduk innan fotografering (de luddar, ofelbart) utan med gummiskrapa.

Kommentar

• johanssonsan
                    Användare
                    • October 2004
                    • 160

Problemet är bland annat att autofokusen (automatiska skärpeinställningen) låser på akvarieglaset. Prova att trycka ner avtryckaren till hälften för att låsa skärpan - sen lutar du dig fram ca en decimeter innan du tar bilden. På så sätt flyttas skärpedjupet in i akvariet och dammet på glaset syns mindre eller inte alls. Blir även bättre om du tar bilden i svag vinkel mot glaset. Kan inte din kamera. Min egen ger ett pip ifrån sig när skärpan är låst. En grön lampa övergår från blinkande till fast sken när skärpan är låst. Kolla i menyn på din kamera om du kan slå till eller från ljud. Det underlättar.

Kommentar

• Linda A
                      Användare
                      • July 2002
                      • 404

Fredrik H: Tack så mycket! Jo det är kul. Speciellt när man får en bra bild. (även om jag har svårt att tycka om mina egna bilder, hittar jämt fel)

jo jag har märkt det med. Det verkar vara det svåraste. Har ännu lite problem med hur långt jag kan gå innan jag får med saker som inte ska vara med.

Mike_Noren: ah jag ska testa det. Har bara ännu torkat av med papper. Har en viss fundering på om det kanske inte kan vara rester ifrån pappert plus damm då.

Johansson: Ska testa med det med.

Min ger inget ljud ifrån sig utan bara blinkar, blinkar både grönt och rött så kan man ta bilden.
                      Men jag funderade på det.. Hinner inte själv "ställningen" som fisken är försvinna om man ska hålla på att ändra ställning..

Kommentar

• Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

Hej igen jag testade att ta några bilder utan "blixt" men jag tycker inte att de blev lika bra som de första med blixt.

Kommentar

• johanssonsan
                          Användare
                          • October 2004
                          • 160

Ett tips Picasa - www.picasa.com - är ett enkelt bildbehandlings program med flera bra funktioner för att tex. korrigera färg och täthet. Prova gratis.

Kommentar

• Linda A
                            Användare
                            • July 2002
                            • 404

Johannsson.. Jag har photoshop(har ju skrivit tidigare,Men tack i alla fall.

Plus att fiskarna är så mörka just nu..

Kommentar

• johanssonsan
                              Användare
                              • October 2004
                              • 160

Tips på bra sida om akvariefoto : http://web.telia.com/~u31510321/index.html

Kommentar

Arbetssätt...