MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

Ursprungligen postat av Muhni
    Hej

Jo, man undrar ju lite. Vad har du för glastjocklek?
    Fick ju lite kritik för att inte läsa trådarna från början.
    Nu kanske jag gjort det?
    De här måtten du talar om, vad är det för budget för sånt?
    Har bekannta som är intresserade.(med div.slantar)
    Av vilken anledning vill du ha en "fyrkantig" historia?
    Räcker det inte med 180X80X70 som jag har?

Lycka till

Håkan
    Glaset är 15mm, budgeten blev inte alls farlig faktiskt iom att det mesta har kunnat köpas genom kontakter och betalning har skett genom arbetsbyten och grejer. det enda som blev dyrt är egentligen pumpar, filtermaterial och belysning.

Fyrkantigt är det för att det är svårt att bygga runt och det skulle inte få plats nåt annat i det lilla rummet. Och nej, det räcker inte med 180x80x70. :-) Man har faktiskt aldrig tillräkligt stort akvarium, någonsin, det vet väl alla?

Kommentar

• Erik Andersson

saknar Cichla gruppen

kul att se burken ! där ska väll de små "Abborarna"trivas saknar dem redan blir nog ett nytt stimm, om det inte blir Nilabbore har ej bestämt mig, men man känner sig ju lätt begränsad med en 1125 får bli ett monster bygge den dagen då man skaffar hus igen...... nått lek beteende än då ......?

Mvh /Erik

Kommentar

• MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

Ursprungligen postat av Erik Andersson
        kul att se burken ! där ska väll de små "Abborarna"trivas saknar dem redan blir nog ett nytt stimm, om det inte blir Nilabbore har ej bestämt mig, men man känner sig ju lätt begränsad med en 1125 får bli ett monster bygge den dagen då man skaffar hus igen...... nått lek beteende än då ......?

Mvh /Erik

Jodå, dom trivs alldeles utmärkt, åtminstone gör dom sitt bästa för att äta mig ur huset, jag har aldrig varit med om något liknande. Dieten består mestadels av hela räkor och mört som slukas med "glupande aptit" minst sagt! Det är verkligen regnkappa på som gäller när man matar dem. Så fort man kan komma ut och fånga mer varierande levandefoder ska dom få lite annat smaskens.

En av dom (den minsta) har ett öga som är väldigt stort, jag misstänker att den har varit i slagsmål eller något och skadat sig. Den har sett ut sådär ett tag nu men verkar inte ha några problem med det, den är precis lika aktiv som dom andra så jag tänker låta det vara som det är.

Lekbeteenden har jag inte sett några ännu tråkigt nog. jag tror dom har fullt upp med att äta.

Det finns några bilder och en filmsnutt tagna med mobiltelefon upplagda på http://web.telia.com/~u28005059/Akvarium/3000L/

Min knepiga fisk som jag berättade om, eleotris picta, dog någon vecka efter att cichlorna hade flyttat in, jag vet inte om dom var elaka mot den eller vad som hände, men den blev väldigt skygg och visade sig bara varannan dag ungefär när det var matdags, sen hittade jag den död rätt vad det var, så det var lite tråkigt. :-/ Måste försöka få tag på en ny sån på nåt sätt för det var en riktigt skojig firre.

Det blev lite syrebrist (igen) när det kom sex stora klumpfiskar i karet så jag har fått lov att sänka vattennivån lite grand för att få mer skvalp på ytan. Nu är det inga problem med det längre, men det är inte lika tyst och harmoniskt i rummet längre, får försöka hitta på nåt annat sätt att syresätta bättre på. I med lite lösa pumphuvuden bör göra susen tycker jag. men den här lösningen får duga så länge.

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

jösses vilket kar!! fina djur åxo kul att se
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

Tar upp den här tråden igen...

Idag gjorde jag mitt första riktigt stora misstag. :-/ Jag skulle göra delvattenbyte så jag rullade helt enkelt fram filtertunnan till avloppet precis som vanligt och öppnade kranen, sen satte jag mig och spelade nätpoker.

Resten kan ni räkna ut själva. :-(

Lyckligtvis kom jag på det innan det var helt tomt, men över 2000 liter hade i alla fall runnit ut.

Det är ju inga problem med att fiskarna ska klara sig i alla fall (hoppas jag), men det kommer ju att ta jättelänge att få det fullt igen i och med att jag i stort sett bara kan fylla på med kallvatten. Min lilla varmvattenberedare blir tom på nolltid så det blir till att fylla upp det sakta sakta och låta doppvärmarna och sommaren göra jobbet.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Det är bra att då och då göra stora vattenbyte, man blir av med en massa konstigheter som ansamlas om man endast gör små vattenbyte.
              Försök få dina filtermattor under vatten så att dom inte torkar ut.
              Doppvärmare måste oxå vara under annars blir det knas. Hade du bott i Växjötrakten kunde du lånat fem värmare av mig.
              Fråga din lokala handlare om han har några värmare liggandes.

Alltid kul med bilder så lägg ut.....lägg ut.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• MickeA
                Användare
                • June 2003
                • 456

Ursprungligen postat av LN
                Det är bra att då och då göra stora vattenbyte, man blir av med en massa konstigheter som ansamlas om man endast gör små vattenbyte.
                Försök få dina filtermattor under vatten så att dom inte torkar ut.
                Doppvärmare måste oxå vara under annars blir det knas. Hade du bott i Växjötrakten kunde du lånat fem värmare av mig.
                Fråga din lokala handlare om han har några värmare liggandes.

Alltid kul med bilder så lägg ut.....lägg ut.
                Där sa du nåt. Jag har ju faktiskt några värmare som bara ligger och dräller...

Men det har gått riktigt bra ändå, det är mer än halvfullt nu och tempen ligger på 24 grader. Men nu har jag nästan stängt av vattnet helt, det bara rnner lite sakta sakta. Imorgon kan jag nog fylla upp det helt igen skulle jag tro.

Kommentar

• Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

Tack för titten Micke!
                  Snacka om att man blev sugen på STORA fiskar igen...
                  Jäkligt impad av bygget, nu känns ju tom mitt kar litet!!

Höres säkert... =)

Kommentar

• faltaren
                    Användare
                    • September 2006
                    • 341

Irc!

Ni snackar om irc. Vilken kanal på vilket nät? Jag skulle vilja se alla bilder för jag upptäckte tyvärr denna tråden efter bildservern gått ner

Kommentar

• Nüddlah
                      Användare
                      • January 2007
                      • 294

Vad var det för mått på det där? För det ser ut som allt utom 3000 liter.. Kan inte vara 1x3 meters frontglas det där, det vägrar jag att tro på.

Kommentar

• Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

Ursprungligen postat av Nüddlah
                        Vad var det för mått på det där? För det ser ut som allt utom 3000 liter.. Kan inte vara 1x3 meters frontglas det där, det vägrar jag att tro på.
                        Näe, jag håller med dig... Den måste va STÖRRE!!!!
                        Kan lätt intyga att Mickes akvarie ÄR ngt i hästväg....

Hemma har jag ett 1400 liters och det va som ett yngelakvarie om man skulle ha dom i samma rum! Definitivt är akvariet på 3000 liter vatten.....

Kommentar

• MickeA
                          Användare
                          • June 2003
                          • 456

Oj, hittade min gamla tråd igen, såg inte att det skrivits en del i den sen sist. Du är välkommen tillbaka Torsten. Måste säga att just nu är jag fruktansvärt nöjd med hur akvariet ter sig. Att sälja av jättefiskarna och göra det snyggt med småfisk var, hur dumt det än låter, helt rätt! Att sitta och titta på vad dom olika fiskarna pysslar med, i vilken del av biotopen dom helst uppehåller sig och så vidare är skitskoj helt enkelt.

Ursprungligen postat av Nüddlah
                          Nja, du har rätt, det som syns av frontglaset är egentligen ca 283x85cm eftersom det ligger an mot kanterna nertill och på sidorna, dock är rutan 300x100cm och totala volymen 3000 liter.

Som sagt så sålde jag alla mina stora fiskar och köpte växter+småfisk istället.

Då ska vi se om jag får med allt.

Tre discus
                          två apistogramma agassizii
                          två (någon annan apistogramma)
                          två corydoras agssizii (heter den verkligen det?)
                          30 rödmunstetror
                          tre Hypancistrus inspector L102
                          två Pseudacanthius sp. cactus L024
                          fyra fjärilsciklider
                          fyra grön bågfenciklid
                          20 fantomtetror
                          två nyckelhålsciklider

Tror det var allt.
                          Fick göra mina tre corydoras agssizii, fyra ancistrus och en discus sällskap. Fattas lite ytfiskar nu bara och kanske lite fler olika dvärgciklider, kanske några altumscalarer också. Och fler pansarmalar, fem stycken är alldeles för lite.

Egentligen gillar jag inte att skryta men jag tycker att det är så dj**la snyggt just nu så jag måste lägga upp några bilder.

Kommentar

• MickeA
                            Användare
                            • June 2003
                            • 456

Bågfencikliderna hittar man lite varstans, dock oftast bland stenarna och bland växterna

Kommentar

• MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

...discusarna håller sig mest till höger mellan rötterna, eller som här, mot bakgrunden.

Kommentar

• MickeA
                                Användare
                                • June 2003
                                • 456

Fantomtetrorna håller sig, tråkigt men samtidigt intressant nog, alltid i grönskan nere vid botten i vänstra delen på karet

Kommentar

Arbetssätt...