MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

!WOW!

Vilket projekt och vilket resultat, starkt jobbat,
    hur känns det nu när det är över? Eller iaf planerandet/byggandet är väl över?

Jag har svårt att smälta hur biffigt det är, min tjej skrek av missnöje när jag tog hem mitt 350 Liters, haha, hon skulle ramlat av pinn om hon sett det där "monstret" i vardagsrummet.

Återigen, imponerande, när blir första vattenbytet?

||||

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

Byggandet är ju inte riktigt över ännu. Fronten under karet ska byggas igen och det ska tätas mellan väggen och akvariet liksom, sen ska ytavrinningen fås att fungera orrdentligt, lite nattlampor och grejer ska upp. Men allt det viktiga är ju klart och det känns riktigt skönt.

Som tur är har man ingen tjej. Hehe.. Vete fåglarna hur man ska våga ta hem någon heller..

Första delvattenbytet lär bli till helgen skulle jag tro. Cementbakgrunden verkar göra vattnet en smula basiskt så jag får försöka hålla ned ph:t en smula. Just nu ligger det lite över 7.5 ser det ut som. Jag tänkte att rötterna skulle få det att jämna ut sig, men dom har nog inte "kommit igång" än.

Det är faktiskt intressant att se fiskarna, för första gången på säkert fyra år, vara mer intresserade av omgivningen än av mig!

Kommentar

• discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

Det är rätt, håll dig till SydAmerika!
        Mycket imponerad av karet.
        Oj drömmar flaxar iväg till ett sånt kar med Altum eller vildfångad discus, med ett stort stim rödmunnstetra och C, Stanbai på botten........

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

I salut you!!! Får min 1125:a att likna ett Guppyhotel.
          Avis om fan........
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

citat:Ursprungligen skickat av MickeA

Nyllet och Merca: Nääää, Malawi lär det aldrig bli. :-P Tråkiga blåa fiskar utan personlighet? Aldrig! Hehe.
            Oscars har ju en väldigt fin personlighet... frosseri är väl en av dom sju dödssynderna?

Ps Imponerande project i övrigt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

Iallafall enligt GB!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

fyfan vad coolt kar och vilka oscars!!!! i med en redtail mal på botten och en arowana på ytan sen är karet HUR COOLT SOM HELST.. gillar din stora röda oscar!

//tom
                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

Bugar och bockar.

deelay: Haha, så sant. :-D Men som sagt, för en gångs skull är dom mer intresserade av att utforska omgivningen än vad dom är av mat. Jag har faktiskt inte sett dem såhär nyfikna förut. Dom undersöker verkligen allt och äter bara maten om den trillar mitt framför näsan på dem. Men det lär väl ska ändras antar jag.

Midas_Tom: Den stora röda oscarn är egentligen inte min. En kompis kom och dumpade den hos mig när den var en femtedel så stor som den är nu ungefär. Den hade blivit för stor och elak tyckte han och elak var han verkligen mot alla andra fiskar.

När han kom hit var han mycket mindre än dom andra påffarna och han blev ganska rejält tuktad i ett par månader, men så plötsligt en dag var han en i gänget och började senare tukta dom andra. Men det slutade han med efter ett tag som tur var och nu är han faktiskt nästan den snällaste av dem. Dock har han verkligen gått förbi alla andra i storlek.

Kommentar

• Ricard
                    Användare
                    • August 2003
                    • 476

Nu finns några nya och några gamla bilder uppe igen...//
                    Jag lyfter hatten och böjer mig i en djup hovbugning![] Jättekul och inspirerande att se trots kvallen! Tackar!

Mvh.
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

MickeA: Självklart syftade jag på ifall du skall göra några förändringar i karet och inte direkt rengöringen (även om jag klantigt nog skrev det så). Jag tror att det mesta sköter sig självt i ett så stort akvarium.

Jag hade gärna sett ett akvarium i den storleken med Malawis (se Carsten Gissels bygge en bit ned på sidan), men det är ju jag. Tycker dock att det är riktigt snyggt nu också och jag skulle absolut inte ha något emot de arter du har nu även om det inte vore mitt "topp 5" val...

Jordätare hade varit snyggt också, ja hua du...möjligheterna med det där karet är ju nästan oändligt. Du är lyckligt lottad som kan skapa en sådan tillvaro för din hobby!! Verkligen imponerad.

Kommentar

• PowerMerca
                        Användare
                        • March 2005
                        • 173

Oj oj oj. Trevligt med så mycket positiva kommentarer.

Nyllet och Merca: Nääää, Malawi lär det aldrig bli. :-P Tråkiga blåa fiskar utan personlighet? Aldrig! Hehe.
                        vadå blå? det finns massor av fiskar med andra färger än blå.

citat:Första delvattenbytet lär bli till helgen skulle jag tro. Cementbakgrunden verkar göra vattnet en smula basiskt så jag får försöka hålla ned ph:t en smula. Just nu ligger det lite över 7.5 ser det ut som. Jag tänkte att rötterna skulle få det att jämna ut sig, men dom har nog inte "kommit igång" än.
                        =Perfekt för Malawi...

Kommentar

• Nyllet90
                          Användare
                          • October 2004
                          • 1133

Stefan, hur stort är den där Carstens kar? Det va grymt djupt iallafall!

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

2793L om jag räknat rätt. 210cm djup, 190cm längd och 70cm hög (Man räknar i dm och då blir det 21*19*7=2793).

Kommentar

• Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

maffigt! Men det är nog ganska svårt o möblera på ett snyggt set!

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Det tycker jag att både MickeA och Carsten lyckats bra med. En annan person som gav ganska stor uppståndelse en stund här var "norsken" och hans megabygge. Inte helt olikt MickeA´s...

Kommentar

Arbetssätt...