MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #91
    Snicksnack! Klart det skall vara bigga fiskar!
    Det är ju därför man drömmer om 5 kbm i garaget!
    Å sen kan man kasta läsglasögonen...
    Anders L

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

      #92
      Nä, men jag håller faktiskt helt med Prayerman. Det skulle vara otroligt läckert med en massa småfiskar faktiskt. och en del lite större men snälla ciklider, t.ex. fullväxta scalarer eller discus. Ett stim på tio fullstora salarer vore mäktigt.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #93
        Jo, smaken är som baken!

        Tunna fiskar rockar! [)]

        Nja, jag gillar det mesta, egentligen! Dock inte alltför feta!
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • June 2003
          • 456

          #94
          Jag tror nog att mina stora tjocka påfågelciklider kommer att göra sig bra där också. Sen är jag sugen på att skaffa något häftigt sällskap till dem, t.ex. en rocka eller en arowana. Så några småfiskar bblir det inte tal på än på några år i alla fall. Vad skulle man mer kunna ha för skoj? Några häftiga större modellen av L-malar borde man ju kunna skaffa.. Men lite fart och fläkt vore ju inte fel. :-) Usch, det finns så mycket så det är svårt att välja. Tråkigt nog måste man ju få tag på fullstora fiskar om dom ska överleva att släppas ned till påfåglarna. :-/

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #95
            citat:Ursprungligen skickat av MickeA

            Jag tror nog att mina stora tjocka påfågelciklider kommer att göra sig bra där också. Sen är jag sugen på att skaffa något häftigt sällskap till dem, t.ex. en rocka eller en arowana. Så några småfiskar bblir det inte tal på än på några år i alla fall.
            Höhö, vad var det jag sa Sen är du fast!
            Anders L

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #96
              jag tycker du gör helt rätt MickeA, men det finns en art du MÅSTE!!!! ha nu när du har plats, om du nånsin ser dem i handeln ... hoplarchus psitticus, omg va dom e snygga, ovanliga å bara coolast att ha i ett fläskigt amazonaskar. Dom har inte blitt odlade ofta alls va ja vet i akvarium, för de blir stora å e rätt buffliga och e sena at bli könsmogna å ovanliga som fan.


              fish r friend

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • June 2003
                • 456

                #97
                Hehe, ja, risken finns väl att det inte blir något annat... :-D

                Daniel: Oj, dom där var riktigt snygga.. På något sätt påminde dom om vanliga guldsömmar, men ändå inte alls.. Jag har mig veteligen aldrig sett några såna... Helt klart en intressant art i alla fall. :-)

                Nu har jag iofs följt min fotografs exempel ikväll, så imorgo9nbitti kan åsikten vare helt annorlunda.. Jag får lämna en reservation för det.

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

                  #98


                  Inte en droppe hade det läckt under natten! :-D

                  Klockan sju i morse kom min maniske far instormandes genom källardörren och väckte mig naturligtvis i min välbehövliga sömn efter gårdagens bravader. Då hade han redan varit ut och letat en sväng och hittat fint grus i en sjöstrand ett par mil upp i skogen. Cirka 6-700 meter från närmaste bilväg.

                  Men vi åkte i alla fall dit, han ville att jag skulle komma med och kolla om det såg bra ut, vilket jag gjorde. Jag som ständigt prukar propagera mot all slags sjösten i akvarier.. Men hur som helst så såg det gruset helt okej ut, jag tror att anledningen till att jag avskyr sjösten är den kliniskt rundade formen på all i handeln förekommande samt att man får ett så onaturligt intryck när det dessutom är exakt samma kornstorlek. Plockar man själv blir det en annan sak. Nu har jag alla kornstorlekar, från pingisbollstora stenar ner till någon halv millimeter gissar jag.

                  Hur som helst så åkte vi hem igen och hämtade släpvagn, fyrhjuling, fyllhammare, durkslag och en massa baljor.

                  Jag grävde och silade bort vattnet från gruset medans farsan körde skytteltrafik ut till bilen med det och nu ligger det äntligen på plats i akvariet. Det kändes som om det skulle vara ett flerdagarsprojekt från början, men det gick betydligt smidigare än jag trodde.

                  Jag passade på att plocka med lite stenar också som jag har tryckt ned i gruset på ena sidan av karet liksom. inget "röse" utan mer som en plattlagd trädgårdsgång. det kan nog bli bra så fort man får i vattnet så gruset får lägga sig tillrätta i springorna emellan stenarna.

                  Det blir också i den delen av akvariet jag har tänkt ha de flesta växterna. Ligger det stenar runt omkring dem så är det ju lite mindre risk att de blir uppgrävda.

                  Nu återstår egentligen bara växter och vatten.. och någon veckas inkörning inna fiskarna släpps i.. Och just ja, jag såg att jag glömt att fästa en kabel ilket jag MÅSTE göra innan jag häller i det slutgiltliga vattnet. :-) Och så måste strilröret för returvattnet från filtret fixas, men det hinner jag med imorgon. På måndag blir det växtköp!

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    #99
                    Fan så kul! Inte mycket kvar nu.... Ska bli härligt att få se färdiga bilder sen!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      citatnte en droppe hade det läckt under natten! :-D
                      Riktigt roligt att se Micke! Och kul med att ni lyckades hitta bra sand/grus. Det ska bli väldigt intressant att se slutresultatet!

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

                        Det ska bli väldigt roligt tycker jag med!

                        Nu är i alla fall växterna på plats. Har köpt för över 1000.- idag. Mestadels svärdsplantor men även några biotopvidrika lökar och någon javaormbunke.

                        Det känns som edt fattas lite växter på ett par ställen som jag får komplettera med senare. Karet är i alla fall uppfyllt nu och jag väntar och våndas på att grumlet ska lägga sig så jag får se hur det ser ut.

                        Jag sköljde inte gruset alls faktiskt utan jag hivade i det precis som det var. Har det legat i vattnet i stranden i en av dom renaste sjöar vi har här så ska det banne mig vara rent! Och den lort som eventuellt följer med är i alla fall ren lort. Jag trodde faktiskt att det skulle bli mycket grumligare än vad det blev. Jag skulle tro att det har lagt sig nästan helt imorgon.

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

                          Sån sand/grus som ni hämtade är ju sån man ska ha! Blir ju snyggast å mest "verklighetstroget" då. Najs!
                          Bilder bilder bilder!
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

                            Ja, man blir sugen på o se bilder!
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

                              Nu har jag just hivat i fiskarna.

                              Två av påfåglarna blev dock rejält chockade. Jag trodde att det skulle vara smart att flytta dem i en hink och göra som vanligt alltså bara hälla i lite vatten från nya akvariet i hinken då och då så att de inte får en chock, men själva vistelsen i en trång hink blev alldeles för mycket för dem. Den ena dök bakom en rot och försvann så jag inte ser den, den andra ligger på sidan i ett hörn och flämtar.

                              De andra två som jag bara bar över i håven klarade sig dock hur fint som helst och har redan börjat tigga mat (efter 10 minuter).

                              De bägge gippicepsmalarna klarade sig också utan problem, åtminstone inget som jag kunnat se ännu förutom att de blir lite antastade av "försöksmalen" som jag släppte i i fredags, en stor vändmal av okänd art som jag blev påtvingad mer eller mindre för ett par år sedan.

                              Dom här fiskarna har ju gått väldigt trångt i mitt 500-litersakvarium som stått på golvet i tvättstugan i över ett halvår nu, så jag har inte kunnat se dem så bra på ganska länge, men nu när dom kom i stora akvariet så kan jag bara säga att den stora hannen är BIFFIG! Och den stora gibbicepsen är verkligen enorm. Dom måste ha växt bra mycket sedan jag såg dom sist så att säga. Om det inte är den tjocka glasrutan som förstorar upp dem något. men dom ser verkligen häftiga ut!

                              Kommentar

                              • Belgarath
                                Användare
                                • February 2005
                                • 584

                                Dom tror väl att dom dött och kommit till fiskhimeln, BABY, WE GOT SPACE !!! hehehe [:p]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...