MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

    #76
    Förresten så har jag i ett annat kar använt mig utav flytande rötter och helt enkelt låtit dem flyta. Det är rätt så snyggt faktiskt.

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #77
      KUL ATT LÄSA! Det är ett understatement Micke. Mycket mycket interessant att följa utvecklingen på ditt enorma projekt, synd och skam att du inte kan ta bilder bara.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #78
        Du gör ju det vi alla drömmer om micke =) Väldigt coola bilder... Den där du står i karet ger en hyfsad bild av hur enormt karet är! Längtar efter att få se det färdigställt!

        Kommentar

        • Jens Netteberg
          Användare
          • March 2005
          • 67

          #79
          För bövelen !!!
          Köp en kamera! Eller är pengarna slut efter ditt "lilla" projekt?
          /Jens
          ------------------------

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

            #80
            Hehem pengarna har aldrig funnits.. Hela bygget sker ju i mån av tid och ekonomi.. Men hittills har det faktiskt blivit billigare än jag trodde. Fick en liten chock när räkningen från rörmockaren kom, men i övrigt har det varit lugnt.

            Det finns en bättre bild som lär komma upp så småningom där jag simmar med våtdräkt, mask och snorkel. Gillar en skarpt faktiskt.

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • June 2003
              • 456

              #81
              Idag har jag gjort klart bergväggen, spacklat över alola skarvar med ny cement och även kladdat på över hela rasket för att få samma färgnyans på hela. Egentligen ville jag ha lite skiftningar, men det var så svårt att få till. Nu är den nästan mörkbrun, men jag hoppas den ska bli något ljusare efter att den härdat.

              Igår limmade jag fast rötterna, trots att jag kanske borde ha gjort annorlunda. Även dem fästes med figskum, sen har jag idag skurit bort allt skum som flutit fram och täckt över det med cementblandningen. Där blev däremot färgen perfekt, så jag hoppas i det fallet att den inte blir ljusare. :-/

              Skulle det bli för iögonfallande, det mesta hamnar ju under gruset, så får jag lacka och gnugga på torvströ, det fixar sig.

              Men jag är fortfarande skitorolig för att saker kommer att flyta upp... Provar man att dra i sakerna så sitter dom som berget, men ändå.. Usch.

              Nu ska cementen få härda några dagar, sedan blir det en sista provfyllning. Jag vet inte om jag ska lägga i bottenmaterialet nu eller om jag ska provfylla det utan först. OM läckan inte skulle vara tätad så går det ju betydligt enklare att åtgärda det utan bottenmaterial. Men iom att jag limmat fast en massa frigolit och rötter så blir det ett heldagsprojekt att tömma för att lägga i grus sedan. Hur som helst ska jag ge mig ut på grusjakt imorgon.

              Några bilder kan jag inte skaka fram nu efterssom fotografen är full den här veckan. :-/

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #82
                Vilken lycklig fotograf du måste ha Micke =)
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #83
                  Dansbandsveckan i Malung.. Inte många nyktra där inte!

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #84
                    synd du inte bodde häromkring då hade jag kunnat fota åt dig =)
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • March 2005
                      • 809

                      #85
                      så coolt!! lycka till med allt säger jag bara det är ju inte direkt ett yngelkar

                      //tom
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

                        #86
                        Peckers: Nja, om sanningen ska fram så är han nog ganska olycklig... :-/

                        Japp, dansbandsveckan. Hehe. Kan ju inte påstå att man själv är helt opåverkad kvällstid, men man försöker ju hålla sig i skinnet någorlunda i alla fall. Jag börjar bli för gammal för helveckor. Dessutom har jag ju mitt akvarie att tänka på.

                        Nu har jag nyss limmat sista roten på plats. Jag vet inte om jag måste gå och ändra på det. När jag stod i karet kändes det helt rätt, men när jag tittade från håll såg den lite sned och onaturlig ut. Men det kanske ser bättre ut om det kommer lite växter på plats- Jag ville ha den så att den stack upp över ytan, men ändå bildade några fina smågrottor åt eventuella framtida småfiskar.

                        Grejen är att den roten kändes som att kommer att göra hela akvariet, så det är av yttersta vikt att den ligger exakt! :-D


                        Är det fullständigt biotopvidrigt att använda javaormbunkar i ett sydamerikakar? Jag har sett ut några skrevor och sprickor i rötter som skulle vara helt perfekta, men asiatiska växter i sydamerikabaljor?!

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • February 2005
                          • 584

                          #87
                          Äh, var nu inte någon "biotopnazist" hehe...eftersom dina rötter knappast kommer från Sydamerika så kan det inte spela så stor roll om du nu vill ha i några javaormbunkar m.m. i ditt kar. Huvudsaken är ju ändå att du tycker att det ser rätt och riktigt ut själv (och snyggt).

                          Har förvisso noll koll på vad det finns för stora växter från just Sydamerika, men ett par feta "javas" måste väl vara på sin plats. Du kan ju inte putta i en massa småkrafs för det kommer bara att försvinna i din megabalja.

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • June 2003
                            • 456

                            #88
                            Det finns ju svärdsplantor i alla storlekar. Visst finns det en modell som är ännu större än den man vanligen ser i akvarier? Jag är ingen hejare på växter se..

                            Jag hade inte tänkt vara nitisk med växterna heller. Man kan ju använda valisneria t.ex. den är ju ganska biotopneutral. och även en del lökväxter samt svärdsplantor.

                            Det måste ju vara plantor som tål tuffa tag efterssom det blir grisiga fiskar.

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

                              #89
                              Tredje gången gillt. Nu har jag fyllt karet för tredje gången, med frigolit och rötter fastlimmade och än så länge sitter dom på plats. Rötterna är jag inte orolig för efterssom dom lär mista allt mer flytkraft med tiden. Frigolitbakgrunden är jag däremot livrädd för. Den sitter som berget känns det som i dagsläget, men vad händer om några år? Jag gissar att den flyter upp den dagen jag slutar oroa mig.

                              Ur läckagesynpunkt så ser det toppen ut än så länge. Alla slangkopplingar och annat verkar helt täta. Det kom ett par droppar vid en genomföring till filtertunnan men det slutade när det blev lite tryck, vilket inte var helt oväntat.

                              Jag har inte fått tag på något grus ännu, jag har letat arslet av mig idag utan att hitta. ;-/ Så därför tyckte jag det var lika bra att fylla upp och kolla så det funkade. Så kan det få vara vattenfyllt tills jag får tag på det grus jag vill ha, sist tog det ju över natten innan sista läckan gav sig till känna, dock SKA den vara åtgärdad nu. så sa jag iofs förra gången med, men nu är det betydligt mera seriöst gjort.

                              egentligen. tittar man i karet nu när vattnet kommit i så känner jag mig ganska missnöjd. Det såg mycket snyggare ut utan vatten. Men med lite växter och grus så ska det nog gå att fixa, plus att berget blir nog mycket läckrare med en algmatta, samma med rötterna.

                              Nu kan jag egentligen inte bärga mig för att släppa i fiskarna, men det måste få vänta.

                              Jag har även lärt mig "the hard way" att biobollar flyter........

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

                                #90
                                Grymt! Grejen är den, skulle jag har ett kar av den storleken så skulle jag inte smäcka i en massa extremt stora fiskar. Jag skulle byggt en undervattensvärld för arter i storleken 5-25 cm. Man skulle kunna ha flera par av t.ex palettciklider och ändå skulle de kunna ha sitt eget revir. Det skulle vara spännande att studera. Eller varför inte sydamerikanska dvärciklider.

                                Själv har jag 600 liter med malawi nu, känns stort och mäktigt, men du har ju lite mer.

                                Leker själv med tanken att ha typ västafrikanska ciklider eller mindre sydamerikanska i mitt kar. Men jag gillar mina malawi, så det får nog bli i framtiden.
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...