MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

    #61
    Tack för tipset janne, jag ska försöka få tag på en kompressor och kolla det.

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

      #62
      Just i detta nu pågår andra uppfyllningsförsöket.

      Jag tätade där jag tror vattnet kom in och där jag vet att det kom ut vid glaset, ännu har det inte kommit något, men å andra sidan är karet bara halvfullt än.

      Alla läckagen som var i filtertunnan tror jag, peppar peppar, att jag har fixat. Jag byggde mig egna genomföringar i aluminium och gjorde både gummipackningar samt att jag tryckte i en massa flytande packning på tub. Jag hoppas verkligen att den är giftfri. Ska nog gå ner till ån imorgon och dra upp ett par testmörtar.

      Dock läcker det fortfarande på en del ställen!!!! Det var några djäkla slangar jag fått tag på! Dom verkade väldigt bra, men dom tycks inte tåla slangklämmor! Ska testa att limma dom istället. Det droppar ju bara som tur är, så det ska gå att få tätt!

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #63
        Okej, nu är det helt fullt igen. Fotografen kom lägligt nog förbi och passade på att ta ett par bilder under påfyllningen, samt på mig när jag simmar runt i våtdräkt och inspekterar insidan. Vi får se när jag kan lägga upp dem för allmän beskådan.

        Än så länge syns inga läckage mer än som sagt att det kommer någon droppe vid skarvarna mellan rör och slang, som nog beror på att slangklämmorna tryckt så sprickor i slangen. Jag köpte ju armerad sådan här spiralslang. vet inte vad det heter rent tekniskt, men ni fattar nog.

        Hade ju läckproblem där vid förra fyllningen också men då trodde jag att det var för att jag slangen inte är riktigt slät på insidan, så jag försökte fylla i lim den här gången, plus att jag hade ett riktigt verktyg och drog åt klämmorna utav bara he****e! Men tydligen höll inte slangen för det.

        Så till nästa gång får jag säga tredje gngen gillt och hitta på något mellanting. Det borde ju egentligen vara en baggis tycker man, och i jämförelse med dom andra läckagen jag hade så känns det här som ingenting.

        Det är svårt att se om det kommer vatten på något mer ställe efterssom det är en massa kondens överallt, men så vitt jag kan se så är det faktiskt helt tätt! Vattnet i tunnan ligger på 11.6 grader just nu, jag hoppas att det ska ha livit lite varmare tills imorgon så att kondensen försvinner i alla fall och man får göra en grundlig inspektion. Sedan blir det nog ett par testfiskar över natten till måndag när det åter är dags för tömning och sedan inredning! Hinner jag både tömma och få i bakgrunden samt limma den på måndag kan jag nog spackla den på tisdag samt börja fundera på rötterna. Flyter det på bra är rötterna på plats på onsdag, sedan tar jag gruset torsdag och fredag.

        Sen till helgen blir det väl till att börja elda så att man kan fylla upp det med tillräckligt varmt vatten och samtidigt plantera lite växter, samt sätta i filterdelen som ska vara i själva akvariet.

        Så måste det nog få stå och gå i ett par dagar innan fiskarna får flytta in. Jag hade tänkt en vecka, men så länge kommer jag aldrig att kunna hålla mig.

        (och jag är fullt medveten om att den här tidsplanen kommer att spricka flera gånger om, men man kan ju drömma iaf!)

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #64
          Hej!
          Vad är det flr fel på Geophaugu?Om jag sklle ha ett 3000 lit akvarium så skulle jag bygga en ordentlig amazonasbiotop med både Vf diskus samt mycket altum,mycket rötter samt växter.Mvh Ann-Mari PS:Mina Altum är nu omkring 30-35 höga.
          bryggan

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

            #65
            Det blir nog så så småningom, jag är ganska sugen på en sån sak jag med. Men nu till att börja med blir det oscars i alla fall.

            Kommentar

            • Nilssonnet
              Användare
              • March 2005
              • 102

              #66
              Hade jag haft 3 kubik hade jag struntat i fjantiga mesfiskar som diskus och kört i killer-fiskar, typ en fet arowana, några mördarciklider, några rejäla malar och en stor, elak lungfisk!

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • June 2003
                • 456

                #67
                Ja... Jag är i valet och kvalet.. Hade behövt ett till kar faktiskt. Det vore skoj med ett gäng häftiga grymma fiskar, men samtidigt vore det grymt snyggt med massor av snälla mindre fiskar.

                Men efterssom jag tydligen inte fixk läckan tät så lär jag ha ännu mer tid på mig att tänka!

                Jag får skära bort siliconet helt från den sidan där det verkar vara och limma om! GRRRR!!!! Varför kan det inte finnas ett enhetligt lim som fäster på allt?!

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

                  #68
                  Tredje fyllan gillt?

                  Nu har jag i alla fall, efter några dagars (en vecka närmare bestämt) klurand, skärande pillande och framför allt väntande, lyckats lokalisera läckaget.

                  Efterssom siliconlimet inte fäster på plastmattan så fick vi som sagt limma en tunn aluminiumplåt mot matten, för att sedan kunna limma glaset mot denna.

                  Tyvärr kunde inte plåten fås i ett tillräckligt stort stycke utan att det blev snuskigt dyrt, därför gjorde vi tre mindre delar utav spillbitar som vi fick i princip gratis.

                  Det är i en av skarvarna mellan dessa som "någon" har slarvat med limningen och vatten lyckas pressa sig igenom.

                  Det jag har gjort är att jag skurit fram alla de skarvarna, även dom två där det inte läckte, för säkerhets skull, och pressat i mer lim (Aqua tät) i själva skarven och mellan matta och plåt. Dock hade det kommit in en del vatten mellan glaset och plåten i nederkanten. Efterssom glaset nedtill ligger mot en decimeterhög kant där det ligger en tjock siliconsträng upptill, en tjock nedtill och en sicksacksträng däremellan hade det kommit in vatten i facken som bildats av sicksacksträngen. Det vattnet måste ju ut innan jag kunde limma om skarvarna.

                  Och ut kom det, i takten av cirka 8-10 droppar per dygn. Men nu har det i alla fall slutat och igår tryckte jag som sagt dit aqua tät och idag fyllde jag upp med nytt silicon utanpå, så nu SKA det vara tätt! Peppar peppar!

                  Jag är ändå ganska nöjd, iom att det här är första akvariet jag bygger så trodde jag att det skulle bli fler problem, däremot trodde jag inte att det skulle ta sån hiskelig tid!

                  Alla slangar till filtertunnan är översedda och efterssom det inte gick att använda slangklämmor direkt mot slangen så har jag limmat dem, sedan rullat på en herrans massa vulkband över varje skarv, efter det ett lager eltejp och sist utanpå alltihop slangklämmor som jag bara dragit halvhårt.

                  Jag har även satt i lite klotsar som bär upp ett plastnät i filtertunnan och hällt i tio gallon med biobollar, vilket kändes som att spotta i havet om jag ska vara ärlig. Det går nog lätt i 15 gallon till, men det får räcka så länge. Jag fyller upp det någon gång när jag har mer pengar.

                  Kranen som sitter mellan pumpen och tunnan fick jag lov att steloperera för att den skulle sluta droppa. Så går det när man använder gamla grejer. Jag gjorde ett snabbt överslag om jag skulle köpa en ny kran eller om jag verkligen behövde en kran där och kom fram till att billigast och enklast var att helt enkelt steloperera den i öppet läge. Nu går den inte att stänga, men den är i alla fall tät. :-)


                  Jag är faktiskt så säker på att allt skall vara i sin ordning att jag tänker börja stoppa i bakgrunden imorgon och limma den.

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #69
                    coolt! Jag hoppas att vi får se bilden när du har fisk och allt!
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • June 2003
                      • 456

                      #70
                      Det dröjer nog några veckor till. Men nu har jag ju semester så man kanske kan få något gjort! Dock vill jag ju att alla limningar ska få härda minst en vecka innan jag vattenfyller, och så vill jag gärna köra karet tomt någon vecka med kanske bara någon testfisk, så jag ser att allt verkar bra.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #71
                        Väldigt intressant projekt att läsa om Micke. Jag hoppas verkligen att allt går som du önskar...och att vi snart får se några foton på et grymt 3000L akvarium! Lycka till med allt.

                        Kommentar

                        • MickeA
                          Användare
                          • June 2003
                          • 456

                          #72
                          Jag hoppas också att det går som jag önskar.

                          Idag har jag limmat ihop bakgrundsdelarna och klistrat fast dem i karet. Huga, det är ju tre stycken frigolitblock som lyfter 2-300 kg vardera. Får hoppas att det sitter! Jag har i alla fall försökt skära bort så mycket det går för att få ner flytkraften. Limmade fast dem gjorde jag med fogskum, jag testade först och det satt som berget minst sagt. Dock måste jag bättra på det lite grand på ett ställe, vet inte varför det blev så, men när skummet svällde så tryckte det ut frigoliten en bit från väggen på ena sidan, så där gapar det en stor glipa nu. Men det bör bara vara att fylla upp med mer skum, så fort jag köper ett par flaskor till.

                          Jag har alldeles nyss lagt i rötterna jag vill ha, för att kunna se hur jag ska placera dem och just nu ligger dom makalöst snyggt i mitt tycke. :-D frågan är hurt tusan jag ska kunna fixera dem i det läget. Efterssom det är självplockade rötter så kommer dom ju garanterat att flyta, åtminstone till en början, så jag måste nog försöka limma fast dem också.

                          Någon kommer säkert att säga att det ser "övermöblerat" ut, men jag vet inte, jag gillar när det är mycket skrevor och gömslen av alla dess slag.

                          en sak som jag inte fick till var att jag ville ha någon sortr stock som låg snett ned i vattnet och gick ända upp över ytan, där man kunde ha planterat någon ormbunke sedan. Ska klura mer på om det går att lösa. Eventuellt lägger jag en på kanten av akvariet och låter grenarna sticka ned i vattnet på något vänster.

                          Lite grus och lite växter sedan så blir det nog perfekt.

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

                            #73
                            Shit! Det låter som ett riktigt coolt akvarium! Särskilt det där med ormbunken. Vi måste få bilder sen!
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #74
                              Riktigt kul å läsa allt du skriver =) Å som sagt, bilder! Du ska spotta fram bilder efter varje grej du gör me karet =)

                              ang de me flytande rötter.. igår letade jag upp mina gamla självplockade rötter som legat i förrådet oanvända i nått halvår, dvs dom va rätt torra, så då borrade jag massa hål i dem, sen fäste dem i stora stenblock med rep, å sen sänkte ner i en å. Så ska se på lördag igen om dom har nån flytkraft kvar. Annars ska jag göra såhär:
                              (ska starta nya CA-karet då)


                              Rot, fastskruvad plexiglas under med rostfria skruv, sen täcker allt med sand å nån sten.
                              Så slipper man silikona.
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              • MickeA
                                Användare
                                • June 2003
                                • 456

                                #75
                                Bilder är svårt för jag har ingen digitalkamera, däremot har jag en polare som lovat fotografera allt, dock är det lite svårt att få fram några bilder från honom, eftarsom han saknar bredband och måste således komma ihåg att bränna bilderna till cd innan han kommer över med dem.

                                Jo, jag har kört plexiglas och skruvar förr och et har funkat bra, men nu vet jag inte hur praktiskt det är. Rötterna är STORA och framför allt TUNGA! Den största av rötterna blev jag bara tvungen att ha, trots att den legat på land himla länge, så den är ganska lätt och lär ha en väldig flytkraft så jag vet inte om jag vågar mig på att bara fästa den med pleximetoden. På dom andra fungerar det nog, utom på en som jag vill ha över dom andra. Funderar på att limma den direkt mot bakstycket.

                                Om någon hade kunnat hjälpa mig ur med dem så skulle jag nog ha gjort som dig och borrat dem och sänkt den. Korkat att inte tänka på det innan. eventuellt kan jag ju faktiskt borra dem där de ligger på plats så gott det går och sedan köra plexiglas. Det löser sig, frågan är var man hittar plexiglas såhär i semestertider.

                                Kul förresten att någon tycker det är kul att läsa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...