MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

Uppdatering igen: Fortfarande inga bilder. Filtret har jag intre heller kunnat börja med, jag har bara köpt materialet till vagnen/bordet som det ska stå i. Jag lyckas inte få tag på några bra slangar häromkring. Jag behöver en med 50mm innerdiameter och en med 32mm innerdiameter.

Pump och biobollar har jag inte beställt än, jag räknade ut att pump, bollar och doppvärmare skulle kosta en bit över 5000kr, vilket är pengar jag inte har för tillfället, till råga på allt har jag fått handleden gipsad och går just nu sjukskriven.

Men tro för den skull inte att jag har legat helt på latsidan Utsuget ur akvariet är klart, där har jag i princip delat en blå filtermatta i två delar och limmat ihopp dem samt trätt paketet över ett grovt rör med en massa hål borrade. Färskvatten är framdraget ända till karet med en kran ovanför så egentligen är det bara att plugga igen utloppen och skruva på vattnet så skulle karet funka (hoppas jag innerligen). Två vanliga värmeradiatorer har satts in under karet och kopplats ihop med resten av kåkens vattenburna värmesystem. Jag hoppas att det ska hjälpa till lite med uppvärmningen av karet i vinter åtminstone, då jag kan elda i pannan.

Jag har även börjat bygga frigolitinredningen, eller rättare sagt, jag har just skurit klart frigoliten. Vete tusan bara hur man ska få den att stanna kvar på botten, jag har använt mig av tre stycken flytblock som lyfter vardera 150kg. Nog för att jag skurit bort en hel del material, men 400 kilos lyftkraft finns säkerligen kvar. :-/

Jag ska dock skära bort en hel del från baksidan av dem och göra kanaler där vattnet kan flyta fritt och där man eventuellt kan gömma doppvärmare senare. hur det ska lösas har jag inte bestämt ännu. Bakgrunden tar i alla fall upp nästan halva vänstersidan av akvariet, från ryggsidan och halva djupet, ända uppifrån, sedan sluttar det ned mot mitten av långsidan. Det är svårt att beskriva med ord. På andra sidan blir det rötter som kommer att dominera. Jag har en bild i mitt huvud och jag tror det kommer att bli snyggt. Blir det skapligt väder imorgon ska jag ge mig ut till sommarstugan och leta rötter, grenar och stockar.

Men hur får man frigolitstenarna så snygga som möjligt? Jag har aldrig byggt frigolitinredning förr. Ska man bara smaska på cement utanpå dem eller hur bär man sig åt egentligen? finns det inte någon sorts färgpigment man kan ha i cementen? Vilken färg är bäst osv? Jag behöver mera tips!

Edit: Det finns några ruskigt usla bilder, tagna nyss med mobiltelefonkamera, på http://81.231.139.9/Akvarium/3000L/

Den addressen går rakt in i min dator och funkar så länge den är påslagen.

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Du kan ta vanlig hobbyfärg och hälla i cementblandningen..
      Om du vill att friggoliten ska ha en snygg yta så använd en stålborste först och sen värmer du lite lätt med en värmepistol för att göra det slätare.

*edit* hobbyfärg utan olja tror jag på..
      Mvh
      Robin

Kommentar

• MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

Jo, varmluftspistolen har jag redan kört med. Jag tyckte det blev riktigt bra faktiskt.

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

Kul med en bakgrund som inte täcker hela baksidan!

Angående filter: Jag kör med ca 10-15 liter filtermatta som jag klippt ner till små kuber, samt ett innerfilter med kanske 1 liter mer finporig filtermatta, i ett kar på 1200 liter. Mitt intryck efter ca sju månaders drift är att det räcker hur bra som helst. Det stora filtret sitter i en BTN-modul med en AquaClear 402 på ca 1000 l/h, och det lilla filtret drivs av en AquaClear 70 på 1500 l/h. 50 liter filtermatta skulle räcka långt till ditt kar. Se bara till att vattnet kan komma in över en stor yta, så att det inte sätts igen så lätt. Jag har inte rengjort mitt stora filter än, men räknar med att behöva göra det högst en gång per år. Beställer du filtermatta från Danmark eller Tyskland går det inte åt några större pengar för att fylla din tunna.

Lycka till!
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

Bilderna gör den inte alls rättvisa, det är faktiskt imho mycket snyggare än det ser ut. :-D Och jag vill inte ha bakgrund över hela baksidan heller, det blir helt enkelt för mycket sten i ett akvarium som är tänkt att vara rot-dominerat. så andra halvan ska jag försöka göra någon sorts träbakgrund, som inte heller täcker precis hela bakstycket. Jag tror att det kan bli bra och blir det inte det så gråter jag.

Vad gäller filtret så tror jag nog att det i princip räcker som det är just nu, med bara en hel filtermatta, så egentligen skulle jag helt kunna skippa tunn-historien, men jag vill ändå köra på den idén efterssom jag anser att man aldrig kan ha för stor filteryta. Det där med att klippa bitar av filtermatta var en riktigt bra ide, jag tror jag ska köra på den. Filteraterialet i själva tunnan hade jag tänkt att jag aldrig någonsin skulle behöva rengöra efterssom all skit ska fastna i förfiltreringen inne i själva karet.

Vad tror ni om belysningen förresten? Helst skulle jag vilja slippa använda lysrör efterssom det ger en ganska "platt" effekt, man får ju inga brytningseffekter efter vågor och det tycker jag ser för sterilt ut. Jag har en Metallhalogenlampa liggandes som jag aldrig har packat upp ens, jag fick den snuskigt billigt av en kompis som i sin tur hade fått den på köpet vid någon affär. Men en lampa lär ju inte räcka.

Jag pratade förut med en butiksinnehavare som bara körde med vanliga byggstrålkastare i sina saltvattenskar, kan det vara något? det första som slår mig är ju alger i så fall. Men jag tror faktiskt jag ska pröva med det.

Kommentar

• fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

Jag har ingen förfiltrering till mitt stora filter. Om de filterkuber som ligger närmast inloppet skulle bli igensatta så passerar vattnet förbi dem tills skiten är upplöst. Såvitt jag kan bedöma är flödet genom filtret lika bra nu som när jag startade det för sju månader sedan, så jag skulle tro att jag aldrig kommer behöva rengöra det.

Lite beskrivning av filtret, för den händelse att du kan plocka någon idé:

Inflödet till filtret består av två st 22mm hål borrade i botten på BTN-modulen (En modul H). Det sitter inga silar eller liknande för hålen, eftersom de snabbt skulle bli igensatta och dessutom minska flödet rejält. Istället står det en uppochnervänd halvliters plastburk ovanpå varje hål, inne i modulen. Botten på burkarna har jag skurit bort och ersatt med hårt plastnät som jag silikonat fast. I burkarnas sidor har jag borrat massor av 6mm hål. Kanterna på burkarna har jag klippt till så att det inte blir för stora glipor mot botten på modulen. Ovanpå burkarna ligger alla filterkuberna. Ovanpå dem ligger några platta kalkstenar för att hålla lite tryck på kuberna, så att plastburkarna inte lämnar sina platser. Ovanför stenarna sitter pumpen som pumpar ut 1000l/h genom en slang som går ut genom ett 22mm-hål. Pumpen är dessutom omgiven av filterkuber som ligger och flyter. Den yta som måste bli igensatt för att flödet ska stanna är alltså ca 3-4 dm2 varav ca hälften består av 6mm-hål som vätter ut mot en massa filterkuber med mellanrum emellan. Det ska mycket till för att det ska bli igentäppt.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• MickeA
                Användare
                • June 2003
                • 456

Okej. Vi får se hur det blir, jag ska fundera fram tills nästa lön. Om det nu blir någon lön att tala om när man har tre sjukveckor med i den. :-/

Kommentar

• MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

Liten uppdatering igen:

Bakgrunden är i det närmaste klar, det behöver läggas i lite cement här och där på ställen där det inte gick att göra i första läget, men det mesta är klart. Dock fick "modulerna" väldigt olika färg, fastän jag tyckte att jag pytsade i lika mycket av färgpigmentet i varje blöandning. Såhär i efterhand borde jag nog ha blandat lite lite cement åt gången, då hade det blivit jämnare fördelning på färgojämnheterna.

Men efterssom jag ändå måste fylla ut och täcka över alla springor när jag sätter i den i karet och limmar samman delarna så ser jag till att sryka över hela kalaset med ett tunnt lager cement och jämnar ut färgohämnheterna då. Ska man kanske lacka den sedan? Vattnet borde ju bli ganska basiskt en tid om man inte gör det?

Jag har varit ut till sommarstugan och plockat en dj**la massa rötter utav enorm storlek. Det fanns så många och snygga att jag inte kunde bestämma mig så alla fick följa med hem. Allihop lär inte få plats i karet, men jag har sett ut tre stycken som jag bara måste ha i. En (den största) är jag lite orolig för att kommer att läcka ut tjära, men jag hoppas att det ska gå bra. Jag har alltid använt självplockade rötter och aldrig haft problem, men aldrig några så här stora monsterrötter.

Idag har jag monterat upp belysningen och beställt pump, filtermaterial och doppvärmare. Beställde två 22.5-litershinkar med biobollar, det borde räcka gott, och för att fylla upp resten gör jag nog som fredrikr föreslog.

Belysningen är en smula spartansk. Just nu består den av två byggstrålkastare från clas ohlsson och en metallhalogenlampa i mitten. Byggstrålkastarna ska jag byta ut mot mh senare om det visar sig att det inte fungerar. Men det är ju så sabla dyrt att det måste vänta ett tag.

I övrigt väntar jag i princip bara på pumpgrejerna från pwss som är det sista som måste anslutas innan jag kan hälla i vatten. Sedan ska det få stå några dagar utan inredning bara vatten så jag ser att det inte läcker någonstans. Efter det blir det urtappning och inredning, så till V29-30 borde det kunna bli flyttlass för fiskarna. :-D

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Vad är det för rötter du plockat??

Kommentar

• MickeA
                      Användare
                      • June 2003
                      • 456

Tja, jag vet inte, det är svårt att se när det bara är roten kvar som ligger i strandkanten. Men de enda träslag som finns här är Tall, Gran, björk, Asp, Sälj och Al. Gissningsvis är det antingen tall eller björk.

De har dock legat i vatten sedan "urminnes tider" så det mesta av otrevligheterna bör bara urlakat.

Kommentar

• MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

En uppdatering igen:

Jag fick prylarna från pwss idag. Har just modifierat och satt ihop alla kopplingar och (förhoppningsvis) gjort filtertunnan tät.

Det jag är mest orolig för nu är att filtertunnan kommer att läcka där jag borrat hål i den och dragit genom rör. Jag tror jag har prövat verenda lim det går att uppbringa, men inget tycks fästa särskilt bra, dom flesta fäster inte alls. Maken till konstig plast har jag inte sett.

Så egentligen är nästan allt hopkopplat och klart nu. Imorgon blir det med största sannolikhet premiäruppfyllning av hela faderullan så man får se var det läcker, om det nu gör det. Och jag kommer att vara snuskigt nervös!

Det som återstår nu är egentligen bara uppfyllning, läckagekontrollering, tömning och sedan inredning. Bakgrunden ska limmas på plats och kladdas på en omgång cement till när alla delar sitter ihop så det blir en enda del. Sen ska grus, rötter och växter i, samt vatten så klart.

Den lokala zoohandlaren ringde mig idag och erbjöd mig fem stycken riktigt stora hantelciklider, vad tror ni om det som sällskap till mina fyra oscars och två gibbiceps? Jag är lite sugen på att skaffa en rocka också, och eventuellt en arowana någon gång. Men jag är rädd att karet blir för litet för en arowana.

Förresten fick jag en skiva med bilder av kameramannen idag. Jag har lagt upp dem på min server. Det är vanligt telia adsl, så det går nog tyvärr ganska långsamt att ladda ner dem. Men om inte alla kollar samtidigt bör det gå skapligt.

Tjockisen som är med på bilderna är jag. Jag tror det slank med några bilder i katalogen som inte direkt var akvarierelaterad också, men jag orkade inte plocka undan dem. De bör finnas på http://81.232.6.12/Akvarium/3000L/ om inte IP-addressen ändrats.

Kommentar

• Leopoldi
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1082

Nice burk.....

Kommentar

• jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

Säger bara:VILKET COOLT AKVARIUM DET KOMMER ATT BLI!!!
                            Plötsligt känns min 375:a som ett yngelkar
                            mvh ville.

375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Chicke
                              Användare
                              • May 2004
                              • 497

citat:Ursprungligen skickat av jullen

Säger bara:VILKET COOLT AKVARIUM DET KOMMER ATT BLI!!!
                              Plötsligt känns min 375:a som ett yngelkar
                              Hade du inte ett 500 liters?

Kommentar

• Torsten
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 647

Hade Jocke stora Hantlar inne??

Kommentar

Arbetssätt...