Växter + Sebraciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Växter + Sebraciklid

Hejsan Redbullens tjej här som skriver, min registrering har inte funkar ännnu.

Finns det några växter som fungerar bättre än andra tillsammans med sebraciklider?

Eller dom blir uppgrävda vilket som?

Jag ska ha mina Sebra tillsammans i ett 150liters akvarium som dom själva ska få gå i till en början..

// Anna

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • Me
    Användare
    • June 2004
    • 79

När jag hade zebrciklider hade jag anubias & svärdsplantor. Visst nöp de lite på bladen men det funkade faktiskt ganska bra. Problemet var när de skulle leka & började gräva som galningar...

Mvh /Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Man kan lagga stenar runt rotterna for att skydda dem. Eftersom att det finns massor av vaxter i sebraciklidens naturliga biotop (atminstone pa vissa stallen) sa ar de dessutom rejalt "biotopriktiga". Jag skrev lite om det i min ISBE rapport 2002 (kommer tyvarr inte ihag vilket nummer av CB, men 2002 var det).
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

Okey jag ska ner till den lokala akvariehandlaren och kolla vad dom tycker också.

Tack för svaren iallafall

// Anna. Växjö
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• endymion

Jag har vallesneria och svärdsplantor och det funkar bra. Ställ en lavasten på rötterna så att rötterna växter fast i stenen.

Kommentar

• Linda A
            Användare
            • July 2002
            • 404

Hej!

När jag hade sebraciklider, hade jag dem med växter. I flera olika omgångar och de rörde aldrig växterna.

//Linda
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Javaormbunkar och javamossa har ingen namnt an sa da gor jag det.

(jag skrev fel artal ovan men nu ar det ratt)
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

För mig funkade det inte så bra med javamossa. Dom åt upp bladen så det bara var rotsystemet kvar, antar att dom tyckte bladen var goda. För när jag flyttade över plantorna till ett victoria akvarium istället så repade dom sig.

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Ett tips ar att ge dem gronfoder, da ater de inte lika mycket pa vaxterna.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...