Kall källare - tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

Jag ville minnas att jag någonstans läst om detta med att ormhuvudsfiskar uppskattar en svalare period. Måste erkänna att de flesta av den församlade menighetens förslag passerat revy på näthinnan då jag övervägt eventuella alternativ. Kanske det får bli någon Channa-art samt inhemska (finska) fiskar. Återstår att se hur mycket tid jag orkar tillbringa i en källare vars takhöjd är ca 15 cm under akvaristens längd, men en stol med hjul löser nog en del av problemen.

Erik

Kommentar

• lisabeth
      Användare
      • December 2012
      • 124

Erik.P.Undrar om vi har haft samma byggherre?!
      Vi har ochså lågt till tak,bara 167,men för mej går det bra är ju 163 men för sambon som är 190 är det kontorsstol som gäller.Det värsta är nu när vi bygger Ja ok, isolerar i källaren till akvarierum ,det ÄR lågt till tak. rummet blir ca 25 kvadrat och angränsande 8 blir matkällare.Vi tänkte faktiskt ha Malawiciklider och värma upp,troligtvis blir det konvektorelement och luftavfuktare.Ja ok det blir nog inte billigt med el men så många laster har ja inte.Följer alla trådar här på Ciklid med ideer om avfuktning ,uppvärmning och hur ni bygger era akvarierum.Men det börjar bli panik, det är fullt av burkar i hela huset tom på köksbänken.Jag har tur som får sprida hobbyn nästan som ja vill.Ok inte i garaget.Jag ser fram emot att du berättar mer hur det går ,med fiskval mm.
      lisa
      lisa

Kommentar

• ErikP
        Användare
        • April 2002
        • 61

Tackar för alla tips och erfarenheter ni delat med er av.

Kul att höra att andra har samma dilemma. Jag övervägde också att isolera källaren, men med tanke på kostnaderna och det tämligen begränsade användningsområdet (låga ståhöjden) får det förbli lite svalt och därmet ge möjligheten att prova på inhemska fiskarter.

Byggnadstekniska spörsmål skall väl inte främst avhandlas i detta forum men isolerandet av en kall källare bjuder på flera utmaningar och ibland ganska höga kostnader. En vacker dag när det blir aktuellt att förbättra dräneringen av vårt gamla hus blir det säkert aktuellt med isolering också. Nog om detta nu.

Vad har ni matat inhemska fiskar med? Jag vet att det även i våra inhemska faunor finns fiskar på flera nivåer i näringskedjan, och från är såleded lite vagt ställd, men jag utgår ifrån att respektive arts näringssökande och -behov tas i beaktning, precis som vi gör med ciklider och andra tropiska akvariefiskar.

Hur lätt har det t.ex. varit att få rovfiskar att äta fryst- eller torrfoder?

Finns det några arter som uppvisar revirbeteende på samma sätt som många ciklidarter (abborren har jag för mig är ganska grinig mot artfränder)?

Har ni kunnat iakattaga lekbeteende av inhemska fiskarter i akvarium?

ErikP

Kommentar

• endymion

Den enda fisk jag har fått att leka i akvarium är elritsa. Men märk väl, trots vad som står i all litteratur har elritse honor större än ca 10 cm också lekdräkt. Men elritsehonor under 10 cm är också lekmogna (typ från 6-7 cm) men ingen lekdräkt, det här vore väl nått att forska på =) Så är det åtminstone i bäcken jag fångat elritsor i.

Rovfiskar är grymt svåra att få att äta i akvarium om det inte är levandefoder. Enda chansen är abborre tagen på bottenmete som kommer att äta saker som inte rör sig från botten. Abborren jagar bort mindre artfränder, men annars går den i stim.

Akvariet jag hade som kallvattensakvarie är ett 530 med måtten 5.0x5.5x1.90 ..... men nu går det CA/SA ciklider i det =) Största fisken jag haft i det är en sutare på ca 42 cm, han vart nästan tam tillslut och totalt orädd. 1 Kg:s braxen jag hade därimot small det i rutorna så fort nått oväntat hände.

Kommentar

• Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

1 Kg:s braxen jag hade därimot small det i rutorna så fort nått oväntat hände.

[:p] Hellre Braxen än Laxen[]

Kommentar

• mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

Erik: En firre till för din temp (om än kanske inte ditt intresse)... guldfiskar/karpar!

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Storspigg är lätt att få att leka i akvarium, den har också mycket komplicerade lekbeteenden - den bygger bo, är starkt revirhävdande, och har viss yngelvård.
                Läppfiskarna (snultror/gyltor) är nära släkt med ciklider, och beter sig precis likadant, på gott och ont.
                Våra gobies har också rätt intressanta lekbeteenden; sandstubb-hanar bygger bo i tomma musselskal som de sen försvarar mot andra hanar.

Fast både läppfiskar och svenska gobies är förstås marina eller bräckvattensarter, inte sötvatten.

Abborre, gärs, och öring är enligt min erfarenhet lätta att få att äta död mat (dock inte flingor).

På min egen önskelista över svenska sötvattensfiskar jag skulle vilja hålla står harr, sten/bergsimpa, hornsimpa, elritsa, groplöja och nissöga. Särskilt nissöga skall jag göra en insats att få tag i när det blir lite varmare ute, den är hyfsat vanlig här i stockholmstrakten.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Jag har aldrig testat sandstubb eller lerstubb i sotvatten, men lerstubben klarar sig enligt litteraturen i minst en vecka i destillerat vatten samt 7% salthalt (de madde utmarkt efterat). Sandstubben finns i Umea och dar finns inte mycket salt. Det ar nog temperaturen som gor att lerstubben inte finns sa langt narrut. Sandstubben mar valdigt daligt om temperaturen ar over 18 grader, medan lerstubben inte har problem med hogre temp. De pelagiska ynglen gor att det troligen inte finns extrema variationer i salttollerenas mellan fisk fran olika lokaler i Ostersjon.

Att placka in nagra stubbar pa varen och fa dem att leka ar hysteriskt enkelt. Det finns INGEN tropisk akvariefisk som ar sa lattodlad. Ynglen ar daremot helt hopplosa att foda upp.

Om ni vill veta mer om sandstubben och lerstubben sa kan ni ga in pa http://www.diva-portal.org/su/theses....xsql?dbid=298
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ErikP
                    Användare
                    • April 2002
                    • 61

Har för mig att de som provat har haft svårigheter att få harr hem levande. Stämmer detta och vad är i så fall orsaken; är arten extremt känslig för syrebrist?

Guldfisk/karp är inte aktuellt. Dels har jag aldrig fastnat för dessa arter och dels har jag fn inte det utrymme som de kräver.

Erik

Kommentar

• jullen
                      Användare
                      • March 2005
                      • 628

Jag har ett tips:kör på västkustfisk om du kan få tag i det.Jag tror det blir döcoolt!

mvh ville
                      mvh ville.

375 L Malawi
                      585 L Malawi
                      54 L Johanniyngel
                      25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Nyllet90
                        Användare
                        • October 2004
                        • 1133

Kör ett 1000 liters kar med svenska fiskar!!! Typ mörtar eller gäddor!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...