Kall källare - tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

Kall källare - tips

Utrymmesbrist är väl inte helt ovanligt bland akvarister. Familjens önskemål om mera utrymme gör att jag överväger att ta vår källare i bruk som akvarierum. En källare som akvarierum låter säkert lyxigt i mångas öron. Emellertid är det så, att vår källare av någon orsak byggts med endast 175 cm ståhöjd i slutet av 50-talet. Eftersom utrymmet inte är uppvärmt ligger tempereaturen omkring 10-15 grader beroende på årstiden. Pga detta senast nämnda har jag börjat fundera på möljigheten att pröva fiskar som kräver temperaturer under normal rumstemperatur. Våra inhemska fiskarter är ju ett alternativ, men jag tar gärna emot tips om några sådana finns här på forumet.

Alternativt kan jag naturligtvis värma upp källaren och hysa vanliga tropiska fiskar - inkluderande ciklider - men varför inte utnyttja den lägre tempareturen. Akvarietekniken bidrar så klart till viss värmealstring som höjer temperaturen något.

Det andra problemet med en ståhöjd som inte lämpar sig för vuxna löses med en lämplig sittstol på hjul för att underlätta vistelsen där nere.

Kom med tips eller erfarenheter av dylika infall.

Erik
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Ett tips: Vissa jordätare från mer temperade breddgrader, bla Gymnogeophagus skall ju ha en sval årstid motsvarande som den i din källare. Du får värma bara halva året.
    Inga erfarenheter själv, trodde jag hade Gymnogeophagus australis men det visade sig vara Geophagus Brasiliensis... hur som helst så oroade jag mig för hur jag skulle fixa årstiderna vill jag minnas!
    Anders L

Kommentar

• daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

Kardinalfiskar är kul. Och min favorit Corydoras barbatus!
      10-15 grader kanske de inte vill ha för jämnan, men uppåt 20 räcker.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Oreochromis mossambicus är en stor, snygg, tålig och lättlekt ciklid som klarar sig bra neråt 10 grader.
        Tony Englund

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

I vinter har jag haft Corydoras pygmaeus, Heterandria formosa, amanoräkor samt körsbärsräkor i ett litet akvarium i fönstret. Det har sällan varit över 17 grader, och ner mot 14-15 när jag haft fönstret öppet.

Det har funkat fint och dvärgtandkarparna och körsbärsräkorna har förökat sig.

/Daniel
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• ErikP
            Användare
            • April 2002
            • 61

Gymnogeophagus är ett alternativ som dykt upp men efter många år med SA-ciklider är jag lite sugen på att prova något annat. Jag har för övrigt också en gång trott att jag haft Gymnogeophagus australis men det visade sig även för mig vara G brasiliensis.

Erik

Kommentar

• daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

Det finns en massa små asiatiska malar som gillar lite svalare vatten - Hara, Akysis m fl. Rätt sällsynta i handeln, men helt omöjliga är de nog inte.
              Själv skaffade jag sex små "Gymnogeophagus australis" till barbatus-karet, men det slutade med katastrof: 12 pansarmalar döda inom ett par dagar. Ettrigare ciklider har jag aldrig sett! Det kanske var brasiliensis jag fått?
              mvh Daniel
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Finns en hel del asiatiska varmtempererade arter (t.ex. torde alla kinesiska och japanska fiskar klara 10-15 grader, och det finns nu massor av främst kineser i handeln).
                Vad gäller sydamerikaner är det väl huvudsakligen fisk från Argentina och högläntare områden i Anderna som gäller, t.ex. Buenos Aires tetra, Corydoras barbatus, Otocinclus flexilis & diverse Chaetostoma.
                Både asiaterna och sydamerikanerna vill dock nog ha lite varmare på sommaren, gärna en god bit över 20 grader.

Massor av nordamerikansk fisk skulle trivas, men den enda man hyfsat enkelt kan få tag i är väl texasciklid. Annars har man ju t.ex. bengädda, diverse shiners och darters, och solabborrar som mycket sällsynt dyker de dock upp i handeln, så de är inte helt omöjliga att få tag i.

En annan möjlighet, som jag personligen skulle fundera allvarligt på om jag hade ett kallt rum att ställa akvarier i, vore svensk fisk. Allt från öring och sik till abborre och mört skulle trivas vid temperaturer mellan 10-15C. Tillochmed röding, som annars är det temperaturkänsligaste vi har.

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Håller med Mike, satsa på svensk fisk! Hur coolt som helst!
                  Anders L

Kommentar

• preske
                    Användare
                    • September 2003
                    • 77

Scleromystax Barbatus. Du kommer inte att ångra Dig.
                    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

55L Scleromystax Barbatus 2+4

Kommentar

• endymion

Har haft kallvattens akvarier i ett par år. Och min klara favorit är sarv och sutare. Klupska och relativt oskygga. Ljudet av en sutare som krossar en snäcka i munnen är också mäktigt, som en dov explosion. Brax och mört är skygga som fasen, men det är skoj att se en brax äta mask från botten. Abborre och gädda är kinkiga med maten. Lake ser man aldrig. Bergsimpa eller stensimpa går att ha. Elritsa, fina och snabba fiskar men får oftast sjukdomar på ögonen i akvarier.

Kommentar

• Orppo
                        Användare
                        • September 2004
                        • 518

citat:Ursprungligen skickat av endymion

Har haft kallvattens akvarier i ett par år. Och min klara favorit är sarv och sutare. Klupska och relativt oskygga. Ljudet av en sutare som krossar en snäcka i munnen är också mäktigt, som en dov explosion. Brax och mört är skygga som fasen, men det är skoj att se en brax äta mask från botten. Abborre och gädda är kinkiga med maten. Lake ser man aldrig. Bergsimpa eller stensimpa går att ha. Elritsa, fina och snabba fiskar men får oftast sjukdomar på ögonen i akvarier.

Låter ju hur coolt som helst[8D]

Hur stora kar har du?

Kommentar

• ErikP
                          Användare
                          • April 2002
                          • 61

Sutare är en art som jag har funderat på, men den blir väl tämligen stor. Annars får det väl bli någon ruda eller mörtar till att börja med.

Erik

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Glom inte bort spiggen! Sedan ar ett ostersjoakvarium ballt. Blandningen mellan sotvattensfisk och saltvattensfisk ar valdigt intressant. Lista over finska fiskar:

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• hansh
                              Användare
                              • November 2004
                              • 114

oj vad tur du har :-).själv måste jag köpa en air conditioner för att få ner tempen på vintern. Du har perfekt temp för mång av de vackraste ormhuvudsfiskarna, ex channa bleheri, blue assam, channa asiatica, channa aurantimaculata och en hel del andra arter. Dessa arter vill ha en vinterdvala med temperaturer ner mot 12-15 grader och en maxtemp på runt 24 grader på sommaren, villket du lätt kan fixa med värmare.

/hansh

Kommentar

Arbetssätt...