Utrymmesbrist är väl inte helt ovanligt bland akvarister. Familjens önskemål om mera utrymme gör att jag överväger att ta vår källare i bruk som akvarierum. En källare som akvarierum låter säkert lyxigt i mångas öron. Emellertid är det så, att vår källare av någon orsak byggts med endast 175 cm ståhöjd i slutet av 50-talet. Eftersom utrymmet inte är uppvärmt ligger tempereaturen omkring 10-15 grader beroende på årstiden. Pga detta senast nämnda har jag börjat fundera på möljigheten att pröva fiskar som kräver temperaturer under normal rumstemperatur. Våra inhemska fiskarter är ju ett alternativ, men jag tar gärna emot tips om några sådana finns här på forumet.
Alternativt kan jag naturligtvis värma upp källaren och hysa vanliga tropiska fiskar - inkluderande ciklider - men varför inte utnyttja den lägre tempareturen. Akvarietekniken bidrar så klart till viss värmealstring som höjer temperaturen något.
Det andra problemet med en ståhöjd som inte lämpar sig för vuxna löses med en lämplig sittstol på hjul för att underlätta vistelsen där nere.
Kom med tips eller erfarenheter av dylika infall.
Erik
Alternativt kan jag naturligtvis värma upp källaren och hysa vanliga tropiska fiskar - inkluderande ciklider - men varför inte utnyttja den lägre tempareturen. Akvarietekniken bidrar så klart till viss värmealstring som höjer temperaturen något.
Det andra problemet med en ståhöjd som inte lämpar sig för vuxna löses med en lämplig sittstol på hjul för att underlätta vistelsen där nere.
Kom med tips eller erfarenheter av dylika infall.
Erik
Kommentar