ondskefulla påfåglar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    ondskefulla påfåglar...

    Påfåglar är verkligen individer. Förra gången jag hade ett par påfågelciklider för ett par år sedan var de verkligen lugna, roliga och beskedliga fiskar men den lilla grupp på 3 st jag har nu är riktiga bråkstakar. De tre små jäklarna är bara 7-8 cm men lyckas ändå hålla låda i akvariet så det står härliga till. De simmar runt konstant och spöar på allt som rör sig. Favoritmobboffren är svärdbärarna (iofs inte så konstigt) men även de små synspilorna och till och med de fullvuxna hantelcikliderna får sig rejäla kyssar här och där med jämna mellanrum.

    Jag är rädd att de ska lyckas stressa ihjäl synspilorna som är den art som jag främst vill hålla i det här karet så något måste göras.
    Samtidigt tycker jag ju att påffarna är en sån pass charmig art att jag gärna skulle vilja ha åtminstone en sådan också.
    Vad gör jag? Ska jag göra mig av med alla tre påfåglarna eller ska jag prova att behålla det finaste exemplaret och tro att den lugnar ner sig när den är ensam och inte har de andra att teama ihop sig med? Förra gången jag hade påfågelciklider köpte jag iofs dem när de redan var 15 cm. Är detta kanske ett normalt beteende för ungfiskar av den här arten och de lugnar kanske ned sig med tiden?
    Eller är det helt enkelt så att de är olika som individer och att jag lyckats få tag i Måns, Bill och Bull?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    #2
    *Bumpar tråden* Nu har de små mobbarna fått flytta till ett yngelkar i väntan på dom. Har grym beslutsångest faktiskt. Ska man göra sig av med allihop eller ska man spara en? Funkar det att ha bara en påfågelciklid eller bör de vara i par? Eller kommer problemet att kvarstå även fast man bara har en individ?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • February 2005
      • 734

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av moori

      Påfåglar är verkligen individer. Förra gången jag hade ett par påfågelciklider för ett par år sedan var de verkligen lugna, roliga och beskedliga fiskar men den lilla grupp på 3 st jag har nu är riktiga bråkstakar. De tre små jäklarna är bara 7-8 cm men lyckas ändå hålla låda i akvariet så det står härliga till. De simmar runt konstant och spöar på allt som rör sig. Favoritmobboffren är svärdbärarna (iofs inte så konstigt) men även de små synspilorna och till och med de fullvuxna hantelcikliderna får sig rejäla kyssar här och där med jämna mellanrum.

      Jag är rädd att de ska lyckas stressa ihjäl synspilorna som är den art som jag främst vill hålla i det här karet så något måste göras.
      Samtidigt tycker jag ju att påffarna är en sån pass charmig art att jag gärna skulle vilja ha åtminstone en sådan också.
      Vad gör jag? Ska jag göra mig av med alla tre påfåglarna eller ska jag prova att behålla det finaste exemplaret och tro att den lugnar ner sig när den är ensam och inte har de andra att teama ihop sig med? Förra gången jag hade påfågelciklider köpte jag iofs dem när de redan var 15 cm. Är detta kanske ett normalt beteende för ungfiskar av den här arten och de lugnar kanske ned sig med tiden?
      Eller är det helt enkelt så att de är olika som individer och att jag lyckats få tag i Måns, Bill och Bull?
      Jag har två st Påffar strax under 15cm......om det kommer ner en ny invånare i karet så blir dom nyfikna och ska visa sej tuffa, naffsar och simmar efter hela tiden, men det lungnar sej efter ett tag.
      Hur länge har Påffarna varit i karet?
      Är det någon ny fisk som tillkommit.

      Jag har bara den uppfattningne om att det är mycket mobbing och nyfikenhet och styrckavisning i början sen lugnanr dom ner sej...

      Så låt det gå några dagar och kolla efter, tills slut orkar dom inte hålla på längre och så bryr dom sej inte mer

      // Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av moori

        *Bumpar tråden* Nu har de små mobbarna fått flytta till ett yngelkar i väntan på dom. Har grym beslutsångest faktiskt. Ska man göra sig av med allihop eller ska man spara en? Funkar det att ha bara en påfågelciklid eller bör de vara i par? Eller kommer problemet att kvarstå även fast man bara har en individ?
        Min erfarenhet ar att en ensam individ ar MYCKET mer aggressiv an flera, sarskilt mot andra arter. Jag foreslar alltsa att du behaller dem. Om du moblerar om och lagger tillbaka dem om en vecka sa ar kanske allt frid och frojd. Hur stora ar synspilorna? Hur stort ar akvariet? Hur mycket gomstallen har du?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Påffarna har inte varit mer än två veckor i karet och det har tillkommit en hel del ny fisk, det stämmer. Det är säkert som du säger att det lugnar ned sig med tiden. Frågan är bara om man vågar vänta tills dess
          Jag har redan fiskat upp två stora döda svärdbärare ur karet och jag är rädd att någon av mina mindre synspilor ska stryka med eftersom det verkligen inte var lätt att få tag i sådana här uppe i norr.
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Min erfarenhet ar att en ensam individ ar MYCKET mer aggressiv an flera, sarskilt mot andra arter. Jag foreslar alltsa att du behaller dem. Om du moblerar om och lagger tillbaka dem om en vecka sa ar kanske allt frid och frojd. Hur stora ar synspilorna? Hur stort ar akvariet? Hur mycket gomstallen har du?
            Å fasen, är det så?
            Man lär sig något nytt varje dag.
            Synspilorna är bara ca 6 cm stora och trots att dom har hämtat sig bra från en traumatisk transport upp till Umeå är de väldigt försiktiga och avvaktande.
            Akvariet är på 450 liter och innehåller en del gömställen, bla lite större växter en stor konstgjord grotta(Som ingen någonsin utnyttjar).
            Jag antar att jag skulle kunna lägga i fler gömställen och prova igen efter helgen.
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            Arbetssätt...