Blått ljus i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carola79
    Användare
    • January 2005
    • 22

Blått ljus i akvariet?

Vad heter det blåa ljuset som framhäver fiskarnas färger?
    Är de bra även för växterna eller ska man ha ett av varje?
    Hur mycket kostar ett sådant och vart får jag tag på det?
    Hoppas nån kan hjälpa mig.
    /C.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Philips Aquarelle är ett bra lysrör som går lite mot det blåvita hållet. Det duger bra åt enklare växter som valliseria och javaormbunke, så skall du ha tex. malawi eller tanganyika i akvariet är det perfekt.

De finns att köpa i princip alla akvariebutiker och kostar väl från en hundralapp och uppåt.
    Tony Englund

Kommentar

• Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

citat:Ursprungligen skickat av Tony

Philips Aquarelle är ett bra lysrör som går lite mot det blåvita hållet. Det duger bra åt enklare växter som valliseria och javaormbunke, så skall du ha tex. malawi eller tanganyika i akvariet är det perfekt.

De finns att köpa i princip alla akvariebutiker och kostar väl från en hundralapp och uppåt.
      Philips Aquarelle duger till dom flesta växter. Vissa växter vill ha ännumera ljus och då är alternativen Metallhalogenlampor.

Kommentar

• Gäst

aquarelle har ganska inslag av rött i sig, för riktigt blått ska man ha marineglow
        så här ser mitt ut med marineglow och ett dagsljusrör. vissa tycker nog det är för mkt disco men jag gillar det.

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Saltvattensakvaristerna använder rör som heter aqtinic, det är kraftigt blått och framhäver färger mycket bra. Aqtinic är en egenskap som jag inte riktigt vet vad det är, men den finns i många olika lysrör.

Aquarelle är inte bara ett lysrör som "duger" åt enklare växter, det är det absolut bästa röret för växter på marknaden och det funkar till alla växter. Jag har själv aldrig stött på någon växt som kräver metallhalogen, tror inte att såna växter finns.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Tips: kolla här. http://saurama.aqua-web.org/

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Har själv Arcadia marine-aqtinic som ger ett blålila ljus som blir snyggt i kombination med typer som aquarelle,aquastar, mm.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...