Damm frågor!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    Användare
    • January 2004
    • 114

Damm frågor!!

Hej, ska bygga ut en damm snart. Dammen grävdes förra året och duken som användes var 6*6m tror jag. Vet ej hur mkt vatten den rymmer men den är utnyttjad till max. Det finns ingen pump eller något till den. Vad är det man behöver till detta? Tanken är att pumpen ska suga vatten från ena dammen till den andra så att man får en liten bäck emellan. Den nya dammen kommer inte vara lika stor som den befintliga. Tänkte att nån kunnig inom detta område kunde berätta vad som behövs och som kan vara bra att tänka på mm. En sak till,
    vad för kabel är det som behövs för att vara godkänd ut till dammen och kostnaden på en sådan.
    Tack o hej
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Du får skaffa en rejäl pump, tex Vortech med lämplig styrka. Se här http://www.aquainterior.se/produkter...v=30&parent=28
    Räcker inte pumpens sladd, så måste du fixa ett fast uttag på lämpligt ställe, och om det finns det regler förstås. Nedgrävd i rör på visst djup, behörig elektriker osv.
    Hur som helst måste du ha jordfelsbrytare.
    Anders L

Kommentar

• Orppo
      Användare
      • September 2004
      • 518

Hej.
      Jag lånar ödmjukast tråden[]

Jag har tänkt att bygga mig en rejäl damm,men i och med att det springer ungar på tomten har jag inte gjort slag i saken än.

Det är ju en skräcktanke vad som kan hända[V].

Vad är det som gäller egentligen,om man får pli på sina egna ungar,och de inte går dit ,så kan man ju inte garantera att grannarnas ungar springer dit av nyfikenhet,måste man ha barnsäkert staket runt om eller?

Av den anledningen har jag låtit bli dammbygge.

Men jag skulle väldigt gärna ha en egen härlig damm

Kommentar

• stahl_mikael
        Användare
        • January 2004
        • 114

Men köper jag en kraftig pump så måste man även köpa ett separat filter va? Eller hur är det. Är helt grön på detta med dammar. En annan tanke finns ju att man har en pump i varje damm och ett gemensamt filter. Vet ej om detta blir billigare iofs. Alla tips och råd om pumpar mm tar jag gärna emot. Länkar är också välkommna .

Orppo gör inte nån för djup damm kanske. Om dom nu inte är för små då.

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Mitt enda tips är att börja med att göra en seriös budget för projektet. En damm kostar enorma summor om man vill ha den väl fungerande.
          Tony Englund

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

1. Antingen pumpar du från lägsta dammen till ett filter (om det inte är högsta punkten måste det vara ett tryckfilter), sen till övre dammen.
            2. Du använder bäcken som filter istället, dvs placerar porösa stenar där som filtermaterial. kommer själv att prova detta som komplement.

Tony pratar om enorma summor... nja, säger jag beror på. Själv har jag en damm med betoning på växter och lite guldfisk som övervintrar. Inte så dyrt då... Tony e i en annan klass
            Du kan kolla här på mitt bygge:

Orppo: ja grannarnas ungar ger en ångest!
            Anders L

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Har också dessa tankar. Hade dem igentligen redan förra året. Alla mina grannar skrattar fortfarande åt mig för att jag startade mitt dammprojekt förra våren med att köpa fisken. Guldid o stör. (Men de fattar inget för de är inte akvarister).
              Men jag får ta den nesan och i år skall dammen bli av.
              Har dock en tanke det finns en cementringsbrunn som inte är mer än 1,5 meter djup men med ständigt tillflöde. Min tanke är att göra om denna till ett filter. Brunnens kapacitet är nog ca 2 kbm, och min tanke är att fylla den med biobollar o annat filtermaterial.
              Sedan en bra pump så kommer det att ständigt rinna genom den gamla gårdspumpen. Dammens yta ca 10 kvm. Genomförbart eller?
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Hehe, okej, enorma summor är ju ett relativt begrepp

Det jag ville komma fram till var väl mest att försöka få folk att inte vara så icke-planerande och spontan som jag är ibland. Jag började med att ringa hem en grävmaskinist med sin grävare. Ungefär 14 kubik jord grävde han upp, kostnad ca en tusenlapp och ett par mackor. Steg två, spinger och köper PVC-duk och skyddsduk, ca 3500 kr. Idag är jag förbannat irriterad på mig själv för att jag inte köpte gummiduk då jag redan har en smygläcka någonstans. Efter detta åker vattenslangen fram och fyller upp dammen. Det tar ca 5 veckor så är dammen som en gyttjepöl pga svävalger och fiskskit med fånig filtrering och cirkulation. Så, iväg och köpa filter och pump.. En vortec 13000-liters pump och ett delta24 filter som med lätthet har kapaceitet för massor av koi. Kostnad nånstans runt 15000:-. Numera fungerar dammen ganska bra förutom smygläckan och att jag saknar UVC-enhet vilket skall inköpas denna sommar. Som en ytterligare nagel i ögat murade jag kanterna med c-bruk och natursten vilket gör att jag har ett konstant PH som ligger över vad standard-stickor kan mäta. Ingen fisk i dammen förrän det problemet är löst alltså

Hade jag planerat en aning och gjort en budget hade jag gjort en damm som sett snygg ut, inget jobbigt mastodontprojekt som det blev.
                Tony Englund

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Tony har rätt, man skall tänka efter före... Jag gjorde nog det faktisk (inte ofta det sker , i det stora hela. Satsade på en mindre (5 kbm) handgrävd damm, där jag i lugn och ro kunde forma botten som jag hade tänkt. Hade dessutom förmånen att känna en annan dammägare som kunde förse mig med massor av dammväxter.
                  Visst kan jag tänka: - Kunde ju ha grävt liite till, och liite annorlunda, och varför gjorde jag så osv. Men i det stora hela är jag nöjd. Guldfisken leker och frodas, har både yngel och gamlingar har överlevt den andra vintern.

Ok, det var en utvikning ! Jag har ett tryckfilter med uvc, biobollar och filtermatta. Utloppet från det startar en liten mini bäck, slangen pumpar ut i botten av en hölja. Istället för att byta ut biobollarna av tveksam sort till aquarock, så tänkte jag stoppa aquarocken direkt i bäcken! Borde funka kanon!
                  Anders L

Kommentar

Arbetssätt...