Bra garantiservice för min diskus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Bra garantiservice för min diskus!

    Hej!
    Har en diskus som har ett sår på höger sida,tog den till butiken igår och dom la den i ett karantänsakvarium med medicinering,den går där nu känns bra med sådan garanti.Det är så det ska vara.Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4170

    #2
    Vet du vad såret berodde på? Är det en sjukdom eller en mer fysisk skada?
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

      #3
      Hej Christian!
      Det verkar vara ett sår,jag hade en guldsömmsciklid i samma akvarium som jagade bort både Altum och diskus,den är nu borttagen.Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • May 2002
        • 390

        #4
        Har du guldsöm och altum och diskus i samma tank? Fungerar det verkligen?
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Bevisligen inte... Jag är ingen SA-expert, men det låter ju som en lustig kombination.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Har ju funkat för Johan Lindgren om jag inte minns fel? Man kan förvånas ibland...
            Anders L

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • April 2002
              • 897

              #7
              Kan man verkligen begära att en affär ska ha "garanti" på att inga befintliga fiskar slår ihjäl de nya?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #8
                jag tror inte att det va så annmari menade. det låter lite konstigt om så är fallet
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  citat:Kan man verkligen begära att en affär ska ha "garanti" på att inga befintliga fiskar slår ihjäl de nya?
                  Det tycker jag verkligen inte man kan begära. Däremot så finns det en del trender som gäller ganska generellt i näringslivet idag. Dels att försäljningen är mer kundorderstyrd och spekulationslager hålls i mindre utsträckning och dels att tjänsteinnehållet ökar i produkterna.

                  Det första skulle för en akvarieaffär innebära att butiken blir mer av ett "showroom" och att man inte bär med sig fiskarna hem vid det tillfälle man bestämmer sig. Det andra kan innebära lite allt möjligt, allt från att kunden får tips, utbildning eller annat till att butiken som i inledningsinlägget fungerar mer som en veterinär som kanske även säljer en del fisk. Ingenting är alltid gratis, resten kostar.

                  Kommentar

                  • Bos
                    Användare
                    • April 2005
                    • 47

                    #10
                    Jag tycker att alla som håller på med eller tänker börja med att hålla diskusfisk skall ta lärdom av den här historien. Titta noga i burken vad ni har i den innan diskusfisk släpps i. Guldsömciklid är absolut inte lämplig tillsammans med varken diskusfisk eller altumskalare. Det tråkiga med den här historien blev att även den andra diskusen dog.
                    Diskfisk

                    Kommentar

                    • Johan1
                      Användare
                      • May 2002
                      • 390

                      #11
                      Hej tackar för mailet, (personlig grej). Måste göra ett inlägg om garanti. Personligen är jag utav den åsikten. Att köper jag en grupp vild fångade diskus av en seriös handlare skall han se till att de först äter och ha en viss karantän. I alla fall en 7-14 dagar. Det har hänt mig att när jag kommer hem så får jag se hål i huvudet, att de skiter vitt en 24h timmar. Då ringer jag till affären och säger att jag skall ha en ny diskus. Hittills har det inte varit några större problem. Köper man som jag har gjort ibland en styck fisk för 1500kr vill jag ha vissa garantier.

                      Ett undan tag är om jag gör en medimport. Då är jag ju med och tar risken.

                      Hittills har det inte varit några större problem. Det bygger ju på ömsesidig respekt. Om jag säljer fisk till honom så tar det inte många minuter innan han gnäller på snedan fenor, dåliga gälar etc.

                      När jag sa till annmarie att hon skulle gnälla fattade jag inte att hon hade fisken med tja…. Hej hopp.
                      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • October 2004
                        • 531

                        #12
                        Hej!
                        Kan tala om för er att dom andra diskusarna mår bra och äter bra,det fungerar bra nu.Mvh Ann-Mari
                        bryggan

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Om hon nu vill köpa en Diskus av mig och jag vet att hon har yttert olämpliga fiskar i samma akvarium typ Guldsömciklider protesterar vi mycket
                          (stackars fiskar) om hon ändå vill köpa dom ska hon köpa dom på egen risk.
                          eller ska jag vägra ????
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #14
                            Jag vägrar inte mina kunder att köpa fisk som är olämplig, men jag avråder starkt. Tyvärr finns det alltid folk som inte lyssnar. Oftast väljer dom dock en annan, lämpligare fisk.

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

                              Om hon nu vill köpa en Diskus av mig och jag vet att hon har yttert olämpliga fiskar i samma akvarium typ Guldsömciklider protesterar vi mycket
                              (stackars fiskar) om hon ändå vill köpa dom ska hon köpa dom på egen risk.
                              eller ska jag vägra ????
                              Christer
                              Det hade jag gjort. Utan tvekan
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...