Får inte bort infusorierna [:(!]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

citat:Ursprungligen skickat av Hank

Redbullen:
    Såg att du bor i Växjö. Kolla in denna tråd om du inte gjort det:

Välkommen!
    Har inte sett det innan men ska läsa igenom allting hehe

Tack ska du ha

// Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• johnny 99
      Användare
      • December 2004
      • 80

Jag har typ samma problem, har ett tanganyikaakvarium som jag startade för ett par månader sedan. Mellan en och två månader efter uppstart (vilken skedde enligt konstens alla regler med gammalt filter och så) började vattnet se lite vitdimmigt ut, den vita dimman började sedan anta en grönaktig ton och bli kraftigare. När det har vart som värst har sikten in i burken vart max en decimeter.

Har provat massa tricks, små och få vattenbyten, stora vattenbyten, mörkläggning i fem dygn. Nu senast köpte jag i desperation ett algdödarmedel, algenkiller. Tyvärr ingen effekt.

Tillägas kan att jag inte hade det minsta problem med infusorier/svävalger när jag hade ett mindre akvarium med vanligt kranvatten på samma ställe tidigare. Funderar på om det här är något som kan triggas av bikarbonattillsats.

Funderar på vad jag ska ta mig till härnäst, UV filter känns tyvärr lite dyrt. Kanske kan få bort det med nån form av filter som verkligen filtrerar bort de finaste partiklarna.

erik

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Jag gjorde vattenbyte igår, då blev dimman vit istället för att fortsätta vara grön. Idag är den inte grön än, men kanske lite grönare än precis efter vattenbytet på 50%. Jag tillsatte då salt vid vattebytet. Annars tillsätter jag nästan aldrig något till vattnet vid vattenbyten så jag tor inte att det är på grund av bikarbonattillsatser.

Däremot så står solen rakt på akvariet under någon halvtimme-timme under kvällen. Det lyser dock bara på en liten del av akvariet. Det tror jag är orsaken till mitt problem.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

Sol in i karet?!?!??! Om det INTE skulle vara en bidragande orsak...
          så ska jag sluta som akvarist!!!

Det blir ju GRÖT på 0-tid!!!!

Death

Ps. Sen ANTAR jag att det kan öka problem (i vilken form det än må vara) drastiskt!
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Bosle

Jag hade samma problem med mitt kar för nåt år sen. Fick en massa olika förslag om hur jag skulle bli av med det. Men det som till slut hjälpte var att jag drog ner kraftigt på matandet. Den mat som inte äts upp av fisken blir ju näring till algerna. Jag testade även att flytta fisken till annat kar o ha "moina" i som åt upp alla alger och visst blev det klart i vattnet men när fisken o matningen kom tillbaka så var det snart lika grumligt igen.

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

Sol in i karet?!?!??! Om det INTE skulle vara en bidragande orsak...
              så ska jag sluta som akvarist!!!

Det blir ju GRÖT på 0-tid!!!!

Death

Ps. Sen ANTAR jag att det kan öka problem (i vilken form det än må vara) drastiskt!
              Gjorde en sak igår.....tog bort min stora rot....idag var vattnet mycket klarare men bara lite kvar, men det fixar nog roten över detta kommande dygn...

// Peter

Tack för alla svar

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Redbullen; har märkt (trots att mina kar står mörkt/utan någon direkt soljus i karen) att när det nu börjar ljusna ute och solen kommer fram, så bildas det grönalger...direkt!!!

Hoppas att det lösaer sig för dig ....jobbigt med problem!

Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

Vad ska man göra åt grönalger då?
                  Ska ändå ner till Akvariekällarn här i Växjö strax och köpa medel mot vita pricksjukan, troligen använde dom samma håv i deras sjuka kar så jag fick med mej det hem, dom behandlade sina fiskar för det för 2 dagar sen när jag köpte en ny mal

Liter alger är väl bra om det är av rätt sort kanske?

// Peter

Kommentar

• MickeW
                    Användare
                    • December 2004
                    • 113

Jag använde ett medel som heter Algenkiller mot de svävalger jag hade i mina två kar (576 och 200liter). De var helt borta på en dag. Tror det kostar ca 70-80kr för 300liter. Liten kostnad alltså, men fungerade klockrent.

Mvh MickeW
                    Då var man medlem....!

"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

Arbetssätt...