Är nitrittopp oundviklig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #16
    Alla mina kar jag startar får mer eller mindre nitrit, ibland riktigt mycket, men det är ju ingenting som är nått problem att fixa och jag har inte (vad jag vet) förlorat någon fisk på det.

    När jag startade min lokal så började jag med att starta kanske 15 kar samtidigt. Då var det några stressiga dagar med vattenbyte vill jag lova! Ibland gick mätaren upp i rött, men det är ingen fara, bara man håller koll. Inga fiskar strök med. En aulonocara dog dock av ihjälslagning av arg hane.

    Att starta ett kar utan nitrit alls är nog svårt skulle jag tro, då snackar jag alltså med nytt vatten och nytt filer (även om man kramar ur ett använt i det).
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #17
      Jag har som sagt aldrig lyckats mäta upp någon nitrit men brukar däremot känna en sumpgasliknande lukt från vattnet ett par dagar efter starten. Kan detta vara en nitrittopp? Samma lukt brukar infinna sig även om jag enbart använder gammalt akvarievatten och startar upp ett nytt kar med nya filter. Lukten brukar dock försvinna av sig själv ett par dagar senare.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #18
        Har du aldrig mätt upp? Menar du att du aldrig mätt eller att du mätt men inte fått nått utslag? Nitrit luktar inte, det du snackar om är nått annat. Det har hänt mig 2 gånger med, men tror att det är orelaterat till nitriten, dock ej säker. Det luktade inte när jag startade 15 kar iallafall..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #19
          Jo jag har mätt men aldrig fått nåt direkt utslag. Jag har bara kört med Seras test och den verkar varken gå över eller under den andra färgrutan som säger att det är lite nitrit men inte på en farlig nivå. Det kanske är testet det är fel på... Vad är det för test du använder?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Jag mäter sällan vatten, förutom ifall jag startar mycket vatten samtidigt. Jag vet inte vad det var för märke, men det är nog sera eller tetra eller nått.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #21
              På den tid jag hade discus märkte jag tydligt på fisken när nitriten steg. Jag hade [u]mycket hög fiskbelastning i detta kar och jag kan säga att discusarna var mycket dåliga när nitrithalten var runt 0.3

              Detta löstes dock snabbt med ett vattenbyte, och bara någon timma efter bytet var alla friska och glada igen! Jag använde JBL;s tester.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              Arbetssätt...