Är nitrittopp oundviklig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Är nitrittopp oundviklig?

    Ja, som frågan lyder:_kommer det alltid att komma en nitrittopp vid en nystart av ett akvarium?
    Jag körde igång mitt nya 450 liters kar för 2,5 vecka sedan och har fortfarande inte sett skymten av nitrit.
    Vid igångstarten hade jag först kört ytterfiltret i ett aktivt kar i en vecka och jag kramade även ur alla bägge innerfiltrena från det karet i en hink som jag sedan hällde ner i det nya. 10 liter bajsbrunt vatten alltså. Jag har rätt mycket fisk i akvariet men jag har matat väldigt sparsamt 2 ggr per dag, och bara med små pellets. En liten nypa varje gång, just så pass så att varje fisk får en pellet. Jag har sedan uppstarten mätt nitrit varje dag och än så länge har jag inte sett spåret av någon nitrit.

    Nu är det så här att jag ska åka bort över helgen och jag är lite orolig att det ska komma en nitrittopp farande precis nu när jag inte är hemma och kan göra något åt det.

    Eller är det så att mina förberedelser kan ha gjort att man slipper nitrittopp?

    Förra gången jag körde igång ett kar kom nitrittoppen efter ca 7-10 dagar och då hade jag gjort misstaget att mata med räkmix.

    Vad tror ni??
    Faran över eller faran kommer?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Jag tror INTE du kommer få någon topp!! Du har gjort precis så som man bör göra dvs tillsatt massor av "bakterier" och när jag gjorde samma sak så blev det aldrig några problem....

    Du kan med ALL sannolikhet vara helt lugn!

    Deathdealer

    Ps. Skulle det vara så att nitriten skulle börja stiga under helgen...så lär det inte vara något problem heller. Du kan alltid göra ett vattenbyten precis innan du åker!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • October 2002
      • 214

      #3
      Jag har själv ställt mig samma fråga många gånger.
      Jag har aldrig haft en nitrittopp och om det sen beror på allt skit man kramar ur eller om det där med nitrittoppar ät lite väl överdrivet vet jag ej.
      Jag tror också att du kan känna dig lugn.
      /Roger

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        Ja dom är ju ingen myt nitrit topparna =) men sköter man allting på ett bra sätt och framför allt är försiktigt och skyndar väldigt långsamt så ska det inte vara några problem. om du är extra orolig mata ingenting mer förens efter helgen och gör ett vattenbyte innan du åker så skulle jag bli väldigt förvånad om det inte gick.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Det låter bra =)
          Då kan jag åka bort med gott samvete
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • May 2004
            • 497

            #6
            Förut brukade jag (när jag va ännu mer amatör) alltid tömma ALLT vatten å rena ALLT grus osv, å filtret, sen i med nytt vatten å i med fiskarna, hade ALDRIG fiskdöd (hade bl.a SA ciklider)..så jag tror det där med att va så J*VLA noga e rätt överskattat..

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Chicke

              Förut brukade jag (när jag va ännu mer amatör) alltid tömma ALLT vatten å rena ALLT grus osv, å filtret, sen i med nytt vatten å i med fiskarna, hade ALDRIG fiskdöd (hade bl.a SA ciklider)..så jag tror det där med att va så J*VLA noga e rätt överskattat..
              Jo så gjorde vi hemma då jag var liten, storrengörning ett par gånger per år då allt rengjordes mycket grundligt. Men hinken fiskarna gick i innehöll ju lite gammalt akvarievatten och fömodligen var det tillräckligt för att de nyttiga bakterierna skulle fortleva.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                En nitrit topp kommer alltid sedan om den e tillräckligt kraftig för att slå ut ut fisken är ju en annan sak.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #9
                  FI; rätta mig gärna om jag har fel, MEN om man har ett kar som har ett lååågt pH, så är väl det knappast något problem med nitriten?!?!?
                  Jag fattar inte varför man inte talar om för akvarister att nitriten oftast INTE är ett problem...Att man får den vid nystart är väl inget konstigt egentligen (om man inte tillsätter t.ex gammal sand eller vrider ut gammla filter). Men ALLA trådar som kommit upp med detta ämne har slutat med samma resonemang dvs 1. Gör regelbundna vattenbyten. 2. Mata sparsamt den första tiden, och så länge som fiskarna INTE visar tecken på att ta skada, så är det inget problem så länge man tillför friskt vatten. Det tar sin tid innan baktieriekulturen har vuxit till sig i karet OM man går den låååånga vägen, men jag har till dags dato INTE läst en tråd där folk har förlorat fisk p.g.a NITRIT?!?!?!?

                  Jag tycker man skrämmer folk för mycket....

                  Ta det lugnt, följ de råd som finns dvs vattenbyten osv så går edt bra!

                  Deathdealer

                  deelay; helt rätt att toppen kommer OM man inte gör något för att motverka denna som t.ex tillsätta filtergegga :-)
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1686

                    #10
                    gå till zoopet och läs i nybörorjar delen eller tex. levandefödare. Folk förlorar MÄNGDER med fisk till nitrit.

                    Dock är det väl mer ovanligt bland oss ciklidister efter som vi överlag är mer nogranna med vattenbyten, tillräckliga filter matning etc.

                    Många ciklider kanske också är tåligare mot nitrit? men det är enbart en ren gissning.

                    Men även fast fiskar tål och kan leva i högre nitrit värden så är det ju inte bra, ta tex. om man ska sälja eller introducera ny fisk då kan det bli stora problem när halterna skiftar så fort. och oftast när fisk dör så är det väl utan just nitrit toppar? alltså mycket nitrit som kommer fort.
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      Själv har jag bara lyckats mäta upp nitrit (0,1) en gång... tokmatade en liten gullig centralare i ett nystartat 222 L kar. Bytte halva vattenmängden å sen inga problem. Brukar mäta då och då i mina kar, men lyckas inte registrera några toppar. Trots att jag är så vidlyftig med matandet. Har väldigt mycket krafs i karen: rötter, pinnar och grus... allmänt skräpiga kar med mycket bakterier antagligen
                      När jag startar ett nyt kar så använder jag ju grejerna från redan inkörda burkar, så det förklarar nog min brist på otäcka nitritupplevelser.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #12
                        GoSatta; hänger med polarn!!!
                        Min tanke var väl att man skulle informera MER om att det INTE är så farligt, om man bara använder sunt förnuft och inte rusar in i uppstart av ett kar!
                        (Därav tråden "Tips vid uppstart"....och där informera om vad man bör tänka på, för om man följer dessa råd, behöver man inte oroa sig så mycket...eller hur?

                        Ge tips om vad man bör tänka på när man sätter till ny fisk osv osv

                        Min erfarenhet (tack vare alla råd jag fick) var iallafall att man INTE behöver få panik över nitriten, utan följa de anvisningar och råd som man fick, och bara ta det lugnt!

                        Vänligen Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                          FI; rätta mig gärna om jag har fel, MEN om man har ett kar som har ett lååågt pH, så är väl det knappast något problem med nitriten?!?!?
                          Jag vet faktiskt inte, kan det vara så? Det skulle förklara en hel del då jag aldrig haft över 7,5 i pH hitills och inte heller har lyckats registrera någon nitrit ens då vattnet har luktat illa.
                          Eller också är vattentesterna helt kassa, kanske med utgånget bäst före datum redan ut från grossisten.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #14
                            Om jag inte är helt ute och reser, så får man inte nitrit i vatten med lågt pH eller man kanske kan säga att "amoniak" inte kan bildas i vatten med lågt pH?!?!??

                            Jag har för mig att den reaktion man kan få i vatten med högt pH inte alls förekommer i t.ex vatten man har i sydamerikanska kar eller diskuskar...

                            Tror det var Mr Fish eller någon annan som kände till det kemikaliska *asg* bättre än jag!

                            Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #15
                              Intressant! Stämmer det där så var det kanske därför vi aldrig hade problem med vattnet hemma, om jag kommer ihåg rätt hade vi någon slags torv eller nåt under gruset för att det sades att växterna skulle växa bättre(vilket de inte gjorde), pH-värdet mättes nog aldrig men det var säkert mycket lågt.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...