Blyga fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannefalk
    Användare
    • February 2005
    • 33

    Blyga fiskar...

    Först vill jag tacka för att tips och den snabba hjälpa man kan få utav er här.

    Jag undrar nu över våra ciklider..
    Vi har Golden 10st (2+ samt 3 Maingano.

    De rumsterar i ett 375L med blästersand och två rejäla stenrös (natursten och ett kolsten) med massor av gömställen.

    Problemet är att de är så rädda för rörelser och ljud. Man tycker zoo butikernas slammer och liv och rörelse borde vant dem.

    Vi har nämligen barn, en två åring och tvillingar på 1 år. De får absolut inte slå på rutorna osv.

    Fiskarna gömmer sig så himla mkt. Idag har de bara varit framme för att äta och sedan tillbaka i stenrösen. Nu när småttignarna sover tog det ca 5 minuter så är de ute och simmar som vanligt.

    Beteer sig era också så här?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    I ett 375 bör du ha 25-40 mbunas eller så. Om de är för få (vilket jag anser att de är) blir de lätt skrämda. Jag tror det är det som är problemet.

    Om det inte hjälper kan det vara en idé att lägga till en fisk av annan typ som inte är lika rädd. Det kan få dem att bli av med rädslan.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • pirran
      Användare
      • December 2004
      • 186

      #3
      jag har nog ca 25-30 st i ett 220l och de är inte alls skygga, det är väl för det är nästan överbefolkat men jag ska sålla ut 10 st som ska bort.
      pirran

      Kommentar

      • susannefalk
        Användare
        • February 2005
        • 33

        #4
        Burken är rätt nystartad så vi har inte velat slänga i för många med en gång.
        Vi letar för fullt efter fler Maingano men det finns inte alls så mkt ciklider här i Västerås sedan ZooHoo slog igen.

        Har du ngt bra tips på en orädd sort?

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          jag har faktiskt aldrig varit med om att mina malawiciklider har varit rädda/skygga! tvärtom så kan ja bli frustrerad över att de hela tiden följer med i vad som händer utanför akvariet-men i ditt fall kanske det är så att dom helt enkelt är för få
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Ifall du skall ha en orädd får du nästan prova att stoppa i nån tetra eller så. Tror inte det hjälper att skaffa en mbuna till. Om det är nytt, vänta 2-3 veckor och köp fler fiskar då. Helt rätt att börja med få och om du sköter dina vattenbyten så skall du nog inte få några problem.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Ted
              Användare
              • November 2003
              • 157

              #7
              sussanefalk: tror de har maingano på Royal zoo annars kan de säker ta hem..
              Sedan har du ju Tropical zoo oxå !
              /Ted
              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

                #8
                Du kan väl prova att lägga ut stenarna så att det inte bildas några grottor, som de kan gömma sig i... d v s låt dem få upptäcka att det inte är så himla farligt...

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Jag hade samma problem när jag hade för få fiskar. Jag köpte ett gäng till och det löste sig. Det kan nämnas att ny inredning/ingen inredning aldrig fungerade någe vidare för mig.

                  Vart står karet? Mina blir skygga om det är många "ben" som rusar förbi hela tiden. De vill ha lite distans till våra rörelser i lägenheten men de är inte skygga när man kommer fram för det.

                  Kommentar

                  • susannefalk
                    Användare
                    • February 2005
                    • 33

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ted

                    sussanefalk: tror de har maingano på Royal zoo annars kan de säker ta hem..
                    Sedan har du ju Tropical zoo oxå !
                    På Royal har den bara hanar kvar.
                    De har en hon på Djumagazinet på Hälla.

                    Vart ligger Tropical zoo?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...