Filter fundering samt ljud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Filter fundering samt ljud

    PROBLEM 1
    Nu är jag framme vid planeringen av filtreringen i min lokal.
    Jag ska ha filtermatta i dom kar där jag kör med sand,men jag vill ha karen snygga samtidigt och då blir det ju lite svårare.
    Det är ju inte så snyggt med en filtermatta med glaslist eller glaskiva och sedan är det ju synd att man måste limma på sidorutorna.
    Det gör ju att karen sjunker i värde på begnatmarknaden om man skulle aveckla.
    Har ni några trevliga lösningar på detta???

    Problem 2
    Om man nu väljer sidokanlsfläkt så är ju frågan om det räcker med en 6mm slang från huvudröret eller måste man har dubbla??

    Problem 3
    Om man nu kör med sidokanalare så kan man ju göra filterkammaren extremt liten vilket är posetivt.
    Men frågan är ju om man ska utgå från att man kommer att byta till pumphuvuden någon gång??

    Problem 4
    Om man nu väljer sidokanalre är det någon som lyckast får det tyst i sin lokal med den lösningen??
    Oftast hör man ju et jädrans kluckande som är öronbedövande.
    Jag har en teori om att snedkapa röret som mynnar ut i karet och på så vis undvika kluckandet.
    För håller man en flaska upp och ner med vatten så blir det samma sak men lutar man den lite så slipper man ju kluckandet
    Vad tror ni om detta??

    Andra trevliga förslag ?+
  • johanssonsan
    Användare
    • October 2004
    • 160

    #2
    Problem 1. Lösningen är lister som kläms fast mellan botten och ramen i överkant. Kanske en bit PV rör fungerar. Böjd filtermatta sitter kvar och tätar själv mot glaset.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Inga mer förslag eller synpunkter???

      Kommentar

      • Buckshot
        Användare
        • April 2002
        • 244

        #4
        "Det är ju inte så snyggt med en filtermatta med glaslist eller glaskiva och sedan är det ju synd att man måste limma på sidorutorna.
        Det gör ju att karen sjunker i värde på begnatmarknaden om man skulle aveckla."

        Det går ju alltid att skära bort om man skulle vilja.
        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          "Det är ju inte så snyggt med en filtermatta med glaslist eller glaskiva och sedan är det ju synd att man måste limma på sidorutorna.
          Det gör ju att karen sjunker i värde på begnatmarknaden om man skulle aveckla"

          Varför skulle det göra att karen sjunker i värde? De skulle väl snarare öka i värde då man slipper silicona dit dem själv. Om du nu ska ha dem i lokal så kvittar det väl om du har filterfack för snygghetens skull? Huvudsaken är väl att du får en bra filtrering eller??

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

            #6
            Visst kan värdet på beg. marknaden sjunka. Men hur långsiktigt planerar du för din lokal? Om du planerar att behålla den mer än något år tror jag det underhållsarbete du sparar med ordentligt gjorda och stora filtermattor överträffar ev. värdeminskning. Kanske tom. en ev. framtida köpare sätter ett värde på att köpa en förberedd anläggning...
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Jo det är sant men det är helt nya kar och då tar det ju imot att bbörja limma

              Kommentar

              • jullen
                Användare
                • March 2005
                • 628

                #8
                Man kan täcka hela kortsidan.Då slipper man limma.
                Problemet är bara att det tar plats.

                mvh ville
                mvh ville.

                375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

                Kommentar

                Arbetssätt...