Lekande fiskar (inte parning)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Lekande fiskar (inte parning)

Hejsan undrar om ni någon gång har haft fiskar som leker.
    Alltså inte parning nu utan vanlig lek.

Märkte idag att min ena Påfågelciklid lekte med en av mina Gröna tigerbarb

Jag satt framför akvariumet och kollade lite, studerade och tog det lungt.....helt plötsligt ser jag Oscarn simmar fram sakta sakta mot en Barb och jag tänker för mej själv " Wow bye bye Barb, Game Over "

Oscarn suger in den försvarslösa barbeb i sin stora käft och simmar lungt och stilla runt med den..
    " Ahh han ska bara leta upp ett bra ställe att ställa sej på och sen sväljer han nog den " tänkte jag....men ikke....

Oscarn simmar runt i någon minut och sen spottar han ut barben, och barben simmar och gömmer sej under en sten och flämtar hur mkt som helst.

Intressant tänkte jag och började titta på den andra oscarn jag har, tittade lite nämre på honom och tänkte inte mer på min andra fisk, bang boom så kommer han och med den stackars barben i munnen igen, spottar ut den och sen bryr han sej inte så mkt om den..

Är det någon mer som har haft någon halvgalen fisk, jag har två oscar, den ena är helt normal fisk, han simmar runt och gör inte så mkt mer än så....men den andra, simmar runt med små barber i munnen, simar upp i starkaste strömmen av mitt powerhead och flyter med strömmen, simmar upp och ner under stenar och rötter...han mår hur bra som helst för övrigt men ibland undrar man ...

Är de som sagt någon mer som haft någon rolig fisk så skriv..

// Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

Hade en discus som gjorde loopen runt en gren flera gånger om dagen, vet inte riktigt vad som var syftet med det men men
    http://ixxe.se

Kommentar

• Clabbe
      Användare
      • January 2005
      • 48

Jag har en lite diskus som har mycket konstiga matvanor. Så fort jag slänger i mat i akvariet (vad än det må vara) så gömmer den sej bland växterna tills dom andra fiskarna börjat äta. Efter en liten stund kommer oxå malarna fram och börjar gluffsa i sej av maten. Då tar den sin chans, simmar fram så fort fenorna bär, och börja picka på malarna. Först så trode jag att den ville åt den mat som malarna rör upp när dom tomtar runt på bottnen... men nej, den vill bara picka på dom. Men trotts att han bara "äter" mal så ser den välnärd och pigg ut..... men man kan ju inte anklaga den för att växa snabbast i världen (dom som jag köpte samtidigt som den är dubbelt så stora nu).

/Claes

(Självklart småplockar den lite på maten... annars skulle den ju dö, men huvuddieten består av ansistrus.)

Kommentar

• pirran
        Användare
        • December 2004
        • 186

Min stora silverpacu leker också när jag byter vatten stryker den sej mot mina händer och armar och vill gärna bli klappad! Alla saker som ex en sugplopp som trillade ner återfann jag efter mycket om och men i munnen på pacun som glatt simmade omkring och tuggade. den leker ochså ibland där vattnet strilar ner från ytterfiltret och då trycker den upp så mycket av sin kropp övanför vattenytan så det strilar på ryggen!
        pirran

Kommentar

Arbetssätt...